سرمای زمستان مشکلات خاص پوستی ایجاد می‌کند. خشکی، خارش، ترک‌های پوستی روی دست و صورت و ترک‌های پوست لب مشکلات رایجی هستند که در زمستان برای پوست به وجود می‌آیند. وقتی برف یا باران می‌آید یا هوا خیلی سرد است رطوبت در محیط خانه کمترشده که باعث می‌شود پوست خشک‌تر شود. خشکی هوای خانه به این دلیل است که اغلب ما در محیط خانه از وسایل گرمایشی زیادی استفاده می‌کنیم که محیط را خشک می‌کند. اگرچه گرمای خانه در زمستان مطبوع است اما این خشکی هوا برای پوست مشکل ساز است.

اشتباه های رایج در فصل زمستان برای مراقبت از پوست

سلامت نیوز: سرمای زمستان مشکلات خاص پوستی ایجاد می‌کند. خشکی، خارش، ترک‌های پوستی روی دست و صورت و ترک‌های پوست لب مشکلات رایجی هستند که در زمستان برای پوست به وجود می‌آیند. وقتی برف یا باران می‌آید یا هوا خیلی سرد است رطوبت در محیط خانه کمترشده که باعث می‌شود پوست خشک‌تر شود. خشکی هوای خانه به این دلیل است که اغلب ما در محیط خانه از وسایل گرمایشی زیادی استفاده می‌کنیم که محیط را خشک می‌کند. اگرچه گرمای خانه در زمستان مطبوع است اما این خشکی هوا برای پوست مشکل ساز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران بانو ویژه نامه ضمیمه روزنامه ایران، چطور می‌توانید از مشکلات پوستی در زمستان پیشگیری کنید؟ چطور می‌توانید مشکلات پوستی را درمان کنید و خشکی و ترک پوست را رفع کنید؟ برای رفع مشکلات پوستی در زمستان ابتدا باید بدانید چه کارهایی باعث ایجاد مشکل پوستی می‌شود تا بدانید چطور باید از آنها پیشگیری کنید یا آنها را درمان کنید.

اشتباه اول: محصولات مراقبتی پوست را عوض نمی‌کنید
یک اشتباه بسیار رایج در بسیاری از افراد این است که آنها همواره از یک محصول مراقبتی پوست در تمام فصل‌ها استفاده می‌کنند. در حالی که شما نمی‌توانید هر محصولی را در هر فصلی استفاده کنید. پوست شما به مواد مراقبتی مختلفی در فصل‌های متفاوت نیاز دارد، بویژه در زمستان که خشکی هوا بیشتر است این موضوع مهم‌تر است. اگر شما از فوم‌های پاک‌کننده صورت اسیدی استفاده می‌کنید در زمستان باید از محصولاتی استفاده کنید که روغنی یا کرمی هستند.
در مورد استفاده از مرطوب کننده‌ها نیز باید بیشتر دقت کنید. اگر پوست چربی دارید در فصل زمستان بدون شک به مرطوب‌کننده نیاز دارید. مرطوب کننده‌ها به شما کمک می‌کنند تا تعادل چربی و خشکی را در پوست ایجاد کنید. هوای سرد نیاز پوست را به رطوبت و آبرسانی پوست بیشتر می‌کند. به همین دلیل بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که رطوبت‌رسانی قوی را انجام می‌دهند و بیشتر کرمی هستند. شما همچنین می‌توانید محصولات روغنی و روغن‌های گیاهی مفید برای پوست را در این فصل بیشتر استفاده کنید. به این ترتیب نیاز پوست به رطوبت کافی را برآورده خواهید کرد.
همچنین لازم است با نوشیدن آب فراوان، رطوبت کافی برای پوست را تأمین کنید. یکی از مشکلات رایج فصل زمستان این است که افراد به خاطر سرما علاقه کمتری به مصرف نوشیدنی‌ها دارند. برای تأمین آب بدن به جای نوشیدنی‌های سرد مصرف نوشیدنی‌های گرم را بالا ببرید تا همواره مایعات کافی بنوشید.


اشتباه دوم: لایه‌برداری پوست را انجام نمی‌دهید
فقط به این دلیل که بدن را با لباس‌های گرم پوشانده‌اید یا صورت خود را با شال و روسری بسته‌اید به این معنا نیست که پوست دیگر در معرض آلودگی قرار ندارد یا نیاز به لایه‌برداری و پاکسازی ندارد. اگر لایه‌های مرده پوست را پاکسازی نکنید یک لایه و قشر کلفت از آن روی پوست شما تشکیل می‌شود و این باعث ایجاد تشکیل عفونت‌های پوستی یا جوش‌های پوستی می‌شود. همچنین اگر لایه‌برداری پوست را انجام ندهید هیچ کدام از محصولات مراقبتی پوست مثل مرطوب کننده‌ها اثربخش نخواهند بود.
با این حال این به معنای آن نیست که پوست را دائماً لایه‌برداری کنید. برای لایه‌برداری پوست در زمستان این کار را با احتیاط زیادی انجام بدهید؛ مثلاً از روغن‌های گیاهی و ترکیب آن با نمک یا کمی شکر استفاده کنید. ترکیب روغن نارگیل با شکر یا نمک به‌عنوان یک لایه بردار در زمستان بسیار اثربخش است. این ترکیب هم پوست را نرم و لطیف می‌کند و هم لایه‌های مرده پوستی را از بین می‌برد.
برای لایه‌برداری و پاکسازی پوست از محصولاتی استفاده کنید که باعث ایجاد خراش روی پوست نمی‌شوند.


اشتباه سوم: کرم ضد آفتاب مصرف نمی‌کنید
اگرچه روزها کوتاه هستند یا آفتابی نمی‌تابد اما شما باز هم باید هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. پوست به همان اندازه که در تابستان نیاز به مراقبت در برابر آفتاب دارد در زمستان نیز نیاز به توجه دارد. در روزهای برفی یا زمانی که برای ورزش‌های زمستانی در برف اقدام می‌کنید حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. انعکاس نور خورشید در برف نیز باعث ایجاد التهاب‌های پوستی می‌شود. از کرم‌های ضد آفتاب با اس پی اف بالا استفاده کنید و تمام بخش‌های صورت و گردن را با آن بپوشانید.


اشتباه چهارم: لب‌ها و دست‌ها را فراموش می‌کنید
لب‌ها، دست‌ها و سایر اعضای بدن نیز در زمستان نیاز به مراقبت‌های پوستی دارند. به همین دلیل بسیار مهم است که در زمستان این بخش‌های پوست را نیز بخوبی مراقبت کنید و از نرم‌کننده‌ها و رطوبت‌رسان‌های مخصوص دست یا لب‌ها استفاده کنید. از کرم‌های مرطوب‌کننده دست استفاده کنید و حداقل روزی دوبار دست‌ها را با روغن‌های گیاهی یا کرم‌ها چرب کنید بویژه اگر شست‌و‌شوی زیادی با دست انجام می‌دهید یا کارهایی انجام می‌دهید که باعث خشکی پوست دست‌تان می‌شود. علاوه بر این کف پا نیز در زمستان نیاز به مراقبت بیشتری دارد.  اگر دائماً جوراب به پا داشته باشید بر اثر سرمای محیط و همچنین شست‌و‌شوی زیاد پا پوست کف پا دچار خشکی شدیدی می‌شود. برای رفع این مشکل پس از هر بار شست‌و‌شوی پا، آن را با کمی وازلین چرب نگه دارید و فوراً جوراب بپوشید. خشکی لب‌ها نیز در زمستان مسأله مهمی است که معمولاً باعث ترک‌های پوستی و ایجاد تیرگی روی پوست لب می‌شود. برای رفع این نوع خشکی نیز براحتی می‌توانید با کمی وازلین مشکل را حل کنید. روزانه چند بار لب‌ها را با وازلین چرب نگه دارید و اگر از رژلب استفاده می‌کنید پیش از آرایش لب‌ها را چرب کنید و از رژلب‌های چرب‌تر استفاده کنید تا چربی و رطوبت کافی لب‌ها تأمین شود.


اشتباه پنجم: پوست را بموقع مرطوب نمی‌کنید
زمان مناسب برای چرب کردن یا رطوبت‌رسانی پوست نیز بسیار مهم است. بهترین زمان برای استفاده از محصولات مراقبتی پوست مثل مرطوب کننده‌ها و روغن‌های گیاهی پس از شست‌و‌شوی کامل بدن است. به این ترتیب شما با استفاده از رطوبت ایجاد شده در پوست به همراه استفاده از محصولات مناسب در حالی که پوست از آلودگی‌ها نیز پاکسازی شده است می‌توانید بیشترین نتیجه مطلوب را بگیرید. یادتان باشد که پوست را نباید به خاطر سرمای هوا با آب خیلی داغ شست. این کار باعث ایجاد خشکی پوست می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha