چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 203895

به‌طورمعمول درمان کامل سرماخوردگی حدود پنج روز طول می‌کشد؛ اما اگر رژیم غذایی و روش زندگی‌مان را تغییر دهیم.

بهترین درمان های طبیعی برای گلودرد

سلامت نیوز: به‌طورمعمول درمان کامل سرماخوردگی حدود پنج روز طول می‌کشد؛ اما اگر رژیم غذایی و روش زندگی‌مان را تغییر دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نسل فردا، می‌توانیم سریع‌تر از دست این بیماری ویروسی خلاص شویم. خیلی از ما عادت داریم که با اولین سرماخوردگی یا مشکلات دیگر، راهی مطب دکتر یا داروخانه می‌شویم و سراغ مصرف آنتی‌بیوتیک می‌رویم؛ البته در برخی موارد که بیماری و عفونت بدن شدید است، نیاز زیادی به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها آن‌هم تحت نظر پزشک وجود دارد؛ اما در مواردی که مربوط به سرماخوردگی و ناخوشی‌های روزمره است، می‌توانید به درمان‌های طبیعی اعتماد کنید؛ چون مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها عوارض زیادی دارند و در بسیاری از موارد کارایی لازم برای مقابله با ویروس‌ها را ندارند.

درمان طبیعی گلودرد
درد و خارش گلو، سرفه خشک و کوتاه و گرفتگی بینی از علائم رایجی هستند که به‌طورمعمول همه ما در هنگام سرماخوردگی از آن‌ها رنج می‌بریم. وقتی بدن ما با سرماخوردگی مبارزه می‌کند، نوشیدن مایعات خیلی اهمیت دارد و به بدن کمک می‌کند؛ بنابراین حداقل شش لیوان در روز آب بخورید. علاوه بر آب، از آب‌میوه‌ها و آب سبزیجات طبیعی و شیرین نشده نیز می‌توانید استفاده کنید؛ اما از مصرف نوشیدنی‌هایی مثل قهوه، چای سیاه غلیظ و سودا خودداری کنید؛ زیرا این نوشیدنی‌ها به‌جای آنکه به بدن شما آب‌رسانی کنند، آب بدن شما را کم می‌کنند. نوشیدن آب زیاد به بدن شما کمک می‌کند که سموم و مواد زائد را سریع‌تر دفع کند و باعث می‌شود خون و سلول‌های شما به‌خوبی کار کنند. آب‌نمک ولرم غرغره کنید. نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل و آن را غرغره، سپس آب دهانتان را تف کنید. این کار هم باعث تسکین گلودرد و هم خروج آسان‌تر ترشحات می‌شود. از عسل و لیمو استفاده کنید.


 یک قاشق عسل و آب یک عدد لیموترش را در یک لیوان آب داغ حل کنید و بگذارید در دمای اتاق سرد شود؛ سپس آن‌ را جرعه‌جرعه بنوشید. عسل درد گلو را تسکین می‌دهد و لیمو به کاهش خلط کمک می‌کند. آب‌نبات بمکید. این کار به‌خودی‌خود آرام‌بخش نیست؛ اما با تحریک بزاق موجب شست‌وشو و تمیز‌شدن حلق می‌شود. هوای منزل را مرطوب نگه‌دارید. این کار از خشک‌شدن غشای مخاط راه تنفسی جلوگیری و سوزش آن را کم می‌کند تا بتوانید راحت‌تر بخوابید... . وقتی می‌خوابید یا استراحت می‌کنید، درواقع به بدنتان اجازه می‌دهید تمام انرژی خود را برای مبارزه با سرماخوردگی به‌کار گیرد. خوابیدن و استراحت‌کردن باعث می‌شود عملکرد سیستم ایمنی بدن شما افزایش یابد و تمام توانایی خود را برای مبارزه با ویروس سرماخوردگی استفاده کند؛ بنابراین حداقل هشت ساعت در شب بخوابید و علاوه‌بر آن در طول روز هم حتما چند خواب کوتاه داشته باشید.

وقتی بدن شما با سرماخوردگی مبارزه می‌کند برای اینکه قوی باقی بماند و بتواند در مقابل این بیماری از خود دفاع کند، به انرژی و غذای مقوی احتیاج دارد. از خوردن غذاهای سرخ‌شده، شور، چرب و شیرین خودداری و در عوض از غذاهایی استفاده کنید که سبک و مغذی و هضم آن‌ها برای بدن آسان‌تر باشد؛ برای مثال، میوه‌ها، سبزیجات، غلات و پروتئین‌های بدون چربی که سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند برای بدن بیمار بسیار مفیدند. غذاهای آبدار به درمان سرماخوردگی خیلی کمک می‌کنند؛ برای مثال، سوپ مرغ با رشته‌فرنگی برای درمان سریع سرماخوردگی بسیار مفید است. سوپ مرغ دارای خواص غیر التهابی است و حرکت موکوس‌ها را به‌طور موقت تسریع می‌کند و درنتیجه منجر به تسکین احتقان (گرفتگی بینی) و کاهش زمان تماس ویروس با پوشش داخلی بینی می‌شود.


 عسل یک ماده‌ معجزه‌گر طبیعی برای پوست است. موم عسل نیز حاوی ترکیباتی است که برای مقابله با گلودرد، آنژین و عفونت‌های کوچک دهانی مفید است. در صورت سرماخوردگی حتماً عسل را با کمی آب گرم و لیموترش مخلوط و میل کنید. گیاه اکیناسه می‌تواند مانع از بروز بیماری‌ها و همچنین تسریع درمان و بهبودی شود. این گیاه سیستم ایمنی بدن را به‌طور طبیعی تقویت و با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مقابله می‌کند. این گیاه می‌تواند برای مقابله با تب، عفونت گوش و علائم آنفولانزا مفید باشد. اکیناسه برای مقابله با باکتری خطرناکی مانند استافیلوکوک مؤثر است و باعث تسکین مشکلات تنفسی، گوارشی و دستگاه ادراری می‌شود. این گیاه همچنین برای کاهش التهاب و تورم پوست و پاک‌سازی لنف مؤثر عمل می‌کند. چند قطره از تنتور این گیاه زیر نظر پزشک و متخصص طب سنتی باعث بهبود گلودرد می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha