جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران درباره علت استفاده نکردن از هلیکوپتر در آتش‌سوزی پلاسکو گفته است که آتش‌نشانی تهران هلیکوپتر ندارد و اگر هم داشت امکان استفاده از آن در مهار آتش‌سوزی پلاسکو وجود نداشته است. اما در کشورهای دیگر چطور از هلیکوپتر برای مهار آتش در ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود؟

عکس/کشورهای دیگر چطور از هلیکوپتر در مهار آتش استفاده می‌کنند؟

سلامت نیوز:جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران درباره علت استفاده نکردن از هلیکوپتر در آتش‌سوزی پلاسکو گفته است که آتش‌نشانی تهران هلیکوپتر ندارد و اگر هم داشت امکان استفاده از آن در مهار آتش‌سوزی پلاسکو وجود نداشته است. اما در کشورهای دیگر چطور از هلیکوپتر برای مهار آتش در ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین، سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان اینکه در آتش سوزی پلاسکو فضای کافی برای ورود هلی کوپتر آبپاش را نداشته ایم، گفت: هلیکوپتر آبپاش برای مکان های وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که برای عملیات اطفا، این وسیله باید با ارتفاع زیاد آبپاشی کند که آب مانند آهن نیست که دقیقا به همان نقطه سرازیر شود بلکه به اطراف پراکنده شده و اوضاع را بدتر می کند. وی ادامه داده است: از سوی دیگر اگر بخواهیم ارتفاع هلی کوپتر را با ساختمان کم کنیم به خاطر کوران باد، آتش شعله‌ورتر می شود. ملکی با بیان اینکه در ایران، سازمان آتش نشانی هلی کوپتر آبپاش ندارد، گفت: البته کارهای مطالباتی برای خرید هلی‌کوپتر در دستور کار قرار دارد.


تجربه استفاده از هلیكوپترهای آتش‌نشان در كشورهای دیگر

 

بسیاری از ما استفاده از هواپیما و هلیكوپتر را برای خاموش كردن محیط‌های وسیع مانند مزارع و جنگل‌ها را دیده‌ایم. در این شرایط به علت وسعت آتش در محیط‌های باز آب به صورت زیاد از بالا روی آتش سرازیر می‌شود. اما در مقابل آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلند علاوه بر این  از هلیكوپترهای دیگری استفاده می‌شود كه در اصطلاح مجهز به «واترگان» هستند و می‌توانند آب یا فوم را با فاصله مناسب به نقطه مورد نظر و كانون آتش بپاشند.

 

به عنوان نمونه ژاپن از چند سال قبل برای مقابله با آتش‌سوزی در برج‌ها از بالگردهای یوروکوپتر ئی‌سی۲۲۵ سوپر پوما Eurocopter EC225 Super Puma استفاده می‌كند. سازمان آتش‌نشانی ژاپن این هلیكوپترها ساخت ایرباس را به تجهیزات آتش‌نشانی شركت هوایی و فضایی Simplex مجهز كرده است كه تائیدیه سازمان‌های استاندارد آمریكا و اتحادیه اروپا را دارد. این هلی‌كوپتر توانایی حمل حداقل 7 آتش‌نشان را با تجهیزات كامل دارد و همچنین با استفاده از تجهیزات آتش‌نشانی این شركت می‌تواند از فاصله دور از كانون آتش و به صورت هوایی و با دقت بالا كانون آتش را هدف قرار دهد.

استفاده از هلیكوپتر آتش‌‌نشان در مهار آتش‌سوزی برجی بلند در استانبول،جولای سال 2012

بوم یا لوله 7.5 متری این هلیكوپتر كه قابلیت حركت دارد می‌تواند آب یا فوم را با فشار بالا از فاصله بیش از 50 متری در طبقات پمپاژ كند.
 -

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha