معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه از ۸۰۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های دارویی کشور در سال، ۱۵۰۰ میلیارد تومان صرف داروهای شیمی درمانی می شود، گفت: در قالب طرح تحول سلامت، ۸۷ درصد از این هزینه توسط دولت یعنی وزارت بهداشت و بیمه ها تامین می شود که یکی از اقدامات بسیار موثر در جهت حفاظت مالی از مردم است.

پرداخت 87 درصد هزینه‌های دارویی سرطان از سوی وزارت بهداشت و بیمه‌ها

سلامت نیوز: معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه از ۸۰۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های دارویی کشور در سال، ۱۵۰۰ میلیارد تومان صرف داروهای شیمی درمانی می شود، گفت: در قالب طرح تحول سلامت، ۸۷ درصد از این هزینه توسط دولت یعنی وزارت بهداشت و بیمه ها تامین می شود که یکی از اقدامات بسیار موثر در جهت حفاظت مالی از مردم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد آقاجانی در نشست مشترک سازمان های مردم نهاد حوزه سرطان با مسوولان وزارت بهداشت و همایش پویش ملی مبارزه با سرطان با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته بین هشت تا ۱۱ درصد از هزینه های سرطان، صرف دارو می شود، گفت: این در حالیست که در ایران ۵۰ درصد از هزینه های سرطان یعنی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان، برای دارو هزینه می شود زیرا زیرساخت های پرتو درمانی و جراحی سرطان، در طول سالیان گذشته به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده بود. از طرفی راهنماهای بالینی به اندازه کافی در کشور وجود نداشت که خوشبختانه امروز در حضور وزیر بهداشت، ابلاغ رسمی ۲۰۰ راهنمای بالینی برای استاندارد سازی خدمات از جمله در حوزه سرطان، انجام شد.

وی با بیان اینکه در دنیا سالانه ۲۹۰ هزار میلیارد دلار و در ایران ۳۰۰۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم برای سرطان هزینه می شود و جمع هزینه های مستقیم و غیرمستقیم این بیماری در دنیا ۱۱۶۰ میلیارد دلار؛ معادل سه درصد تولید ناخالص جهانی و در ایران این رقم حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: باید توجه کرد که هزینه های سرطان ۱۹ درصد بیشتر از بیماری های قلب و عروقی به عنوان اولین عامل مرگ مردم دنیا، است. به طوریکه سالانه حدود ۴۵۰ هزار سال عمر به دلیل ابتلا به سرطان از بین می رود.

آقاجانی افزود: در آمریکا میزان بقای پنج ساله در سرطان پستان ۸۹ و در ایران ۷۱ درصد است همچنین میزان بقای پنج ساله در آمریکا در سرطان روده بزرگ ۶۵ و در ایران ۴۱ درصد است، بنابراین لازم است که روش ها تغییر  و زیرساخت ها توسعه یابد. ما در معاونت درمان، جایگاه اداره سرطان را تعریف و نقشه راه ۱۰ ساله آن را تهیه و کمیته ملی سرطان را تشکیل دادیم. همچنین دو سند توسعه شبکه مراقبت های سرطان و سند توسعه آموزش نیروی انسانی در حوزه سرطان تدوین شد. در عین حال ما در حوزه خدمات تشخیصی و درمانی در شبکه ملی سرطان سه هدف دسترسی عادلانه به امکانات، ارائه خدمات با کیفیت و توسعه نیروی انسانی توانمند را در دستور کار قرار داده ایم. در زمینه دسترسی عادلانه به امکانات و خدمات شاهد توسعه ۱۴۸ مرکز تیپ یک خدمات سرطان هستیم که ۱۳۱ مرکز در حال ساخت است و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و در این مراکز، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان انجام می شود.

وی ادامه داد: همچنین در ۷۴ مرکز تیپ دو در ۵۴ شهر از کشور خدمات سرطان شامل؛ خدمات رادیوتراپی، جراحی و داروی تخصصی سرطان ارائه می شود که قرار است از سوی بخش خصوصی ساخته شود. همچنین عملیات ساخت دو مرکز تیپ سه در تهران و کرج به زودی آغاز می شود. در عین حال در جهت توسعه زیرساخت های حوزه سرطان، در ۵۲ مرکز شیمی درمانی، ۸۰۰ تخت شیمی درمانی ایجاد شد.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد که از ۸۰۰۰ میلیارد تومان هزینه های دارویی کشور در سال، ۱۵۰۰ میلیارد تومان صرف داروهای شیمی درمانی می شود که در طرح تحول سلامت، ۸۷ درصد از آن توسط دولت یعنی وزارت بهداشت و بیمه ها تامین می شود که یکی از اقدامات بسیار موثر در جهت حفاظت مالی از مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha