خشکسالی ١٨ساله باعث شده تا دو رکن اقتصاد روستایی یعنی دامپروری و کشاورزی تحت‌تأثیر قرار گیرد. این اتفاق بسیاری از فرصت‌ها را تضعیف و بیکاری را مضاعف کرد.

افزایش حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی با خشکسالی ١٨ ساله سیستان و بلوچستان

سلامت نیوز: خشکسالی ١٨ساله باعث شده تا دو رکن اقتصاد روستایی یعنی دامپروری و کشاورزی تحت‌تأثیر قرار گیرد. این اتفاق بسیاری از فرصت‌ها را تضعیف و بیکاری را مضاعف کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، علی‌اوسط ‌هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه کنگره ملی مدیریت امور جوانان به پرسش‌های «شهروند» درباره آسیب‌ها و مشکلاتی که جوانان این استان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، پاسخ داد که در زیر می خوانید: 


شما در سخنرانی‌تان اعلام کردید که استان سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ جمعیت جوان کشور را دارد. در این شرایط مهم‌ترین مشکلاتی که این جوانان در بحث اشتغال و آسیب‌های اجتماعی دارند، چیست؟
هر کجا که جمعیت جوان بیشتری داشته باشد و به همان میزان هم با مرکز کشور فاصله داشته باشد، قطعا بار مشکلات بیشتری هم بر دوشش است. این مشکلات در کنار زمینه روی‌آوری به فعالیت‌های غیررسمی، می‌تواند یکی از آسیب‌هایی باشد که ناچار در مسیر انتخاب جامعه جوان استان قرار می‌گیرد یا میل به مهاجرت را در میان آنها به دلیل نداشتن تمکن و توانایی مالی بیشتر می‌کند؛ افرادی که از روی ناچاری به شهرها مهاجرت می‌کنند اما آن‌جا به دلیل مشکلات مالی، مجبور به حاشیه‌نشینی می‌شوند. این درحالی است که استان سیستان و بلوچستان در کنار داشتن بالاترین نرخ جمعیت جوان کشور، ٥١‌درصد جمعیت روستایی هم دارد که این مشکلات را مضاعف می‌کند. این درحالی است که جمعیت روستایی در کشور ٢٦‌درصد است.


   همین بالا بودن جمعیت روستایی و میل به مهاجرت، درنهایت هم منجر به افزایش حاشیه‌نشینی به‌دلیل فقر می‌شود. درست است؟
بله، قطعا همین است. وقتی فرد می‌بیند که تمکن مالی ندارد، به حاشیه کشیده می‌شود. این اتفاق با روح جوانی که به قدرت داشتن و بودن می‌اندیشد، در تعارض است. بنابراین باید یک دریچه بزرگ به وسعت نقش جوان باز کنیم تا آن جاهایی را که نتوانسته‌ایم به‌دلیل فقدان برنامه درست در طول تاریخ، زمینه‌ها را برابر کنیم، مورد توجه قرار دهیم. 


   بله، همه اینها در شرایطی است که فرصت اشتغال هم کم است.
بله، خشکسالی ١٨ساله باعث شده تا دو رکن اقتصاد روستایی یعنی دامپروری و کشاورزی تحت‌تأثیر قرار گیرد. این اتفاق بسیاری از فرصت‌ها را تضعیف و بیکاری را مضاعف کرد. این اتفاق، نگاه خاص و متفاوتی را به استان می‌طلبد تا بتوانیم از عهده پاسخگویی به این قشری که مسئولانه به موضوع نگاه می‌کنند، برآییم.


   یعنی می‌توان گفت که به همان اندازه که این استان بالاترین نرخ جمعیت جوان را دارد، به همان اندازه هم درگیر آسیب است؟
بله، آسیب‌ها در این استان جدی و با مناطق دیگر کشور متفاوت است. به‌طور کلی، نرخ ازدواج در استان، نرخ خوبی است. از نظر فرزندآوری هم از نرخ‌های بالا، به نرخ‌های منطقی رسیده‌ایم و باید کشور خودش را به ما برساند. اما چون سیستان و بلوچستان دروازه ورود مواد مخدر به کشور است و یک‌پنجم مرز کشور را در اختیار دارد، آسیب‌هایش هم مخصوص به خود است.


   در کنار این موضوع، ما در حاشیه پایتخت با مهاجران بلوچ و زابلی مواجه می‌شویم که در کنار فقر شدید شناسنامه ندارند، حتی گروهی از آنها چند وقت پیش، در اعتراض به این موضوع مقابل مجلس رفتند. چرا این افراد شناسنامه ندارند؟
من این موضوع را سیاسی دیدم. این درحالی است که ما توانسته‌ایم در سه‌سال گذشته، به این موضوع که یکی از بیشترین خواسته‌ها در این استان است، رسیدگی کنیم و توانسته‌ایم در این مدت ٢١‌هزار سند شناسنامه صادر و راه منع ارایه خدمات به دارندگان شناسنامه را تضعیف کنیم.


   یعنی کسانی که شناسنامه ندارند، می‌توانند برای گرفتن شناسنامه بیایند؟
بله، اگر ایرانی باشند، می‌توانند شناسنامه بگیرند. این را هم نباید فراموش کرد، از آنجایی که استان در محاصره استان‌های آسیب‌زا قرار دارد، ممکن است برخی بخواهند از هویت خودشان دور شوند و هویت جدیدی بگیرند.


   در کنار آن ٢١‌هزار سند شناسنامه‌ای که صادر شده، چه تعداد درخواست جدید برای گرفتن شناسنامه دارید؟
ما الان ١٥٠٠ تا ١٦٠٠ پرونده در دست اقدام داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha