رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران از جایگاه ناچیز مصوبات زیست محیطی در شورای شهر تهران انتقاد کرد و گفت: مدیریت تهران سلیقه‌ای و غیر متخصصانه است.

تردد 180هزار ماشین سنگین بدون معاینه فنی در پایتخت

سلامت نیوز:رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران از جایگاه ناچیز مصوبات زیست محیطی در شورای شهر تهران انتقاد کرد و گفت: مدیریت تهران سلیقه‌ای و غیر متخصصانه است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمد حقانی در نشست بررسی نقش راهکارهای دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی در کاهش آلودگی هوا که به مناسبت روز ملی هوای پاک در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: آلودگی هوای تهران در سال 5800 نفر تلفات دارد.

وی با بیان اینکه باید این سوال مطرح شود که چقدر از مسائل هوا به شهرداری مرتبط است، گفت: باید تاکید کنم که 100 درصد مسائل هوا به شهرداری مرتبط است اما به خاطر نبود مدیریت یکپارچه شهری در شرایط فعلی این امر محقق نشده است.

تهران در کمای زیست محیطی به سر می‌برد

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: نمی‌خواهم بگویم شهر تهران از دست رفته است اما تهران در حالت کمای زیست محیطی به سر می‌برد و نیاز به احیا دارد. مدیران باید در مسئولیت‌هایی قرار بگیرند که بتوانند این جسم رو به موت تهران را احیا کنند. تهران قابل احیاست و ظرفیت‌های حیاتی بالایی دارد.

حقانی با بین اینکه آلودگی هوای تهران در وضعیتی حاد قرار دارد ولی راهکار دارد، اظهار کرد: شهری که نه آب، نه هوا و نه زمین پاک دارد و فضاهای سبز را برای ساختمان خراب می‌کنند نمی‌تواند شعار «آسمان آبی زمین پاک» را سر دهد.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه موضوعاتی از جمله ساخت مترو، تفکیک زباله و هوای آلوده که باعث سرطان مردم می‌شود سیاسی نیستند گفت: شورای شهر و شهرداری سیاسی نیستند بلکه دستگاه‌های خدماتی و اجتماعی هستند ولی متاسفانه ما همه چیز را سیاسی می‌کنیم.

حقانی با بین اینکه آلودگی هوای تهران در وضعیتی حاد قرار دارد ولی راهکار دارد، اظهار کرد: شهری که نه آب، نه هوا و نه زمین پاک دارد و فضاهای سبز را برای ساختمان خراب می‌کنند نمی‌تواند شعار «آسمان آبی زمین پاک» را سر دهد. باید قانون را محور قرار دهیم. در سال 79 قانون کاهش آلودگی هوا در دوره ریاست خانم ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست تصویب شد اما تنها سه سال اجرایی شد. در نتیجه این قانون جایگزینی 400 هزار خودرو و حذف سرب از بنزین صورت گرفت ولی بعد به بوته فراموشی سپرده شد.

نگاه به تهران نگاه زیست محیطی نیست

وی با اشاره به لایحه هوای پاک که در حال حاضر در دستور کار مجلس قرار دارد گفت: این قانون هم برگرفته از قانون قبلی است اما اگر قرار است اجرا نشود، به درد نمی‌خورد. شهر تهران از لحاظ زیست محیطی توانمندی‌های بسیاری دارد و هنوز جمعیت 10 میلیون نفری را تحمل می‌کند. بهره برداری بی رویه از آبهای زیرزمینی از تهران و جمع کردن همه صنایع در این شهر از اقدامات غلطی بود که باعث وضعیت کنونی هوا شده است. احداث مترو بدون توجه به مسائل و پیوست‌ها صورت گرفته است برای همین است که قنات فرمانیه به شکلی شده که آب از آنجا سرازیر می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تعداد زیادی از پروژه‌هایی که در تهران اجرا می‌شود هیچ اثرگذاری ندارد گفت: پروژه‌های مالی و ساختمانی به خاطر درآمدزایی که دارند انتخاب می‌شوند و پروژه‌های زیست محیطی در این میان جایی ندارند بنابراین نگاه به تهران نگاه زیست محیطی نیست.

حقانی با اشاره به اینکه 20 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع ساکن و 80 درصد آن ناشی از منابع متحرک است، اظهار کرد: همه این آلودگی‌ها ناشی از سوخت‌های فسیلی هستند. در طرح جامع ترافیک پیش بینی شده بود که در 1404 جمعیت تهران به 10 میلیون نفر می‌رسد که در این شرایط باید 75 درصد مسائل مربوط به اتوبان‌ها، حمل و نقل عمومی و ... انجام می‌شد. این در حالیست که در سال 1395 جمعیت تهران بالای 10 میلیون است و ساخت مترو و توسعه حمل و نقل عمومی توسعه چندانی نداشته است.

تردد 180 هزار ماشین سنگین بدون معاینه فنی در تهران

به گفته حقانی باید به جای ساخت تونل و بزرگراه در شهر کرج هزینه‌ها را صرف ساخت مترو می‌کردیم. باید انسان محوری را در مدیریت شهری لحاظ کنیم. به طور کلی طرح‌هایی که تصویب می‌شوند غیر کارآمد هستند یا اگر کارآمد هستند اجرایی نمی‌شوند. در حال حاضر طرح‌های جامع و تفصیلی را به عنوان اسناد بالادستی در اختیار داریم ولی چند درصد آن اجرا می‌شود.

حقانی با اشاره به اینکه تنها راهکار حل آلودگی تهران توقف ساخت و سازهای بی‌رویه و عدم تغییر کاربری اراضی است، گفت: در شرایط حاضر فضاهای سبز تهران نابود و به جای آن ساخت و ساز و درآمد ناپایدار ایجاد می‌شود. همچنین 7000 اتوبوس که 3000 تای آن کربن سیاه و دوده تولید می‌کنند بدون هیچ مقاومتی در تهران تردد می‌کنند و 180 هزار ماشین سنگین که 4000 تای آن برای شهرداری است بدون معاینه فنی اجازه تردد در تهران دارند.

وی با اشاره به اینکه دو میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند، گفت: در بنزین این موتورسیکلت‌ها روغن مخلوط می‌شود که آلودگی آنها پنج برابر خودروی یورو2 است. بنابراین تنها راه حل رفع آلودگی هوا و ترافیک تهران توسعه مترو است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تعطیلی دو هفته‌ای در ایامی که با افزایش آلودگی هوا در تهران مواجه هستیم گفت: اگر چنین طرح‌هایی مطالعه نشده باشد و بدون توجه به حواشی آن مطرح شود نه تنها تاثیری ندارد بلکه باعث ایجاد یک به هم ریختگی نیز می‌شود. در صورت تعطیلی مدارس در بهترین حالت بچه‌ها در خانه می‌مانند و مدیریت آنها برای والدین سخت‌تر می‌شود. این اقدام تاثیر چندانی در کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت و تنها قرص مسکنی است.

حقانی همچنین درباره واکنش شورای شهر تهران در برابر مدیریت سلیقه‌ای و غیر متخصصانه در تهران گفت: هوای شورای شهر آلوده‌تر از هوای تهران است. من در مورد باغات تهران بسیار بارها فریاد کرده‌ام. چند روز پیش در شهرک غرب پارکی را دیدم که بسته شد و تابلویی در آنجا نصب شده که این مکان فروخته شده است. در شرایط حاضر تنها 5 درصد از مصوبات شورای شهر زیست محیطی است که تنها 20 درصد از آن برنامه‌ها محقق شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جلسه روز گذشته شورا اظهار کرد: دیروز 2000 میلیارد تومان برای دوربین‌ها اختصاص یافت در حالیکه شهر تهران از آلودگی هوا رنج می‌برد. آیا مترو واجب‌تر است یا دوربین، ‌در شرایط حاضر اولویت‌ها و ضرورت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. وقتی ما در شورای شهر رای نداریم چه کار می‌توانیم بکنیم؟ آیا شهر آفتاب واجب‌تر بود یا مترو؟ ساختن بزرگراه فرش قرمزی برای خودروهاست.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha