چشم‌های زیادی به عملیات نجات پیکر فروپاشیده ساختمان پلاسکو دوخته شده بلکه باوجود همه خبرهای ناامید‌کننده، نفسی گرم از زیر آوار بیرون کشیده شود. نگرانی‌ها از عمق فاجعه انسانی که رخ داده، آن‌قدر زیاد است که کمتر کسی به خسارت‌های مالی فکر می‌کند.

کارشناسان می‌گویند 30 هزار خانواده در حادثه پلاسکو خسارت دیده‌اند

سلامت نیوز: چشم‌های زیادی به عملیات نجات پیکر فروپاشیده ساختمان پلاسکو دوخته شده بلکه باوجود همه خبرهای ناامید‌کننده، نفسی گرم از زیر آوار بیرون کشیده شود. نگرانی‌ها از عمق فاجعه انسانی که رخ داده، آن‌قدر زیاد است که کمتر کسی به خسارت‌های مالی فکر می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: باوجوداین، کسی باید کارگران و کاسب‌هایی را که تمام زندگی و حاصل سال‌ها کار و تلاششان در برابر چشم خودشان سوخته و از بین رفته، دریابد؛ کسانی که خیلی‌هایشان از همان پنجشنبه صبح، تنها دارایی‌شان را بدهی‌های میلیونی می‌دانستند و با افسوس به مخروبه‌ای نگاه می‌کردند که روزی منبع درآمد و نبض زندگی‌شان بوده است. وقتی اهمیت این موضوع بیشتر روشن می‌شود که بدانیم نزدیک به 30 هزار نفر به انحای مختلف در حال فعالیت اقتصادی در این ساختمان بوده‌اند. به گفته رئیس اتاق اصناف تهران، فقط نزدیک به 15 هزار نفر در این مجتمع تجاری کار می‌کرده‌اند. او می‌گوید: «در ساختمان پلاسکو، نزدیک به 600 واحد صنفی قرار داشته که در هر کدام از آنها، چندین نفر مشغول به کار بوده‌اند؛ البته هنوز نمی‌توان میزان خسارت را دقیق اعلام کرد. این کار چند روز زمان می‌برد اما به‌محض اینکه توانستیم آمار درست و دقیقی از خسارت به‌دست بیاوریم، آن را در اختیار کمیته‌ای که در دولت تشکیل شده است، قرار می‌دهیم تا رسیدگی کنند.»


او ادامه می‌دهد: «متأسفانه در ماه‌های پایانی سال هستیم و این یعنی سرمایه بسیار بزرگی در این ساختمان وجود داشته است. به نظر می‌رسد ارزش اجناس موجود در هر واحد صنفی، اعم از تجهیزات و اقلام، حداقل 200-100 میلیون تومان بوده باشد و این، یعنی میلیاردها تومان خسارت، آن‌هم در حساس‌ترین ماه‌های سال که بسیاری از کسبه به امید درآمد شب عید، اقدام به خرید از طریق سپردن چک کرده‌اند.»
منصور کاشی، یکی از کاسب‌های پلاسکو می‌گوید: «همه‌چیزمان را از دست دادیم، همه‌چیز. الان به صفر نرسیده‌ایم بلکه به منفی رسیده‌ایم چون میلیون‌ها تومان چک دست مردم داریم. واقعا نمی‌دانم چه اتفاقی قرار است برایمان بیفتد. فقط ما نبوده‌ایم، آن پارچه‌فروش بیچاره‌ای که دست من یک نفر، 160 میلیون تومان چک دارد، خودش هم چکی خرید کرده، یعنی یک زنجیره از ما بدبخت شده‌ایم.»


بیمه؟ شوخی می‌کنید
کاشی در مورد اینکه آیا تولیدی‌های آنها بیمه بوده‌اند یا نه می‌گوید: «دلتان خوش است خانم؟ اصلا مأمور بیمه پایش را در پلاسکو می‌گذارد؟ مگر بیمه دیوانه است که مسئولیت ساختمانی با آن وضعیت را قبول کند؟ ما اصلا مقدمات اینکه بتوانیم خودمان را بیمه کنیم، نداریم.» فاضلی هم این حرف‌ها را تأیید می‌کند و می‌گوید: «اغلب واحد‌های صنفی واقع در ساختمان پلاسکو اصلا شرایط اینکه بیمه حوادث بشوند را نداشته‌اند؛ به‌همین‌دلیل، تنها 20 درصد واحدها بیمه بوده‌اند.» او البته به کسانی که خسارت دیده‌اند، دلداری می‌دهد و می‌گوید: «کارگروهی تعیین شده که درباره جبران این خسارت، جایابی برای خسارت‌دیده‌ها و... راه‌حلی اندیشیده شود. به‌هرحال، افرادی که در جریان این حادثه قرار گرفته‌اند، به حال خود رها نمی‌شوند و قطعا کاری برای آنها انجام می‌شود.» فاضلی در مورد امکان بازسازی پلاسکو هم می‌گوید: «این ساختمان، متعلق به بنیاد امور مستضعفان است و خود این نهاد هم باید درمورد بازسازی آن فکری کند و به فکر جبران بخشی از خسارت کسبه و کسانی که سرقفلی داشته‌اند، باشد.»


تأمین اجتماعی کمک می‌کند
معلوم نیست حالا که تنور حادثه گرم است و همه توجهات به آسیب‌دیده‌ها معطوف شده، مسئولان مختلف وعده و وعید جبران خسارت و یاری می‌دهند یا وقتی غبار حادثه خوابید هم مسئولیت‌پذیری ادامه خواهد داشت. یکی از این وعده‌ها را ﻣﻌﺎﻭﻥ فنی و ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺗأﻣﻴﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ داده و گفته است: «مقرری ﻛﺎﺭﮔﺮاﻥ ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﺗأﻣﻴﻦ اﺟﺘﻤﺎعی مشغول به‌زودی برقرار می‌شود.» محمدحسن زدا خبر داده است: «ﻣﻘﺮﺭی ﺑﺎﺯﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ ﻫﻤﻮﻃﻨﺎﻥ و ﺁﺗﺶ‌ﻧﺸﺎناﻥ ﻓﺪاﻛﺎﺭ و اﺯ ﺟﺎﻥ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ اﻳﻦ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺑﻪ ﻓﻴﺾ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻧﺎئل ﮔﺸﺘﻪ‌اﻧﺪ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻛﻮﺗﺎﻩ‌ﺗﺮﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻤﻜﻦ ﺑﺮﻗﺮاﺭ می‌ﺷﻮﺩ.»


بنیاد پاسخگو باشد
دیروز عده‌ای کسبه پلاسکو در خیابان منوچهری تجمع کردند؛ ‌تجمعی که بیشتر شکل دورهم جمع‌شدن برای پیداکردن راه‌حل بود. در این تجمع، برخی از مالکان و کاسبان این مجتمع با اشاره به اینکه مالکیت ساختمان متعلق به بنیاد مستضعفان بوده است، تأکید کردند که بنیاد باید پاسخگوی ما باشد. عده‌ای دیگر اما بر این تأکید می‌کردند که باید با حضور مقابل نهاد ریاست‌جمهوری، خواسته خود را از مسئولان دولتی بخواهند. این جمع حدود صد‌نفره که به عناوین مختلف دل‌نگرانی‌های خود را مطرح می‌کردند و می‌گفتند که سرمایه و زندگی‌شان با این آتش‌سوزی از بین رفته است، قرار گذاشتند که امروز  ساعت هشت صبح در مسجد هدایت دوباره جمع بشوند و با حضور اعضای هیأت‌مدیره ساختمان پلاسکو و کاسبان و مالکان، این مشکل خود را بررسی کنند بلکه به راه‌حلی برسند که آنها را از این وضعیت نجات دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha