هر سال یکی دو ماه مانده به پایان سال زمان تعیین تعرفه‌های درمان سال آینده است؛ ‌تعرفه‌هایی که در هیچ دوره‌ای به اندازه دولت یازدهم افزایش نیافته است و همین افزایش بی‌حساب موجب افزایش جدی بدهی‌های سازمان‌های بیمه‌گر به خصوص سازمان تأمین اجتماعی به نظام سلامت شده است،

وقتی پزشکان خودشان می‌برند و خودشان می‌دوزند

بر همین اساس است که بسیاری از صاحبنظران و نمایندگان مجلس معتقدند افزایش تعرفه‌های سال آینده با عنایت به رشد کافی مزد درمان طی طرح تحول سلامت و سال‌های گذشته ضرورتی ندارد؛ ‌موضوعی که سال گذشته هم مطرح شد، اما در نهایت باز هم تعرفه‌ها به نفع جیب پزشکان تغییر کرد. امسال با انتقال بیمه‌ها به وزارت بهداشت پزشکان خودشان می‌برند و خودشان می‌دوزند.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه جوان در ادامه می نویسد: اوضاع نظام سلامت به شدت آشفته است؛ ‌این را می‌توان از اقدام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رد پذیرش بیماران با دفترچه‌های تأمین اجتماعی متوجه شد. آنطور که کانال پزشکان گزارش داده، باتوجه به بدهی بالای بیمه تأمین اجتماعی روز پنج‌شنبه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جلسه‌ای به رؤسای بیمارستان‌های تابعه دستور داد که از دوم بهمن ماه، خدمات به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی تنها به صورت نقدی ارائه شود و صورتحساب آن به بیمار داده شده تا وصول وجه پرداختی توسط خود بیمه‌شونده از طریق دفاتر سازمان تأمین اجتماعی انجام شود. در این آشفته‌بازار اما پرستارانی که با اجرای طرح تحول شکاف درآمدی‌شان با پزشکان بیش از پیش فاحش شده هم می‌خواهند برای خودشان سهمی داشته باشند و روز گذشته در برابر وزارت بهداشت برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تجمع کرده بودند. با همه این اتفاقات اما باز هم این روزها صحبت از افزایش تعرفه‌های سال 96 نقل محافل بهداشت و درمان است؛ ‌تعرفه‌هایی که با افزایش افسار گسیخته‌شان بدهی‌های سازمان‌های بیمه‌گر بیش از پیش افزایش می‌یابد و همین مسئله موجب سرگردانی بیشتر مردم خواهد شد.

ابهام در ادامه طرح تحول با افزایش تعرفه‌ها


هر چند فیش‌های حقوقی چند ده و چند صد میلیونی پزشکان مدت‌هاست رسانه‌ای شده و با توجیهات مختلفی از سوی وزیر و معاونان وی مواجه بوده اما باز هم وزیر بهداشت اصرار دارد حقوق پزشکان متخصص در مراکز درمانی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و فوق تخصص شاغل هیئت علمی در دانشگاه‌ها را 5 میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است! سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی می‌گوید: برخی طرح تحول را طرح تحول درآمد پزشکان می‌دانند و حضور پزشکان در مناطق مرزی سراوان و فعالیت‌های شبانه‌روزی را نادیده گرفته است و پشت تریبون‌ها نظام سلامت را می‌کوبند در حالی که از کل هزینه‌های طرح تحول تنها ۱۴ درصد آن برای کارکنان اعم از پزشک و غیرپزشک صرف شده است و ۵۱ درصد هزینه صرف کاهش پرداخت از جیب مردم و ۳۱ درصد نیز برای ارتقای زیرساخت‌ها خرج شده است.


محسن ایزدخواه، کارشناس و معاون سابق سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید: وزارت بهداشت اعتقاد دارد در سال‌های متمادی تعرفه‌های پزشکی رشد لازم را نداشته و حتی در برخی مواقع سرکوب شده است. آنها فکر می‌کردند اگر ما تعرفه‌ها را بالا ببریم، انگیزه و رغبت در پزشکان و پرستاران و همه کادر درمانی بیشتر خواهد شد، در حالی که بار مالی ناشی از ارزش خدمات پزشکی روی دوش صندوق‌های بیمه، خارج از توان و بنیه مالی آنهاست. وی درباره میزان افزایش تعرفه‌ها طی طرح تحول تأکید می‌کند: تعرفه‌های پزشکی در برخی از خدمات بستری در بخش دولتی، در حدود 460 درصد و در بخش خصوصی، 830 درصد رشد داشته است.


در خدمات سرپایی به‌جز دولتی، در 93 درصد خدمات روند افزایش 4 تا 470 درصدی را شاهد بوده‌ایم. همچنین فقدان راهنماهای بالینی، باعث به‌وجودآمدن هزینه‌های متفاوت در بیماری‌های یکسان شده است. این مسئله، دست پزشکان را در ارائه خدمات غیرضروری باز گذاشته که می‌تواند موجب تقاضاهای القایی از سوی پزشکان به بیماران شود؛ در ضمن، فقدان راهنماهای بالینی باعث تشدید اختلاف بین بیمه‌ها و مراکز درمانی درباره کسورات بیش از حد مراکز بیمه‌ای از صورتحساب‌های بیمارستان‌ها شده است. این کارشناس تصریح می‌کند: اگر قرار باشد هر سال، 10 درصد به تعرفه‌ها اضافه شود، ادامه حیات طرح تحول سلامت ممکن نیست.

کاهش دسترسی مردم به درمان

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم مخالف افزایش تعرفه‌های سال 96 است. وی می‌گوید:‌ بیمه‌ها منابع مالی کافی ندارند و در حال حاضر نیز حدود 8 تا 12 ماه به مراکز درمانی بدهکار هستند و اگر قرار باشد باری مضاعف بر دوش آنها قرار گیرد، وضعیت از آنچه هست، بدتر خواهد شد.

عباسعلی پوربافرانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم هم معتقد است: در سال جاری تعرفه‌های حوزه درمان تا حدودی افزایش زیادی داشت، در حالی که حتی در ابتدای شروع طرح تحول سلامت نیز موافق این میزان از افزایش تعرفه‌ها نبودیم. وی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه سال جاری تعرفه‌ها افزایش چشمگیری داشته است افزایش آن در سال 96 به صلاح نیست و باید روندی منطقی در تعیین تکلیف تعرفه‌ها مدنظر قرار داد تا هر ساله براساس فرمولی مشخص تعرفه‌ها اعلام شود؛ چراکه دستیابی به خدمات درمان باید به آسانی صورت گیرد و نباید با افزایش غیرمنطقی مانع دسترسی راحت مردم به خدمات حوزه بهداشت و درمان شد.

وقتی پزشکان خود می‌برند و خود می‌دوزند

مخالفت برخی چهره‌ها سال گذشته هم نتوانست جلوی افزایش مزد درمان را بگیرد؛ ‌موضوعی که امسال و با انتقال بیمه‌ها به وزارت بهداشت دست پزشکان را برای تعیین مزد خود بیش از پیش باز می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha