در حالی که وقوع حادثه پلاسکو قلب پایتخت را دچار مشکل کرده و همه نیروهای امدادی مداوم در حال تلاش بی‌وقفه هستند ولی مدیر کل جمعیت هلال احمر استان تهران می‌گوید؛ پایتخت تنها ۸ قلاده سگ و ۳ دستگاه زنده یاب دارد.

سهم پایتخت چند میلیونی فقط ۳ دستگاه زنده یاب/ کمبود بودجه دامن امداد و نجات را گرفت

سلامت نیوز:در حالی که وقوع حادثه پلاسکو قلب پایتخت را دچار مشکل کرده و همه نیروهای امدادی مداوم در حال تلاش بی‌وقفه هستند ولی مدیر کل جمعیت هلال احمر استان تهران می‌گوید؛ پایتخت تنها ۸ قلاده سگ و ۳ دستگاه زنده یاب دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، ساختمان 53 ساله پایتخت روز پنجشنبه به دلیل آتش سوزی گسترده فروریخت که در این حادثه تعداد زیادی از آتش نشان‌ها محبوس و گرفتار در آوار شدند.

بلافاصله تمام نیروهای امدادی از دستگاه‌های مختلف بسیج شدند و اقدامات لازم را در جهت کمک به حادثه‌دیدگان انجام دادند ولی بر خلاف سایر حوادث این‌بار هلال احمر نسبت به گذشته بر اساس گفته‌های شاهدان عینی حضور کم‌رنگ تری داشت البته مسئولان این جمعیت معتقد هستند همه اقدامات لازم از ابتدای وقوع حادثه توسط هلال احمر صورت گرفته است ولی عمق فاجعه، شدت حادثه و نبود تجهیزات سبب شده اقدامات هلال احمر کم رنگ به نظر آید.

کمترین تجهیزات برای امدادگران هلال‌احمر

وحید رحمتی  در پاسخ به اینکه بر اساس شواهد عینی و گزارشات واصله نیروهای هلال‌احمر حضور پررنگی در جهت کمک به آسیب‌دیدگان حادثه پلاسکو نداشته‌اند، اظهار داشت: آواربرداری مسئولیت آن با هلال‌احمر و امداد و نجات نیست. در ارتباط با حادثه پلاسکو ستاد بحران تشکیل شده و بخش خصوصی بسیاری از تجهیزات را برای این مسأله آورده است.

وی افزود: بسیاری از تجهیزات آواربرداری حتی مربوط به شهرداری نبوده و ما نیز این خودروهای سنگین را نداریم. همچنین باید توجه داشت که کمترین تجهیزات برای امدادگران هلال‌احمر در نظر گرفته شده و شاید بتوان گفت نسبت به امدادگران خارج از کشور از امکانات حداقلی برخورداریم.

 

سخنگوی هلال‌احمر با اشاره به اینکه بسیاری از تجهیزات فرسوده است، گفت: طی دو سال گذشته از هزار میلیارد بودجه حدود صد میلیارد آن پرداخت شده است و اگر بخواهیم تجهیزات و حتی آمبولانس بخریم نیاز به بودجه داریم. این در حالی است که از سال 92 تاکنون هلال‌احمر تجهیزات جدید دریافت نکرده است.

رحمتی با تأکید بر اینکه نیروهای امدادی هلال‌احمر حرفه‌ای هستند و در عملیات پلاسکو در بخش‌های مختلف فعال بودند، گفت: حتی زمانی که تونل‌های لازم برای نجات حادثه‌دیدگان و یا انتقال اجساد حفر شده است نیروهای امدادگر در این شرایط حضور یافته و اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه آواربرداری‌های سنگین مسئولیت آن با نیروهای امداد و هلا‌احمر نیست، گفت: همچنین حجم آهن‌های تنیده شده بسیار زیاد بوده و این مسأله نیاز به تجهیزات پیشرفته دارد. همچنین در هلال‌احمر امداد، نجات و اسکان اضطراری بر عهده ما است و در حوادث بزرگ پشتیبان هستیم.

سخنگوی هلال‌احمر در پاسخ به اینکه اگر در تهران زلزله پیش آید هلال‌احمر چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد‌، گفت: مسئولیت آواربرداری سنگین با ما نیست ولی اقدامات لازم امداد و نجات را به بهترین نحو انجام می‌دهیم.

رحمتی در پایان گفت: در ابتدای حادثه پلاسکو طی مصوبه‌ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور به تصویب رسید قرار شد سخنگوی ستاد بحران آقای ملکی باشد و ما تابع این مصوبه بوده و همکاری‌های لازم را انجام داده‌ایم.

* پایتخت تنها دارای سه دستگاه زنده‌یاب

حسین کتابدار، مدیرعامل هلال‌احمر استان تهران نیز در این ارتباط اظهار داشت: یکی از دلایلی که به نظر می‌رسد هلال‌ احمر نسبت به حادثه پلاسکو کمتر توجه داشته مصوبه اخیر ستاد مدیریت بحران کشور با حضور وزیر، شهردار و تعدادی از مسئولان است چرا که بر اساس این مصوبه قرار شد هیچ یک از دوستان در زمینه حادثه مصاحبه نکنند و این موضوع فقط از طریق سخنگوی سازمان آتش‌نشانی انجام گیرد.

وی افزود: نیروهای هلال‌احمر حدود 8:30 صبح روز پنج‌شنبه و زمانی که پلاسکو طعمه حریق شده بود به محل حادثه اعزام شده و نیروهای لازم به منطقه فرستاده شدند. به طوری که قبل از ریزش ساختمان اورژانس، آتش‌نشانی و هلال‌احمر در محل حضور داشت. بعد از ریزش نیز نیروهای ما با حداکثر توان در محل حاضر بودند و 16 آمبولانس، یک خودروی مخابراتی، 14 خودروی کمک‌دار و 14 قلاده سگ در این زمینه پیش‌بینی شد و در محل اقدامات لازم صورت گرفت.

مدیرعامل هلال‌احمر استان تهران گفت: 5 دستگاه زنده‌یاب و بیورادار نیز به محل فرستاده شد و 160 نجات‌گر و کارمند از هلال‌احمر در محل حادثه استقرار یافتند. ولی اکنون تعداد سگ‌های زنده‌یاب کاهش و به 4 مورد رسیده است. و با یک دستگاه زنده‌یاب نیز از طریق تونلی که آتش‌نشانی زده به غرب ساختمان ورود یافتند.

کتابدار با تأکید بر اینکه تجهیزات هلال‌احمر برای به روزرسانی نیاز به بودجه دارد، گفت: به طور کلی استان تهران 3 دستگاه بیورادار دارد. همچنین 8 قلاده سگ زنده‌یاب داریم که یکی از آنها بیمار است بنابراین رفع بودجه‌‌ای و تخصیص اعتبارات جهت رفع مشکلات بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته از 1100 میلیارد بودجه تنها 9 درصد آن محقق شده گفت: البته باید توجه داشت که آواربرداری سبک و ابتدایی جزو وظایف نیروهای امدادی هلال‌احمر بوده و آموزش‌های لازم نیز در این زمینه ارائه شده است ولی برای آواربرداری سنگین و نیمه سنگین نیاز به ابزار و تکنولوژی است و از طرفی این موضوع نیز جزو وظایف ذاتی ما قرار ندارد.

مدیرعامل هلال‌احمر استان تهران گفت: در حادثه پلاسکو به دلیل ریزش آهن آلات در هم پیچیده شده و وزن 15 طبقه بر روی سه طبقه قرار گرفته و فشرده شده است. بنابراین آواربرداری آن نیاز به تجهیزات سنگین و فوق سنگین دارد. از طرفی نیز همان طور که شهردار تهران اعلام کرده 150 ساختمان مشابه پلاسکو در پایتخت داریم و همانطور که رئیس جمعیت هلال‌احمر عنوان کرده است هیچ کس به فکر زلزله احتمالی نیست چرا که با یک زلزله 6 ریشتری حتی اگر 20 ساختمان مشابه پلاسکو فرو ریزد قدرت در امدادرسانی توسط همه نیروها به شدت کاهش می‌یابد.

به فکر روزهای سخت حادثه باشیم

 آنچه مسلم است این بوده که فارغ از پیگیری دلایل اصلی وقوع این حادثه باید این موضوع را هشداری جدی برای پیشگیری از یک فاجعه انسانی در کلانشهر تهران تلقی کرد و با بسیج امکانات و اختصاص بودجه مناسب به فکر روزهای حادثه و نجات آسیب‌دیدگان احتمالی باشیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha