دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت:اخذ مالیات سیگار در برنامه ششم توسعه اقتصادی بر اساس قیمت تمام شده در کارخانه تعیین شده که این مبنا باید تغییر یافته و براساس قیمت خرده فروشی محاسبه شود.

قیمت خرده فروشی مبنای اخذ مالیات سیگار قرارگیرد/افزایش سالانه 10 درصدی مالیات

سلامت نیوز: دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت:اخذ مالیات سیگار در برنامه ششم توسعه اقتصادی بر اساس قیمت تمام شده در کارخانه تعیین شده که این مبنا باید تغییر یافته و براساس قیمت خرده فروشی محاسبه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،براساس برنامه ششم توسعه اقتصادی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ مالیات هرپاکت انواع سیگار تولید داخلی به میزان 10 درصد قیمت درب کارخانه، تولید مشترک 20 درصد، تولید داخل با نشان بین المللی (برند) 25 درصد و وارداتی به میزان 40 درصد قیمت کالا، بیمه و کرایه تا بندر مقصد CIF تعیین می شود.


دکتر محمدرضا مسجدی  افزود:اخذ مالیات برحسب قیمت درب کارخانه فقط به نفع تولیدکننده، واردکننده و واسطه ها است.
وی با اشاره به اینکه تفاوت قیمت درب کارخانه و خرده فروشی سیگار چندین برابر است، اظهار کرد که اختلاف بین این دو قیمت در سال حدود هزار 600 میلیارد تومان است که اغلب آنها به جیب واردکنندگان و واسطه ها می رود.
مسجدی به اجباری شدن برچسب قیمت بر روی پاکت سیگارها اشاره کردوگفت:ازسال آینده برچسب قیمت بر روی پاکت سیگار اجباری می شود که این موضوع کار خوبی است و می تواند مبتای مناسبی برای اخذ مالیات سیگار در خرده فروشی باشد.

** افزایش سالیانه 10 درصدی مالیات سیگار اجرایی شود
وی بر لزوم اجرایی شدن افزایش سالانه مالیات سیگار براساس قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات تاکید کرد و گفت: افزایش سالیانه 10 درصدی مالیات بر سیگار باید اجرایی شود.
براساس ماده هشتم قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات هر ساله از طریق افزایش مالیات، قیمت فرآورده های دخانی به میزان 10 درصد افزایش یابد.
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: این موضوع طی 10 سال گذشته فقط در سال گذشته اجرایی شده و تصویب برنامه ششم توسعه اقتصادی عملا بازگشت به سال های قبل است.
وی ادامه داد که پبشنهاد کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی محاسبه براساس نرخ خرده فروشی بود که متاسفانه این مبنا حذف و بجای آن، قیمت درب کارخانه به تصویب رسیده است.
مسجدی افزود که سال گذشته بابت هر نخ سیگار تولید داخل 10 تومان، وارداتی 40 تومان و تولید مشترک 35 تومان مالیات وضع شده که این موضوع علاوه بر حرکت به سمت مالیات خرده فروشی، سبب کسب درآمد 900 میلیارد تومانی ، سبب کنترل قاچاق سیگار هم می شود.
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات اظهار کرد که جمهوری اسلامی ایران عضو معاهده جهانی کنترل دخانیات بوده و ملزم به اجرای مواد این معاهده است.
وی ادامه داد که براساس معاهده جهانی کنترل دخانیات که در کشورهایی مانند ترکیه و اردن اجرایی شده، مبنای مالیات سیگار ، قیمت خرده فروشی لحاظ شود.
مسجدی افزود که کارشناسان مجتمع بین المللی معتقد اند که فرمول محاسبه مالیات سیگار در ایران بسیار پیچیده است و باید الگوی کشورهایی مانند ترکیه، پاکستان و اردن در این زمینه استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha