استرس كه روی تمام بدن و ذهن ما تاثیر می‌گذارد، می‌تواند هم چنین پس از تماس با آلودگی، دود سیگار و مواد سمی باكتریایی در سطح سلولی نیز بروز كند و احتمالا موجب بیماریهای سلولی می‌شود.

استرس، فعالیت ژنها را كنترل می‌كند
سلامت نیوز: پزشكان دانماركی می‌گویند: استرس می‌تواند فعالیت ژنهای ما را كنترل كند.

به گزارش  ایسنا، استرس كه روی تمام بدن و ذهن ما تاثیر می‌گذارد، می‌تواند هم چنین پس از تماس با آلودگی، دود سیگار و مواد سمی باكتریایی در سطح سلولی نیز بروز كند و احتمالا موجب بیماریهای سلولی می‌شود.

متخصصان در گروه دكتر كلائوس هانسن از دانشگاه كوپنهاگ نشان داده‌اند كه فاكتورهای خارجی می‌توانند از طریق كنترل ژنهای ما، سلولهایمان را تحت استرس قرار دهند.


دكتر هانسن در این باره تاكید كرد: ما متوجه شدیم فاكتورهای فعال شونده با استرس می‌توانند با فعال كردن ژنهای خاصی كه اغلب باید خاموش باشند، ژنها را در كنترل می‌گیرند. اهمیت فعال یا غیرفعال بودن برخی از ژنهای خاص در این است كه رشد طبیعی جنین صورت بگیرد و در سالهای آتی پس از تولد سلولها عملكرد صحیحی داشته باشند.

به گزارش هلت دی نیوز، پزشكان تاكید دارند كه تغییرات ژنتیكی هم در زمان رشد جنینی و هم در دوران بلوغ می‌توانند پیامدهایی داشته باشند كه گاهی مخرب هستند و استرس تاثیر به سزایی حتی روی فعالیت آنها می‌تواند اعمال كند.

نتایج این مطالعات در مجله بین‌المللی «سلول مولكولی» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha