«به او می‌گویند دکتر. دکتر کسی است که سه- چهار‌سال پیش با شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری کرج قراردادی برای معدوم‌کردن ٦‌هزار سگ بست؛ قراردادی که خیلی از فعالان سندش را که قیمتی ٣٧٥‌میلیون تومانی در آن قید شده بود، به یاد دارند. او دکتر ناشناخته‌ای بود که در زیرزمینی نمور دامپزشکی داشت. نزدیک ٤‌سال پیش وقتی سگ‌کشی اوج گرفته بود، پیگیر هر ماجرای سگ‌کشی که می‌شدیم، به نام همین دکتر پیمانکار می‌رسیدیم.» این روایت از یکی از فعالان حقوق حیوانات نقل شده است؛ او و چند نفر دیگری از فعالان ابراز نگرانی کرده‌اند که پای پیمانکارانی که از معدوم‌سازی سگ‌ها پول درمی‌آوردند، به شهرداری تهران هم باز شود و قصه کشتن سگ‌ها، درتهران هم تکرار شود.

هراس از تکرار سگ‌کشی در تهران

سلامت نیوز: «به او می‌گویند دکتر. دکتر کسی است که سه- چهار‌سال پیش با شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری کرج قراردادی برای معدوم‌کردن ٦‌هزار سگ بست؛ قراردادی که خیلی از فعالان سندش را که قیمتی ٣٧٥‌میلیون تومانی در آن قید شده بود، به یاد دارند. او دکتر ناشناخته‌ای بود که در زیرزمینی نمور دامپزشکی داشت. نزدیک ٤‌سال پیش وقتی سگ‌کشی اوج گرفته بود، پیگیر هر ماجرای سگ‌کشی که می‌شدیم، به نام همین دکتر پیمانکار می‌رسیدیم.» این روایت از یکی از فعالان حقوق حیوانات نقل شده است؛ او و چند نفر دیگری از فعالان ابراز نگرانی کرده‌اند که پای پیمانکارانی که از معدوم‌سازی سگ‌ها پول درمی‌آوردند، به شهرداری تهران هم باز شود و قصه کشتن سگ‌ها، درتهران هم تکرار شود.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند در ادامه نوشت: آگهی مناقصه عمومی واگذاری فعالیت‌های کلینیکی دامپزشکی و نگهداری نقاهتگاه سگ‌های بدون صاحب مرکز آرادکوه چند روزی است که منتشر شده و دیروز این مناقصه برگزار شد اما نتیجه هنوز معلوم نشده است. درهفته اخیر فعالان حقوق حیوانات با انتشار این آگهی، درشبکه‌های مجازی ابراز نگرانی کردند که مبادا پای افرادی که سابقه بدی دارند، بار دیگر به شهرداری باز شود. یکی از فعالان که نامش نزد «شهروند» محفوظ است، از پیمانکاری صحبت می‌کند که پیش از این درکرج بود و حالا مدتی است با شهرداری تهران قرارداد بسته و شاید این مناقصه را ببرد.
«او در کمالشهر، چهاردیواری داشت که ١٥٠ سگ را در آن‌جا داده بود و نمی‌گذاشت هیچ‌کس از آن بازدید کند تا از وضع حیوانات مطمئن بشود. یا دو‌سال پیش سوله‌ای درکرج که بیشتر از ٣٠٠ توله کوچک در آن بود و تعداد زیادی جنازه. تمام مدت با سندسازی و صحنه‌سازی سعی داشت نشان دهد که وضع حیوانات خوب است اما ما بارها دیدیم که هرجا فاجعه‌ای رخ می‌داد، اسم این آدم پشتش بود.»


بعضی دوستداران حیوانات مدعی هستند، مافیایی پشت این مناقصه‌هاست و نمی‌گذارد معدوم‌سازی سگ‌ها که بابتش حقوقی می‌گیرند؛ از دست گروهی از افراد خارج شوند و تحت هیچ شرایطی نخواهند گذاشت پیمانکاری از دست آنها خارج شود: «نگرانی ما از تکرار این ماجراهاست، چون هیچ قانون بازدارنده‌ای برای جلوگیری از این اتفاق وجود ندارد. درحال حاضر تمام هم‌‌وغم ما این است که این لایحه حمایت از حیوانات است که دست هیأت دولت بود و با کمی تغییرات به مجلس رفته.»


مجید محسنی‌نیا، مدیر روابط‌عمومی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری، درپاسخ به این نگرانی‌ها می‌گوید: «طبیعی است که پیمانکار عوض شود. طبق قانون برای این کار فراخوان دادیم. این وسط شاید کسی تکنولوژی جدیدی با خودش بیاورد. برای کنترل جانوران قصد ما جلب رضایت حداکثری مردم است. به ما ربطی ندارد که چه کسی این مناقصه را ببرد. هرکه باشد، سوابقش بررسی می‌شود. شاید مدارکش ناقص بود و نشد، از الان نمی‌توانیم پیش‌داوری کنیم. اسم هرکس دربیاید، با نظارت عوامل ما فعالیت خواهد کرد.»


 او ادامه می‌دهد: «ما سعی داریم در ارتباط با محیط‌زیست و جانوران شهری به نحواحسن فعالیت کنیم. قبلا می‌گفتیم جانوران مضر شهری اما الان لفظ مضر را هم حذف کرده‌ایم، چون نمی‌توانیم این حیوانات را از بین ببریم و فقط باید جمعیتشان را کنترل کنیم. با گسترش شهر و کشیده‌شدن ساختمان‌سازی به کوه و دشت‌های اطراف، حریم تهران از بین رفته و شهر فضای زیست سگ‌های بی‌صاحب را اشغال کرده است. هر روز به ما زنگ می‌زنند که سگ زیاد شده، اما باید گفت که ما به حریم آنها رفته‌ایم. مردم چندباری گزارش وجود روباه در شهر داده‌اند اما نمی‌دانند بهترین وسیله کنترل جمعیت حیوانات همین سگ‌های اطراف شهرند که می‌توانند از ورود هرگونه حیوان وحشی جلوگیری کنند.» محسنی توضیح می‌دهد که برای کنترل جمعیت سگ‌ها، آنها را پلاک‌گذاری کرده؛ زیر پوست گردنشان میکروچیپ‌هایی کار گذاشته‌اند که مشخصات آنها ازجمله این‌که چه زمانی معاینه و عقیم شده‌اند، ذکر شده است. او که درحال حاضر آمار دقیقی از تعداد جمعیتی که پلاک‌گذاری‌شده ندارد، می‌گوید: «در دوسالی که این مأموریت به ما داده شده، جلسات تخصصی با سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار کرده‌ایم. درحال حاضر خیلی از کارهایی که انجام می‌دهیم، با نظر همین فعالان است. همچنین جلساتی با هنرمندان داشته‌ایم و با نظرخواهی این افراد به نتیجه رسیدیم که از تکنولوژی روز استفاده کنیم.»


فعالان حقوق حیوانات اما معتقدند، سگ‌کشی همچنان ادامه دارد، عقیم‌سازی‌ها غیراستاندارد است. محسنی می‌گوید: «ما حیوانات را معاینه و عقیم می‌کنیم. از آنهایی که امکانش هست، بهره‌برداری می‌کنیم و خیلی‌هایشان را بدون دریافت هیچ‌وجهی به‌عنوان نگهبان واگذار می‌کنیم. روزانه این عملیات معاینه و عقیم‌سازی را انجام می‌دهیم و تعداد زیادی را هم خارج از شهر رها می‌کنیم تا نگهبان شهر باشند.» او اطمینان می‌دهد که سگ‌کشی درتهران دیگر تکرار نخواهد شد: «سگ‌کشی درتهران به حدود ٦‌سال پیش برمی‌گردد. شکارچیان سگ دیگر در شهرداری تهران بیکار شده و به نگهبانی یا حفاظت بوستان‌ها مشغول شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha