عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور کاهش بار درمانی بیمارستان‌ها را از مهم‌ترین فوائد ارائه خدمات پرستاری در منزل برشمرد و افزود: ارتقاء، حفظ و بهبود سلامت خانواده‌ها با فعالیت در حوزه پیشگیری، درمان و مراقبت‌های تسکینی و توانبخشی نتیجه ارائه خدمات پرستاری در منزل است و امروزه با رویکرد بازگشت ارایه خدمات سلامتی به منزل به صنعت جدیدی تبدیل شده است.

کاهش بار درمانی بیمارستان‌ها مهم‌ترین فوائد ارائه خدمات پرستاری در منزل

سلامت نیوز: عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور کاهش بار درمانی بیمارستان‌ها را از مهم‌ترین فوائد ارائه خدمات پرستاری در منزل برشمرد و افزود: ارتقاء، حفظ و بهبود سلامت خانواده‌ها با فعالیت در حوزه پیشگیری، درمان و مراقبت‌های تسکینی و توانبخشی نتیجه ارائه خدمات پرستاری در منزل است و امروزه با رویکرد بازگشت ارایه خدمات سلامتی به منزل به صنعت جدیدی تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر اصغر دالوندی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری مراقبت در منزل را شامل یکسری خدمات سلامتی در محل زندگی برای افراد سالم و بیمار دانست و اظهار کرد: حیطه عملکرد پرستاران به‌عنوان عضوی از تیم سلامت در حوزه سلامت در خانواده بسیاروسیع است و پرستارمی‌تواند براساس بررسی و نیازسنجی اولیه اولویت‌های مراقبتی را تشخیص و برای مراقبت و یا درمان، خدمات مورد نیازرا با کمک تیم درمانی تدارک ببیند.
وی ادامه داد: گرفتن کنترل علایم حیاتی، مراقبت از زخم و تعویض پانسمان، مراقبت ازانواع استومی‌ها، گرفتن آی وی لاین، تبعیت از رژیم‌های دارویی و تغذیه‌ای، تزریقات، مراقبت از پا در بیماران دیابتی، تغییر پوزیشن و جلو گیری از دفرمیتی‌ها، مراقبت از کاتترهای ادراری در بیماران نخاعی، کنترل تعادل آب و الکترولیت، مراقبت از درن‌ها و بک‌های ادراری و … از نمونه‌های ارائه مراقبت در منزل است.

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با بیان این‌که پرستاران براساس بازدید اولیه از منزل برای خانواده پرونده سلامت تشکیل می‌دهند، یادآور شد: پرستار سپس می‌تواند در ۳ سطح پیشگیری، درمان و توانبخشی برای بیمار یا افراد مورد حمایت و خانواده آن‌ها برنامه بنویسد.

دالوندی افزود: از مهم‌ترین وظایف پرستار در منزل، جدای از خدمات عمومی و تخصصی ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای و افزایش سواد سلامت بیمار و اعضای خانواده است که سبب افزایش سطح سلامت، جلوگیری از بروز انواع عفونت‌ها، حس خوشایند در کنار اعضای خانواده و کاهش دفعات و زمان بستری بیمار در بیمارستان و در نهایت افزایش سطح کیفیت زندگی است.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون مراکزی خدماتی را در منزل ارائه می‌دهند، گفت: ارائه خدمات پرستاری منسجم در منزل نیازمند مدیریت جامع و وجود نظارت کافی و حرفه‌ای و اختصاص تعرفه مشخص برای ارائه این خدمات در منزل است که هم‌اکنون خدمات پرستاری در منزل بصورت ضعیف و در اکثر موارد توسط نیروهای غیر حرفه‌ای ارائه می‌شود.

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با تأکید بر ضرورت ورود خدمات پرستاری در جامعه افزود: پرستاران برای ارائه مراقبت در منزل نیازمند داشتن مهارت‌هایی بالینی و ارتباطی و تخصصی در منزل هستند، از این‌رو معاونت پرستاری وزارتخانه وسازمان نظام پرستاری در حال طراحی و تدوین انواع کوریکولوم آموزشی کوتاه مدت برای تربیت و ارتقا مهارتهای پرستاران در منزل با هدف ارائه مراقبت‌های ویژه هستند.

دالوندی با تأکید بر ضرورت وجود تجهیزات ویژه ارائه این خدمات در منزل نظیر هوم دیالیز و هوم بنت و انواع وسایل مورد نیاز در منزل خاطرنشان کرد: پرستاران هم باید دست‌کم یک دوره ۳ ماهه آموزشی را در این‌باره ببینند، البته ارائه مناسب این خدمات مستلزم حمایت‌های لازم از سوی وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه‌گر و فرهنگسازی مناسب از سوی رسانه ملی است.

وی با بیان این‌که باید انگیزه اقتصادی این بخش از صنعت سلامت افزایش یابد و کار آفرینان و سرمایه‌گذاران بتوانند در این بخش وارد شوند، یادآور شد: پرستاران این توانمندی را دارند که بحرانی‌ترین و پیچیده‌ترین خدمات تخصصی را در منزل به مردم ارائه دهند، اما باید موانع و مشکلات فرهنگی هم از سر آنها برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha