رئیس سابق انجمن جراحان ارتوپدی با اشاره به اینکه درصد بیشتر درآمد جراح برای بیمارستان است و این دیگر اسم آن حقوق نیست بلکه کارانه است، گفت: مثلاً اگر جراحی ۷۰ میلیون تومان درآمد دارد یعنی ۴۰۰ میلیون تومان کار کرده که ۳۳۰ میلیون را دولت بر می‌دارد.

۸۰ درصد پول جراحی بیماران را دولت برداشت می‌کند

سلامت نیوز:   رئیس سابق انجمن جراحان ارتوپدی با اشاره به اینکه درصد بیشتر درآمد جراح برای بیمارستان است و این دیگر اسم آن حقوق نیست بلکه کارانه است، گفت: مثلاً اگر جراحی ۷۰ میلیون تومان درآمد دارد یعنی ۴۰۰ میلیون تومان کار کرده که ۳۳۰ میلیون را دولت بر می‌دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،غلامعلی عکاشه درباره اینکه برای مردم همیشه این سئول مطرح است که چرا جراحان اینقدر پول می‌گیرند؟ اظهار داشت: ما جراحان یک حقوق داریم که در مقابل آن 6 ساعت کار می‌کنیم و بعد از آن جراح بعد از 6 ساعت کار بالغ بر 8 تا 9 ساعت نیز زمان فعال و مفید برای زندگی دارد که می‌تواند در خدمت خانواده اش باشد یا به خدمت بیشتر به بیمار اقدام کند و در این مواقع طبق همان تعرفه ای که دولت برایش تعیین کرده کار اضافی می‌کند که در قبال آن کارانه دریافت می‌کند.

50 درصد درآمد جراح برای بیمارستان است

رئیس سابق انجمن جراحان ارتوپدی ایران ادامه داد: حال شاید مردم کمتر بدانند که 50 درصد کارانه و درآمد جراح به بیمارستان تعلق می‌گیرد و این دیگر اسم آن حقوق نیست بلکه کارانه است و یک جراح باید جان بکند تا بتواند این درآمد را کسب کند و در قبال همه جراحی‌های که بیست سال برای آن تحصیل کرده است و باید تا چندین سال نیز پاسخگو باشد؛ در مجموعه خدمت پزشکی و جراحی در تمام دنیا گران است ولی مردم نباید تمام هزینه‌ها را بپردازند بلکه بیمه‌ها باید متقبل شوند که در ایران اینگونه نیست و این باعث مشکلات مردم است.

تفاوت حقوق با کارانه

عکاشه عنوان کرد: متاسفانه گاهی همکاران خود ما نظیر دکتر پزشکیان - وزیر اسبق بهداشت می‌آیند و این حقوق پزشکی را به جای کارانه عنوان می‌کنند در حالیکه اگر پزشک و جراحی اضافه کار  انجام ندهد اصلاً یک ریال هم پول دریافت نخواهد کرد.

80 درصد پول جراحی بیماران را دولت برداشت می‌کند

رئیس سابق انجمن جراحان ارتوپدی ایران در توضیح بیشتر درآمد بالای جراحان در مقایسه ای تصریح کرد: مثلاً اگر جراحی 70 میلیون تومان درآمد داشته باشد یعنی 400 میلیون تومان کار کرده است ولی 330 میلیون تومان را دولت بر می‌دارد که صرف هزینه‌های بیمارستانی و حوزه سلامت می‌شود یعنی آم جراح 330 میلیون به مردم و درآندزایی دولت کمک کرده است.

به گزارش تسنیم، سید حسن هاشمی - وزیر بهداشت چندی قبل درباره میزان حقوق و کارانه پزشکان عنوان کرده بود که به عنوان مثال یک متخصص جراح مغز که امروز از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود، حقوق ماهیانه اش، دو میلیون و 160 هزار تومان است، یا یک متخصص داخلی در زمانی که از دانشگاه فارغ التخصیل می‌شود ماهیانه یک میلیون و 800 هزار تومان حقوق می‌گیرد.

فرق کارانه با حقوق پزشکان

وزیر بهداشت عنوان کرده بود که برخی آقایان این کارانه‌ها را به عنوان فیش حقوقی مطرح می‌کنند، واقعیت این است که وزارت بهداشت بیش از اعتباراتی که از دولت می‌گیرد، درآمد اختصاصی از مسیر ارائه خدمات دارد و سالیانه هزاران میلیارد تومان از این مسیر درآمد کسب می‌کند، بنابراین بین حقوق‌های کلانی که برخی مدیران گرفته‌اند و کارانه پزشکان خیلی فرق می‌کند و از 22 سال قبل در قالب قراردادهایی مقوله کارانه با پزشکان وجود داشته است، بیمارستان‌ها فقط حقوق پزشک، پرستار و اعضای هیئت علمی را از دولت می‌گیرند و بقیه آن از محل درآمد اختصاصی بیمارستان بین پزشک، پرستار و سایر کادر درمانی تقسیم می‌شود زیرا اگر پزشک و پرستار نباشد، اصلا درآمدی در بیمارستان وجود ندارد.

هاشمی درباره اینکه آیا این سیستم پرداخت کارانه به همین شکل قرار است ادامه پیدا کند یا ممکن است، اصلاحاتی در شیوه پرداخت در بیمارستانهای دولتی صورت بگیرد؟ توضیح می‌دهد: این پرداخت‌ها به همین صورت ادامه پیدا می‌کند، مگر اینکه مجلس تصمیم دیگری بگیرد و این پرداخت‌ها را در قالب حقوق ببرد و به صورت یک مبلغ فیکس (ثابت) بدهند و گرنه این سیستم که به عنوان سیستم پرداخت فی فور سرویس (fee for service) معروف است نه تنها از 22 سال قبل وجود داشته بلکه حتی از قبل از انقلاب هم به شکل دیگری وجود داشته است و در بیشتر کشورهای دنیا نیز همچنان اجرا می‌شود.

روش مقایسه درآمد پزشکان ایرانی و آمریکایی

همچنین در این رابطه ایرج حریرچی - سخنگوی وزارت بهداشت نیز درباره میزان دریافتی درآمد پزشکان ایرانی با پزشکان آمریکایی عنوان بود که دو سایت Medscape و Payscale و منابع دیگر، میانگین درآمد سالیانه پزشکان شاغل در آمریکا به تفکیک تخصص، سابقه، جنسیت و دیگر موارد و همچنین میانگین درآمد ساعتی آنها را منتشر می‌کنند، بر اساس همین منابع، متوسط درآمد یک پزشک متخصص آمریکایی 297 هزار دلار در سال است که با احتساب قیمت فعلی دلار معادل بیش از یک میلیارد و پنجاه میلیون تومان سالانه می‌شود که هفت برابر آن معادل بیش از هفت میلیارد و چهار صد و پنجاه میلیون تومان سالانه و ششصد و بیست میلیون تومان ماهانه است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha