پنجشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2039

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد یک بیماری کرمی مناطق گرمسیری که از دوران باستان انسان‌ها را مبتلا می‌کرده است، ممکن است تنها تا دو سال دیگر ریشه‌کن شود.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه WHO سه شنبه 27 مارس (7 فروردین) اعلام کرد بیماری کرم گینه یا دراکونکولیاسیس اکنون تنها 25000 نفر را در 9 کشور مبتلا می‌کند، د رحالیکه در اوائل دهه 1980 حدود سه میلیون نفر را در بیش از 20 کشور گرفتار کرده بود.

لونزو ساویولی، رئیس بیماری‌های گرمسیری مغفول در WHO گفت: " نتیجه نهایی سال‌ها تلاش گروه‌های محلی و بین‌المللی این بوده که اکنون شاهد ریشه‌کنی این بیماری باشیم."

این گزارش می‌گوید تا به حال 12 کشور خود را عاری از این بیماری اعلام کرده‌اند، و اگر پیشرفت با همین سرعت ادامه یابد بیماری در کمتر از 2 سال می‌تواند در جهان ریشه‌کن شود.

این  بیماری هنوز در آفریقای زیرصحرا شکل بومی (آندمیک) دارد.

این کرم از طریق آب‌های آلوده منتقل می شود، و زخم‌های ناشی از مهاجرت کرم آن در اندام‌ها که گاهی به اندازه یک توپ تنیس می رسند، باعث معلولیت مبتلایان می‌شود.

درد ناشی از این زخم‌ها چنان سوزنده است که بیماران برای تسکین به درون آب می‌پرند - و درهمین زمان است که کرم هزاران لارو خود را آزاد می‌کند و باعث آلودگی آب می‌شود.

این بیماری برای نسل‌های متمادی وجود داشته است و آثار ان حتی در مومیایی‌های مصر هم دیده می‌شود.

تصور بر این است که "مار آتشینی"‌ که در متون مصری آسوری بین‌النهرین باستان امده است اشاره به همین کرم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha