رئیس شورای سیاستگذاری انجمن رادیولوژی ایران گفت: ام آر آی از جنین یک موضوع جدید است که با تشخیص ناهنجاری های جنینی، نقشه راه برخی از اعمال جراحی درون رحمی برای جراحان است.

ام آر آی از جنین، نقشه راه اعمال جراحی درون رحمی است

سلامت نیوز:  رئیس شورای سیاستگذاری انجمن رادیولوژی ایران گفت: ام آر آی از جنین یک موضوع جدید است که با تشخیص ناهنجاری های جنینی، نقشه راه برخی از اعمال جراحی درون رحمی برای جراحان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا دکترعبدالرسول صداقت روز چهارشنبه در حاشیه کنگره تصویربرداری بیماری های زنان در دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: امروزه با استفاده از دستگاه های جدید ام آر آی با کیفیت خیلی بالا از هفته 17 یا 18 بارداری جنین بررسی و بسیاری از ناهنجاری ها به وسیله سونوگرافی تشخیص داده می شود.


وی افزود: با استفاده از این روش می توان ناهنجاری های مغز مانند گشاد بودن بطن های مغزی، ناهنجاری منجر به انسداد مایع مغزی نخاعی، ستون فقرات و تومورهای این ناحیه مانند میلو مننگوسل( نوعی نقص در لوله عصبی جنین)، ناهنجاری های قفسه سینه مانند پاره و ناقص بودن دیافراگم را تشخیص داد.
صداقت ادامه داد: در صورت تشخیص، جراحان می توانند برخی از این ناهنجاری ها را در جنین با جراحی بسته عمل کنند یا با اطلاع از ناهنجاری های جنینی، بلافاصله پس از به دنیا آمدن نوزاد، او را مورد عمل جراحی قرار دهند.


رئیس شورای سیاستگذاری انجمن رادیولوژی ایران اظهار کرد: از جمله مزایای این روش این است وقتی نوزاد با علائم تنگی نفس شدید در اثر پارگی مادرزادی دیافراگم به دنیا آید ممکن است تا زمان کشف علت، نوزاد از بین برود اما وقتی با روش ام آرآی مشخص شده باشد پس از به دنیا آمدن، بلافاصله، پارگی مادرزادی دیافراگم اصلاح می شود.


وی با اشاره به اینکه ام آر آی یک وسیله کمکی برای سونوگرافی است بیان کرد: به طور معمول زن باردار در طول بارداری باید سه بارسونوگرافی انجام دهد، در صورتی که در سونوگرافی ناهنجاری هایی ملاحظه شود که در تشخیص آن شک وجود داشته باشد ام آرآی می تواند به مادر و جنین کمک کند.
صداقت گفت: در ام آر ای علاوه بر بیماری ها و ناهنجاری های جنین ، ناهنجاری های مادر در دوران بارداری مانند انسداد مسیر کلیه یا هیدرونفرو، مشکلات داخل لگن و یا توده و توموری قابل تشخیص است.

** ضرورت تجدید نظر در برخی از قوانین
رئیس شورای سیاستگذاری انجمن رادیولوژی ایران اظهار کرد: با وجود برخی از قوانین تصویب شده در مجلس شورای اسلامی مانند اینکه اگر یک پزشک حتی وقت اگر آزاد داشته باشد پس از وقت دولتی حق ندارد در بخش خصوصی کار کند و بعضی از این قوانین، این نگرانی وجود دارد که در آینده دانشگاه ها از وجود اساتید خوب خالی شود بنابراین بهتر است در این قوانین تجدید نظر شود.
وی افزود: در بسیاری از مراکز آموزشی به ویژه در رشته رادیولوژی از نظر تجهیزات پیشرفته دچار نقص هستیم پس اگر به فریاد آموزش نرسیم و اساتید دانشگاه ها فضایی بی دغدغه نداشته باشند آمار خوب و منحنی خوب امروز در دنیا و منطقه سقوط می کند.

** وضعیت بسیار مطلوب رادیولوژی ایران در دنیا
صداقت در خصوص جایگاه ایران گفت: تنها رقیب ما در منطقه ترکیه است و کشورهای حاشیه خلیج فارس در حد ما نیستند و پزشکان آنها وارداتی از کشورهای دیگر هستند.
این مسئول انجمن رادیولوژی ایران اظهار کرد: ما باید شرایطی ایجاد کنیم با هوش و ذهن بالای ایرانی، خود را را با کشورهای اروپایی و کانادا و استرالیا مقایسه کنیم و البته ما از آنها چیزی کم نداریم.
وی اضافه کرد: وضعیت رادیولوژی کشور ایران در دنیا بسیار مطلوب است اما حفظ جایگاه مهمتر از به دست آوردن این جایگاه است.
در هشتمین کنگره چهار روزه تصویربرداری بیماری های زنان، 30 موضوع سخنرانی ارائه می شود و برگزاری چهار کارگاه آموزشی و نمایشگاه تجهیزات پزشکی از جمله برنامه های جنبی این کنگره است.
سه حیطه بیماری های مرتبط با زنان، حاملگی و سینه در این کنگره مورد بحث قرار می گیرد که در روز نخست توجه بیشتر به امور مامایی حاملگی دو قلویی و چند قلویی و اختلالات جنینی در تمام قسمت های بدن، روز دوم تومورها و ضایعات تخمدانی و خونریزی های رحمی و علل آن، روز سوم بیماری های عفونی سینه و رادیولوژی مداخله ای به عنوان شاخه ای از رادیولوژی با نقش درمانی جلوگیری کننده از انجام یک عمل بزرگ در روزهای سوم و چهارم مورد بررسی قرار می گیرد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha