ز: مصرف مواد آرایشی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. فقط در سال 2014 سود حاصل از فروش این محصولات بالغ بر 460 میلیارددلار بوده است و انتظارمی‌رود در طول پنج سال آینده، این نرخ افزایش بیشتری داشته باشد.

مصرف مواد آرایشی چه بر سر پوست، کلیه‌ها و مغز می‌آورد؟

سلامت نیوز: مصرف مواد آرایشی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. فقط در سال 2014 سود حاصل از فروش این محصولات بالغ بر 460 میلیارددلار بوده است و انتظارمی‌رود در طول پنج سال آینده، این نرخ افزایش بیشتری داشته باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین ، مطالعه‌ای که توسط Renfrew Center Foundation انجام شد نشان می‌دهد 44 درصد زنان احساس می‌کنند بدون استفاده از موادآرایشی جذاب نیستند. اما مشکل فقط نداشتن اعتماد به نفس بدون مصرف موادآرایشی نیست. هرروزتعداد بیشتری از پزشکان، دانشمندان و مصرف‌کنندگان بیش از پیش نسبت به تاثیرات نامطلوب این مواد بر سلامت جسمی افراد ابراز نگرانی می‌کنند. تقریبا همه مواد آرایشی حاوی موادشیمیایی هستند که بسیاری از آنها بی‌نهایت برای سلامت خطرناکند.

برخی مواد شیمیایی مضر موجود در مواد آرایشی

کادمیم: این ماده شیمیایی با ایجاد مشکلات استخوانی، از‌کار‌افتادگی کلیه و حتی سرطان مرتبط است. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، این ماده می‌تواند بی‌نهایت سمی باشد. اداره غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است این ماده در کرم‌های دور چشم، پودر سایه چشم و کرم پودر وجوددارد.

تولوئن: این ماده که معمولا در رنگ‌های مو و لوازم مخصوص آرایش ناخن وجود دارد به سیستم عصبی آسیب رسانده و عامل ایجاد اختلالات عصب شناختی مانند آلزایمر است.

بنزوفنون‌ها: براساس مقاله‌ای که درDermatitis منتشر شد این مواد شیمیایی می‌توانند به واکنش‌های آلرژیکی مثل خارش پوست و شوک آنافیلاکتیک منجر شوند. این مواد که برای محافظت در برابر اشعه فرابنفش خورشید به کار می‌روند در تافت‌های مو، براق‌کننده‌های لب، لاک ناخن و کرم‌های ضد آفتاب کودک وجود دارند.

پارابن‌ها: پارابن‌ها که مختل‌کننده عملکرد غدد درون‌ریز هستند، به منظور جلوگیری از رشد باکتری‌ها به مواد آرایشی اضافه می‌شوند. پارابن‌ها در عطرها و ادکلن‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌ها، شامپوها و ژل‌های مو وجود دارند.

سرب: سرب معمولا در مواد آرایشی از قبیل خط چشم، سایه چشم، کرم پودر و رژ لب وجود دارد. این ماده همچنین به رژگونه، رنگ مو و خط لب افزوده می‌شود. این ماده شیمیایی با مشکلاتی مانند ناباروری، اختلالات عصب شناختی و حتی سرطان مرتبط است. مطالعه آزمایشگاه اداره غذا و داروی آمریکا نشان می‌دهد این ماده در لوسیون‌ها و پودرهای بچه نیز وجود دارد.

تالک (طلق): براساس مطالعه‌ای که در ژورنال پیشگیری از سرطان اروپا منتشرشد این ماده در پودرهای آرایشی مانند رژگونه و کرم پودر، سایه چشم و رژها یافت می‌شود. بسیاری از مطالعات، این ماده را با سرطان تخمدان مرتبط می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha