مطالعات مختلف حاکی از خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید دارد.

آنچه مبتلایان به آرتریت روماتوئید باید بدانند!

سلامت نیوز:مطالعات مختلف حاکی از خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،مبتلایان به آرتریت روماتوئید به دلایل زیادی در معرض خطر پوکی استخوان هستند:

کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون که اغلب در درمان آرتریت روماتوئید تجویز می شود؛ می تواند منجر به از دست دادن قابل توجه تراکم استخوانی شود.

درد و از دست دادن عملکرد مفاصل ناشی از این بیماری نیز می تواند منجر به عدم فعالیت و در نتیجه افزایش خطر پوکی استخوان شود.

مطالعات مختلف نشان می دهد که از دست دادن استخوان ها در مبتلایان به آرتریت روماتوئید می تواند به عنوان یک نتیجه مستقیم از این بیماری نیز رخ دهد. از دست دادن استخوان در مفاصل آسیب دیده در این افراد شایع است. ضمن این که زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان پوکی استخوان ناشی از آرتریت روماتوئید را تجربه می کنند.

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های سالم به عنوان مهاجمان خارجی حمله می کند. در آرتریت روماتوئید غشاهای اطراف مفاصل ملتهب می شوند. در موارد شدید سایر بافت ها و اندام بدن نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید اغلب درد، تورم، خشکی مفاصل بخصوص در دست ها و پاها را تجربه می کنند. محدود شدن حرکت در مفاصل آسیب دیده می تواند رخ دهد به طوری که فرد قادر به انجام فعالیت های روزمره هم نباشد. در حدود یک چهارم مبتلایان به آرتریت روماتوئید شاهد رشد ندول های روماتیسمی زیر پوست هستند. دیگر علائم عبارتند از:

خستگی

کم خونی

گردن درد

خشکی چشم

خشکی دهان.

تخمین زده شده که حدود 2.1 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند. این بیماری در تمام گروه های نژادی و قومی رخ می دهد اما زنان همانطور که گفته شد، تاثیر پذیرتر هستند. آرتریت روماتوئید در افراد مسن و در سنین میانسالی اگرچه رایج تر است، اما کودکان را نیز می تواند درگیر کند.

آرتریت کودکان و نوجوانان: این نوع آرتریت در کودکان 16 سال و یا حتی کمتر رخ می دهد. از دست دادن استخوان ها در این سنین به دلیل آرتریت روماتوئید شایع است. فعالیت بدنی البته می تواند باعث کاهش درد و تورم شود. ترکیب فعالیت های فیزیکی توصیه شده توسط پزشک بعلاوه رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین دی برای بهینه سازی توده استخوانی و کاهش خطر شکستگی در آینده مهم است.

راهنمای پیشگیری از پوکی استخوان: پوکی استخوان یک بیماری ناشی از کاهش تراکم استخوان ها و افزایش خطر شکستگی آنها است. شکستگی استخوان ها می تواند منجر به درد و ناتوانی های قابل توجه شود و این یک تهدید سلامتی برای حدود 44 میلیون آمریکایی است. عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان عبارتند از:

لاغری بیش از حد

سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری

یائسگی زودرس

عدم سیر طبیعی سیکل ماهانه در زنان

استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها

مصرف کم کلسیم

عدم فعالیت بدنی

سیگار

مصرف الکل

پوکی استخوان یک بیماری خاموش است که سال ها می تواند بدون علامت باقی بماند تا زمانی که یک استخوان دچار شکستگی شود. استراتژی های پیشگیری از پوکی استخوان در مبتلایان به آرتریت روماتوئید به طور قابل توجه با استراتژی های پیشگیرانه در کسانی که آرتریت روماتوئید ندارند، متفاوت نیست.

تغذیه: رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین دی برای سلامت استخوان ها مفید است. منابع خوب کلسیم عبارتند از:

محصولات لبنی کم چرب

سبزیجات تیره رنگ

مواد غذایی و نوشیدنی های غنی شده با کلسیم

مکمل های کلسیم.

ویتامین دی نیز نقش مهمی در جذب کلسیم و سلامت استخوان ها دارد. قرار گیری روزانه 20 دقیقه زیر نور خورشید، و مصرف غذاهای سرشار از این ویتامین از قبیل شیر، آب پرتقال غنی شده، ماهی و .. مهم است.

ورزش: همانند عضله، استخوان نیز بافت زنده ای است که در پاسخ به ورزش می تواند قوی تر شود. بهترین ورزش ها برای استخوان، ورزش های تحمل وزن است از قبیل پیاده روی، پله نوردی. ورزش همچنین برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید می تواند منجر به افزایش تعادل، انعطاف پذیری، پیشگیری از سقوط و کاهش خطر شکستگی استخوان ها شود. علاوه بر این، ورزش برای حفظ تحرک مفصل نیز مهم است.

سبک زندگی سالم: سیگار کشیدن دشمن شماره یک استخوان، قلب و ریه است. زنانی که قبل از سنین یائسگی سیگار می کشند، بیشتر در معرض از دست دادن استخوان ها در سنین یائسگی هستند. بعلاوه افراد سیگاری کلسیم کمتری از راه رژیم غذایی جذب می کنند. الکل نیز پیامدهای منفی برای استخوان ها دارد و احتمال شکستگی های استخوانی را افزایش می دهد. ترک هر دو این عوامل خطر در کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در مبتلایان به آرتریت روماتوئید مهم است.

تست تراکم استخوان: آزمون تراکم مواد معدنی استخوان برای تشخیص پوکی استخوان قبل از شکستگی مهم است. بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و به ویژه کسانی که کورتیکواستروئیدها را به مدت دو ماه یا بیشتر مصرف کرده اند، باید در مورد آزمایش تراکم استخوان حتما با پزشک شان مشورت کنند.

منبع:verywell

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha