نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که خواب نیمروزی به نیازهای فیزولوژیکی ما پاسخ می دهد، باعث بهبود خلق و خوی و ارتقای سلامت بدن شده و راندمان کاری را بالا می برد.

خواب کوتاه روزانه و 7 اتفاقی که به دنبال آن در بدن می افتد

سلامت نیوز:نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که خواب نیمروزی به نیازهای فیزولوژیکی ما پاسخ می دهد، باعث بهبود خلق و خوی و ارتقای سلامت بدن شده و راندمان کاری را بالا می برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای مدیترانه ای، چرت بعد از ظهر یکی از عادت های روزمره مردم است و بر طبق آمارهای جهانی حدود 60 درصد افراد بزرگسال هر هفته حداقل یک بار نشسته روی صندلی کار، مترو یا حین تماشای تلویزیون چرت کوتاهی می زنند.

 نتایج پژوهش ها نشان می دهد که چرت های کوتاه بین روز باعث افزایش قدرت تمرکز، مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

کاهش سطح استرس: به عقیده متخصصان افرادی که در بین روز چرت می زنند کمتر از دیگران از اثرات استرس آسیب می بینند. نتایج پژوهش هایی که در دانشگاه کالیفرنیای ساندیگو انجام شده است نشان می دهد هر چه زودتر کم خوابی و بیخوابی شبانه جبران شود، به همان سرعت سیستم ایمنی بدن به حالت نرمال برمی گردد.

افزایش خلاقیت و بهره وری: نتایج پژوهش ها نشان می دهد که چرت های کوتاه بین روز باعث افزایش قدرت تمرکز، می شود. به عقیده محققان افرادی که در بین روز چرت می زنند، در حرفه خود خلاق تر هستند و کمتر غیبت می کنند. در آمریکا بررسی هایی روی راننده تاکسی ها انجام شد. به این ترتیب که استراحت 10 تا 20 دقیقه ای در بین روز برای آنها در نظر گرفته شد. محققان مشاهده کردند راننده هایی که در بین روز استراحت داشته اند هشیارتر و سرحال تر هستند و در مواقع ضروری عکس العمل های بهتری نشان می دهند.

افزایش سطح انرژی: یک چرت کوتاه بیست دقیقه ای برای اکثر افراد کافی و البته فوق العاده است. همین مدت زمان کوتاه باعث افزایش انرژی و استراحت شده و ساعت بیولوژیکی بدن را نیز به هم نمی زند.

بهبود سلامت قلب: خواب کوتاه روزانه نه تنها تقویت کننده مغز و ارتقا دهنده سطح حافظه است، بلکه یک عامل مهم در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز محسوب می شود. مطالعات مختلف نشان داده مردانی که به طور منظم خواب کوتاه روزانه را دریافت می کنند، 37 درصد کمتر احتمال دارد که در اثر ابتلا به بیماریهای قلبی جان خود را از دست بدهند. محرومیت خواب خود عاملی برای ابتلابه بیماری های قلبی است.

کاهش وزن: استرس و بی خوابی از عوامل مهم افزایش وزن و گرایش به مصرف مواد غذایی ناسالم هستند. این در حالی است که خواب کوتاه روزانه نه تنها منجر به تنظیم متابولیسم بدن می شود، بلکه سطح سروتونین و ملاتونین را افزایش داده و با کاهش استرس، چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند. چرت روزانه خود عاملی برای تنظیم اشتها و گرسنگی نیز هست و افرادی که این نوع خواب را دریافت می کنند، کمتر سراغ مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین می روند. علاوه بر این، با توجه به مطالعات انجام شده، موقع چرت زدن کاهش چربی در بدن تا 55 درصد افزایش پیدا می کند.

تنظیم هورمون تستوسترون: چرت زدن و خواب کافی و منظم، سطح هورمون تستوسترون را تنظیم می کند. مطالعات نشان داده که کاهش خواب روزانه منجر به کاهش سطح تستوسترون می شود. البته عوارض جانبی دیگری هم دارد. پس حداقل 3 یا 4 بار در هفته خواب نیمروز داشته باشید و هر روز به اندازه کافی بخوابید.

تقویت سیستم ایمنی بدن: یکی از مزایای دریافت خواب نیمروزی، کمک به بدن برای دفع میکروب ها است. این در حالی است که محرومیت از خواب عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختلمی کند. مطالعات نشان داده دریافت خواب نیمروزی منجر به بهبود سطح سلول های سفید خون که با عفونت مبارزه می کنند، می شود.

منبع:readersdigest




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • amir ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
    0 0
    تاثیر زیادی در طول روز داره