شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 204048

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درنشست بررسی وضعیت آب استان یزد اعلام کرد: یزدکم آب‌ترین استان کشور است و مدیریت مصرف آب در یزد، الگوئی برای سایر استان‌هاست.

یزد؛ کم آب‌ترین استان کشور

سلامت نیوز:رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درنشست بررسی وضعیت آب استان یزد اعلام کرد: یزدکم آب‌ترین استان کشور است و مدیریت مصرف آب در یزد، الگوئی برای سایر استان‌هاست.

به‌گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، اسماعیل نجار با اشاره به وضعیت بحرانی آب و خشکسالی در استان یزد، براهمیت مدیریت درمصرف آب برای مقابله بابحران کم آبی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه درجریان مشکلات آب استان و مسایل مربوط به انتقال آب استان یزد هستیم، افزود: مدیریت آب درزمینه مصرف بهینه آب از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: در کشور کم‌آبی قرارداریم، درسال‌های پرآب نهایتاً 250 میلی‌متر در کشور بارش داریم.

این مقام مسئول ضمن تأکید برمصرف بهینه ومدیریت آب توسط کشاورزان اظهارداشت: امنیت غذایی بایدتامین شود وکشت محصولات کشاورزی پرآ ب خواه با این وضعیت خشکسالی درکشور کاملاً اشتباه است.

در ادامه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد در مورد وضع موجود در مدیریت منابع آب گفت: از طرفی با افزایش جمعیت روبه رو هستیم و از طرف دیگر خودکفایی در بخش توسعه کشاورزی، صنعتی و اجتماعی و این عوامل باعث می‌شود، میزان تقاضای آب بالا رود و افزایش تقاضای آب، آلودگی منابع آب، فاضلاب‌های شهری، صنعتی و زیست محیطی، منابع آب را محدود می‌کند.

"محمدمهدی جوادیان زاده" با بیان این مطلب که تغییر اقلیم و تغییرات اکوسیستم باعث از دست دادن طبیعی منابع آب می‌شود، اظهار داشت: در نتیجه این تغییر سهم هرکس در تأمین آب کم شده و در نهایت منجر به تنش‌های آبی، مهاجرت‌های قومی و مشکلات عدیده دیگری می‌شود و اینجاست که بحث تعادل و تناسب بین منابع و مصارف به وجود می‌آید و وظیفه اصلی ما حفظ این منابع حیاتی برای نسل کنونی و آینده است.

وی متوسط تبخیر از سطح تشتک در ایستگاه‌های استان یزد را 3193 میلیمتر در سال، متوسط درجه حرارت استان را 17 درجه سانتیگراد و متوسط رطوبت نسبی 33 درصد اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد بیان کرد: کسری آب استان یزد موردنیاز در سال‌های 1405 و 1425 به ترتیب 201 و 550 میلیون مترمکعب است.

جوادیان زاده با تشریح وضعیت بارش استان یزد در سال آبی 95-96 اظهار داشت: میزان بارش در شهرستان ابرکوه 1.1 میلی‌متر، اردکان 1.6 میلی‌متر، اشکذر 1.6 میلی‌متر، بافق 7.5 میلی‌متر، بهاباد 4.12 میلی‌مترو تفت 1.12 میلیمتر بارش داشته که همه شهرستان‌ها که نسبت به دوره آماری باکاهش روبرو بوده‌اند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha