ترس از مرگ، ترسی طبیعی است بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که ترس از مرگ فقط در سالمندان بروز می‌کند، اما با افزایش سن ممکن است این نوع ترس افزایش پیدا کند و در دوران سالمندی و کهنسالی به بیشترین حد ممکن برسد و حتی تا جایی پیش برود که گاهی به یک اختلال روانی تبدیل شود.

آیا ترس از مرگ می‌تواند باعث بروز افسردگی در فرد سالمند شود؟

سلامت نیوز: ترس از مرگ، ترسی طبیعی است بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که ترس از مرگ فقط در سالمندان بروز می‌کند، اما با افزایش سن ممکن است این نوع ترس افزایش پیدا کند و در دوران سالمندی و کهنسالی به بیشترین حد ممکن برسد و حتی تا جایی پیش برود که گاهی به یک اختلال روانی تبدیل شود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت «بیتوته» این ترس تا حد زیادی طبیعی است و جدایی از همسر، فرزندان و اطرافیان، ترس از تنها شدن، باورهای نادرست درباره مرگ، عملکرد فرد در طول زندگی و همچنین نداشتن تجربه شخصی از مرگ و رازهای مربوط به آن از جمله عواملی محسوب می‌شود که میزان ترس سالمندان از مرگ را رقم می‌زند.
 
 علائم این ترس
این ترس با علائمی مثل نگرانی، اضطراب، به زبان آوردن نگرانی ‌ها و مشغولیات ذهنی درباره آینده عزیزان و... بروز می‌کند؛ البته گاهی نیز سالمندان با وجود ترسی که دارند، ترجیح می‌دهند درباره آن صحبت نکنند، در صورتی که با مطرح کردن موضوع، می‌توانند به راحتی ترس ‌های بیهوده و استرس را به کمترین حد ممکن برسانند.


 نقش اطرافیان
تحقیقات متعدد نشان می‌دهد داشتن خانواده و خویشاوندانی که به حرف‌های سالمند گوش  و با حرف زدن، نگرانی ‌‌های او را برطرف می‌کنند، تاثیر زیادی بر کاهش این نوع ترس دارد؛ اما در مقابل خانواده‌ هایی که با سالمندان خود کمتر حرف می‌زنند و ارتباط محدودتری دارند، میزان ترس از مرگ را در فرد سالمند افزایش می‌ دهند، زیرا او در بیشتر مواقع به مرگ فکر می‌کند و استرس و اضطرابی همیشگی دارد.

آیا ترس از مرگ می‌تواند باعث بروز افسردگی در فرد سالمند شود؟
اگر میزان ترس به حدی برسد که زندگی طبیعی سالمند را تحت تاثیر قرار دهد، می‌تواند به افسردگی وی منجر شود که چند علامت دارد. به بیان دیگر، عوامل مختلفی در افسردگی سالمندان نقش دارد و ترس از مرگ می‌تواند یکی از آن ها باشد. نباید فراموش کرد دوری از اجتماع و تنها شدن به دلیل مرگ همسر، باعث افزایش زمان‌ های بیکاری فرد سالمند می‌شود و او زمان بیشتری پیدا می‌کند تا به مقوله مرگ فکر کند و به دلیل خیال ‌بافی‌ های منفی، به مرور زمان و هر روز بیشتر از دیروز از مرگ بترسد. اعتقادات دینی و باورهای قلبی به زندگی پس از مرگ تا حد زیادی در کاهش ترس ناشی از مرگ  موثر است. 

علایم افسردگی در سالمندان
افسردگی در سالمندان می‌تواند علاوه بر ترس از مرگ، با علائمی مثل غم و اندوه، ابراز بیقراری و ناراحتی، احساس خستگی و فرسودگی، لذت نبردن از سرگرمی ‌های گذشته، صرف نظر از ارتباطات اجتماعی، کاهش اشتها و از دست دادن وزن، وجود اختلالات شدید در زمان خواب، کاهش اعتماد به ‌نفس و خویشتن‌ دوستی و حتی مشکلات جسمانی مانند دردهای مفاصل و سردردهای مزمن بروز ‌کند که برای تشخیص و درمان این افسردگی حتما باید از یک روان درمانگر کمک گرفت. در این بین نوع نگرش افراد به مرگ و جهان پس از آن نیز می‌تواند در میزان ترس از مرگ و ابتلا به افسردگی او موثر باشد. هر نگرش و باوری که مرگ را سخت و مرموز و ترسناک جلوه دهد، مخرب و منفی است و ترس از مرگ را در سالمندان افزایش می‌دهد، اما هر باوری که پذیرش مرگ را همیشه در دورنما داشته باشد و آن را قسمتی طبیعی از زندگی بداند، از نظر عملی و روان‌شناختی، چه برای نگرش واقع‌گرایانه ‌تر نسبت به زندگی و چه برای پذیرش آسان ‌تر ترک جهان، به افراد به ویژه سالمندان کمک می‌کند.


توصیه به سالمندان برای این که بتوانند با ترس خود کنار بیایند
مرگ، پدیده خاص سالمندان نیست و ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. بنابراین فکر کردن بیش از حد به آن نه تنها سودمند نیست، بلکه می‌تواند باعث ایجاد افسردگی شود. شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و خیریه باعث می‌شود فرد سالمند با پدیده  مرگ، راحت ‌تر کنار بیاید و ترس از آن را تسکین دهد و آن را به شکلی در بیاورد که بتواند به راحتی زندگی کند، نه این که زندگی ‌اش در سایه ترس از مرگ، تلف شود و از بین برود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha