امروز جلسه مهمی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، مسئولان بخش های مختلف وزارت بهداشت، روسای بیمه ها، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، رئیس سازمان نظام پزشکی و استادان پیشکسوت رشته های مختلف پزشکی امروز دور هم جمع شدند تا آغاز اعلام اجرای استانداردهای خدمات پزشکی را برای اولین بار در ایران اعلام کنند.

ابلاغ 200 دستورالعمل استاندارد بالینی درطرح تحول سلامت

سلامت نیوز: امروز جلسه مهمی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، مسئولان بخش های مختلف وزارت بهداشت، روسای بیمه ها، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، رئیس سازمان نظام پزشکی و استادان پیشکسوت رشته های مختلف پزشکی امروز دور هم جمع شدند تا آغاز اعلام اجرای استانداردهای خدمات پزشکی را برای اولین بار در ایران اعلام کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، باقرلاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت روز یکشنبه در آیین ابلاغ 200 راهنمای بالینی و استاندارد خدمات سلامت در وزارت بهداشت افزود: تاکنون با همکاری استادان بنام رشته های مختلف تخصصی 129 استاندارد خدمات درمانی، 30 راهنمای بالینی و 31 سیاست بالینی تدوین شده است که امروز با امضای وزیر بهداشت به تمام مراکز درمانی کشور ابلاغ می شود.


وی ادامه داد: اجرای این دستورالعمل مهم که یکی از مصوبات قانون برنامه توسعه بوده است به سیستم سلامت کشور، نشان می دهد در کجاها بیشتر هدررفت منابع سلامت را داریم، کجاها باید بیشتر صرفه جویی کنیم و در عین حال خدمات سلامت در تمام حوزه های درمان سرپایی، جراحی، تغذیه، بازتوانی، مامایی، خدمات دارویی از جمله داروسازی بالینی، تجویز آزمایش و تصویربرداری، خدمات طب مکمل و خدمات مختلف پیشگیری از جمله طب تکامل کودکان در کشور استاندارد می شود.
معاون وزیر بهداشت گفت: البته این دستورالعمل ها وحی منزل نیستند و با دریافت بازخورد اجرای آن از سوی جامعه پزشکی قابل اصلاح هستند، ضمن اینکه به دانشگاههای علوم پزشکی اجازه داده شده است با توجه به وضعیت بومی خود، این دستورالعمل ها را به کمک 20 هزار هیئت علمی خود بومی سازی کنند.
وی افزود: علاوه بر آن با توجه به پویایی علم پزشکی، دستورالعمل های استاندارد خدمات پزشکی بر اساس یافته های جدید علمی به روز رسانی می شوند و به مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی نیز برای تحقیق در زمینه راهنماهای بالینی منابع مالی به صورت گرنت پژوهشی داده می شود.
لاریجانی گفت: برای استفاده از ظرفیت همه دستگاهها و به منظور کامل شدن مسیر استانداردسازی خدمات سلامت در کشور از کمک و همراهی همه دستگاههای مسئول از جمله بیمه ها، سازمان نظام پزشکی، انجمن های پزشکی و بوردهای تخصصی و کمیته های دانشگاهی استفاده خواهد شد.

**100 راهنمای بالینی دیگر تدوین می شود
محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت نیز در این جلسه گفت: راهنماهای بالینی کار جدیدی نیست که در دنیا انجام شود، کشورهای پیشرفته دهها سال پیش این کار را انجام داده اند و توانسته است با این کار هم کیفی خدمات را بالا ببرند و هم هزینه ها را مدیریت کنند.
وی افزود: ما نیز در ایران برای تدوین و اجرای این دستورالعمل ها لازم نیست همه آنها را از اول تدوین کنیم، در تدوین راهنماهای بالینی از تجربه دنیا و کشورهای پیشرفته استفاده شده است، اما این دستورالعمل ها را با توجه به نیازهای کشور، سیاستهای ابلاغی و منابع موجود بومی سازی کرده ایم.
آقاجانی ادامه داد: ابلاغ این دستورالعمل ها این است که باعث ارتقای کیفیت خدمات سلامت، کاهش خطاهای پزشکی، افزایش ایمنی بیماران، افزایش کارایی سیستم و بهبود هزینه -اثربخشی خدمات سلامت در کشور می شود و باعث می شود با کمترین هزینه بیشترین منفعت از خدمات پزشکی نصیب مردم شود.
وی گفت: علاوه بر 200 دستورالعمل بالینی که امروز و روزهای آینده با امضای وزیر بهداشت ابلاغ می شود، 100 محصول شامل سیاست، دستورالعمل و راهنمای بالینی دیگر نیز در حال تدوین است که در آینده نزدیک ابلاغ می شود.

**حمایت نظام پزشکی از اجرای راهنماهای بالینی
علیرضا زالی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز در این نشست گفت: سازمان نظام پزشکی آمادگی دارد در شورای عالی نظام پزشکی راهنماهای بالینی تدوین شده در وزارت بهداشت را مصوب کند و به تمام اعضای جامعه پزشکی در سراسر کشور ابلاغ کند تا این مصوبات ضمانت اجرایی بیشتری پیدا کند و از این پس مبنای قضاوت در محاکم قضایی نظام پزشکی باشد.
وی افزود: یکی از ضعف های نظام سلامت کشور این است که دستورالعمل های درمانی، بر مبنای شواهد بالینی نیست و از این نظر از دنیا عقب هستیم، بنابراین لازم است که پروتکل های درمانی بیش از گذشته شواهد محور باشند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری برای سلامت، قانون برنامه توسعه پنجم و ششم مهمترین پشتوانه های قانونی راهنماهای بالینی هستند و لازم است تمام سازمانهای بیمه گر، از همین امروز این دستورالعمل ها را در قراردادهای خود با جامعه پزشکی اعمال کنند
وی گفت: در اجرای این دستورالعمل لازم است در ابتدای امر از اقدامات تشویقی استفاده شود، ضمن اینکه دستورالعمل ها نیز باید تا جای ممکن ساده سازی شود و از غامض سازی آنها جلوگیری شود،همچنین این دستورالعمل ها باید پویا باشند و با توجه به شرایط و پیشرفت علم پزشکی به روزرسانی شوند.
زالی ادامه داد: لازم است، زیرساختهای لازم برای اجرای راهنماهای بالینی در کشورهم از نظر آموزشی و هم مالی و پشتیبانی بیمه ای فراهم شود و از افراطی گری در اجرای آن پرهیز شود، ضمن اینکه توجه به بومی سازی و ترویج و تبلیغ آن نیز بسیار اهمیت دارد.
وی گفت: در برخی مسائل پزشکی از جمله تست پنی سلین، ابهاماتی در برخی محاکم قضایی وجود داشت که با ابلاغ دستورالعمل بالینی، این ابهامات نیز بر طرف می شود.

**راهنمای بالینی مبنای قضاوت دادگاهها
علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: ابلاغ راهنماهای بالینی سازمانهای بیمه گر را برای مدیریت هزینه ها و ساماندهی اقتصاد درمان کشور کمک می کند و کار بزرگی است که باید خیلی زودتر از اینها اجرا می شد.
وی ادامه داد: بدون دستورالعمل های بالینی طرح تحول سلامت، ضعف داشت که با این کار این نقطه ضعف نیز بر طرف شد اما برای اجرای کامل آن، اجماع جامعه پزشکی به وجود بیاید و در محاکم قضایی نیز مستندات این دستورالعمل ها باید مبنای قضاوت باشد و به این ترتیب آرای محاکم انتظامی سازمان نظام پزشکی و دادگاههای دیگر بر مبنای دستورالعمل های استاندارد درمانی ابلاغی وزارت بهداشت خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha