مدیرعامل شرکت کنترل آلودگی هوا گفت: با وجود تلاش متخصصان برای تصویب قانون نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای دیزلی، دولت دی ماه امسال با تصویب مصوبه ای تلویحا قانون نصب فیلتر دوده را ملغی کرد.

مقاومت وزارت صنعت دربرابر نصب فیلتر دوده بر خودروهای دیزلی

سلامت نیوز: مدیرعامل شرکت کنترل آلودگی هوا گفت: با وجود تلاش متخصصان برای تصویب قانون نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای دیزلی، دولت دی ماه امسال با تصویب مصوبه ای تلویحا قانون نصب فیلتر دوده را ملغی کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، وحید حسینی در نشست روز هوای پاک با اشاره به اینکه بخش عمده ای از ذرات ۲/۵ میکرون را کربن سیاه که سرطان زاست تشکیل می دهد، گفت: بررسی ها حاکی از آن است که آلودگی هوای تهران انسان ساز و ناشی از منابع احتراقی است و در مناطق ٢٢ گانه شهر تهران تولید شده است.

وی افزود: خودروهای فرسوده، موتورسیکلت ها و خودروهای کاربراتوری مقصران اصلی آلودگی هوای تهران هستند.

وی با اشاره به آلایندگی خودروهای دیزلی در کشور گفت: استاندارد آلایندگی خودروهای دیزلی در کشور رها شده است، بدین معنی که استاندارد خودروهای دیزل یورو۳ بوده است که استاندارد یورو۳ بنزینی با یورو۳ دیزلی یکی نیست و مسلما یورو۳ دیزلی کیفیت کمتری دارد.

حسینی با تاکید بر اینکه دوده دیزلی جزء آلاینده های سرطان زا محسوب می شود، گفت: سه سال پیش قانونی مصوب شد که باید فیلتر دوده بر روی خودروهای دیزلی جدید نصب شود که با وجود تصویب این قانون، وزارت صنعت با همکاری خودروسازان خارجی با این قانون مخالفت می کرد و در همین راستا ١٩ دی ماه امسال دولت طبق مصوبه ای قانون نصب فیلتر دوده را تایید کرد اما اعلام کرد فلان استاندارد بدون فیلتر نیز درباره دیزلی ها بلااشکال است که با این مصوبه قانون فیلتر ملغی می شود.

به گفته وی، روز ١٩ دی ماه روز مبارزه باآلودگی هوا بود و درحالیکه مردم با آلودگی هوا دست به گریبان هستند چنین چیزی به تصویب رسید.

وی با انتقاد از عملکرد دستگاههای مسئول گفت: موتورسیکلت کاربراتوری که با سوخت بسیار غنی و اضافه می سوزد و نسبت سوخت و هوای آن متعادل نیست هوا را آلوده می کند چگونه استانداردهای لازم و محیط زیست را کسب کرده است و سالها در شهر تهران تردد کرده و تا مهر امسال شماره گذاری می شده است جالب است که حالا صحبت از جمع آوری آنها می شود.

حسینی با اشاره به نقش نظارتی از دستگاههای دولتی افزود: استاندارد را تنها یک برگه کاغذ تلقی نکنیم زیرا خودروسازان کمتر مسئولیت اجتماعی دارند و بیشتر به سود و زیان خود می اندیشند، بنابراین باید نظارت ها را قوی تر کنیم و به برگه استاندارد اکتفا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha