معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه راهنماهای بالینی پزشکی ابزاری هستند که شواهد علمی را به پیشنهادات عملی تبدیل می‌کند گفت: این راهنماها در ارتقای کیفیت خدمات، کاهش احتمال خطاهای پزشکی، افزایش ارتقای ایمنی بیمار و افزایش کارایی نظام سلامت موثرند.

خطاهای پزشکی با استفاده از راهنماهای بالینی کاهش می‌یابد

سلامت نیوز:معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه راهنماهای بالینی پزشکی ابزاری هستند که شواهد علمی را به پیشنهادات عملی تبدیل می‌کند گفت: این راهنماها در ارتقای کیفیت خدمات، کاهش احتمال خطاهای پزشکی، افزایش ارتقای ایمنی بیمار و افزایش کارایی نظام سلامت موثرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد آقاجانی در نشست شورای راهبردی تدوین راهنماهای بالینی با بیان اینکه راهنماهای طبابت بالینی ابزاری هستند که شواهد متقن علمی را به پیشنهادات عملی تبدیل می‌کند تا مورد استفاده ارائه دهندگان خدمت قرار گیرد گفت: کار تدوین راهنماهای بالینی در کشورهای توسعه یافته از چند دهه گذشته آغاز شده است. در عین حال اغلب کشورهای در حال توسعه نیازمند تدوین این گایدلاین‌ها بودند اما این کشورها بیشتر بر اساس نیازها، اولویت‌ها، قوانین، سیاست‌ها و منابع‌شان این راهنماهای بالینی را بومی سازی می‌کردند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت بومی‌سازی راهنماهای بالینی در کشور، افزود: در فرآیند بومی سازی راهنماهای بالینی، پژوهشگران و متخصصان بالینی، سیاستگذاران و تامین کنندگان منابع نیز باید همکاری کنند.

آقاجانی برخی از فواید استفاده از راهنماهای بالینی را برشمرد و گفت: راهنماهای بالینی می‌توانند در ارتقاء کیفیت خدمات ، کاهش احتمال خطاهای پزشکی، افزایش ارتقای ایمنی بیمار و نیز افزایش کارایی نظام سلامت نقش آفرینی کنند. چرا که تصمیمات و پیشنهادات توصیه شده در هر گایدلاین باید منطبق بر مطالعات هزینه اثربخشی بوده و با کمترین هزینه می‌توان با استفاده از آنها برای بیماران سلامتی به ارمغان آورد.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به تلاش‌های پراکنده‌ای که از سال‌های گذشته در زمینه تدوین و بومی سازی راهنماهای بالینی صورت گرفته است گفت: اولین تلاش سیستماتیک و نظام مند در این زمینه از سال 89 در وزارت بهداشت شکل گرفت و دفتری با عنوان دفتر ارزیابی فناوری ، تدوین استاندارد و اداره راهنمای بالینی ایجاد شد و فراخوانی برای حضور اساتید جهت تدوین و بومی سازی راهنماهای بالینی انجام شد و همچنین چهارچوب بومی سازی تدوین گایدلاین‌ها مشخص شد. به طوریکه مراکز تحقیقاتی داوطلب در این حوزه شناسایی شده و از آنها در این جهت استفاده شد تا فرهنگ تدوین راهنماهای بالینی گسترش یابد.

آقاجانی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 70 مرکز تدوین و بومی سازی راهنماهای بالینی در کشور فعالند و تا کنون 200 محصول مرتبط شامل پروتکل‌ها، استانداردها، سیاست‌های بالینی و ... تولید شده و امروز ابلاغ می‌شوند همچنین 100 محصول دیگر نیز در حال آماده سازی است.

وی با تاکید بر اینکه راهنماهای بالینی باید بر اساس نیاز کشور یا درخواست دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت تولید شوند گفت: در عین حال این راهنماها باید بر اساس منابع ملی و داخلی مرتبا مورد بازنگری قرار گیرند یکی از اقدامات موثر در این زمینه ابتکار وزیر بهداشت جهت تشکیل شورای راهبری راهنماهای بالینی بود که در حوزه تولید و اجرای آنها کمک می‌کند. بر این اساس امیدواریم با کمک همه نیروهای تخصصی و سازمان‌های بیمه گر شاهد استقرار این راهنماها برای ارتقای کیفیت این خدمات در کشورمان باشیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha