پنج روز از حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو می‌گذرد و به تدریج می توان به ابعاد مختلف این حادثه پرداخت. در اولین روز این حادثه هر چند عده‌ای با راه انداختن بساط سلفی گرفتن و اختلال در روند امدادرسانی، عرق شرم بر چهره مان گذاشتند، اما در کنار آن سیل مردم به سوی مراکز اهدای خون برای نجات جان فشانانی که زیر آوار مانده و یا مصدوم شده بودند، قلبمان را قوت بخشید... .

سلامت نیوز:پنج روز از حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو می‌گذرد و به تدریج می توان به ابعاد مختلف این حادثه پرداخت. در اولین روز این حادثه هر چند عده‌ای با راه انداختن بساط سلفی گرفتن و اختلال در روند امدادرسانی، عرق شرم بر چهره مان گذاشتند، اما در کنار آن سیل مردم به سوی مراکز اهدای خون برای نجات جان فشانانی که زیر آوار مانده و یا مصدوم شده بودند، قلبمان را قوت بخشید... .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، در پی این اتفاق دکتر علی اکبر پورفتح الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور، درباره اهدای خون در زمان بحران و چگونگی هدایت جمعیت های مردمی و استفاده از این ظرفیت در گفت وگو با ایسنا،توضیحاتی ارئه کرد گفت: یکی از مسائلی که بعد از همه بحران‌ها و حوادث اتفاق می‌افتد ایجاد حس همبستگی و مشارکت در مردم است. بنابراین اینکه بعد از حوادث مردم برای اهدای خون مراجعه می‌کنند امری کاملا طبیعی است.

وی افزود: به عنوان مثال بعد از حادثه 11 سپتامبر در آمریکا ظرف 24 ساعت نزدیک به 480 هزار واحد خون در این کشور اهداء شد، بنابراین این فرصت بسیار بزرگ و خوب در کشور ما هم وجود دارد و هدایت و فرهنگ سازی آن بسیار مهم است.

اهدای خون داوطلبانه؛ یکی از مواهب جنگ تحمیلی

پور فتح الله با بیان اینکه در حال حاضر ما خون جانشین را در کشور حذف کرده‌ایم و اهدای خون کاملا به صورت داوطلبانه انجام می‌شود، ادامه داد: باید توجه کرد که اهدای خون در کشور ما مدیون دوران جنگ است چرا که در آن زمان به دلیل همین حس همبستگی مردم نسبت به سال‌های گذشته هفت برابر افزایش اهدای خون را شاهد بودیم حتی اکنون بخش عمده‌ای از جمعیت اهداء کنندگان ما که به آنها افتخار می‌کنیم کسانی هستند که در دوران جنگ اهدا کننده خون شدند.

همیشه 7 برابر مصرف خون روزانه کشور، ذخیره خون داریم

مدیرعامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: بنابراین بحران‌ها از این جهت فرصت بسیار خوبی هستند تا مردم حس همبستگی خود را در محل‌هایی به ظهور برسانند و یکی از بهترین محل‌ها سازمان انتقال خون است البته این موضوع به این مفهوم نیست که ما با کمبود خون مواجه‌ایم و برنامه ریزی نکردیم بلکه خوشبختانه انتقال خون برنامه‌ ریزی‌های لازم را انجام داده و اجازه نمی‌دهد که ذخیره خون کشور از هفت برابر مصرف خون روزانه کمتر شود.

پور فتح الله با بیان اینکه بنابراین همیشه در سازمان انتقال خون هفت برابر مصرف روزانه بر اساس گروه‌های خونی کار ذخیره خون را انجام می‌دهیم گفت: بر این اساس اجازه نمی‌دهیم که ذخیره خون کشور از این میزان کمتر شود. بنابراین در بحران‌هایی مانند ریزش ساختمان پلاسکو ما قطعا پاسخگوی نیازهای بیمارستان‌ها به خون هستیم و نیازی به اهدای خون در همان لحظه نداریم. اما در عین حال باید به این حس همبستگی مردم هم باید پاسخ دهیم.

پور فتح الله ادامه داد: فکر می‌کنم اگر نهادهای اجتماعی مانند شهرداری باید به بسترسازی این موضوع کمک کنند این بستر باعث می‌شود که مردم هم دیگر در روز حادثه در انتقال خون تجمع نکنند. به عنوان مثال در حادثه زلزله ورزقان آنقدر حجوم مردم شدید بود که مراکز انتقال خون امکان انجام اهدای خون را نداشتند.

وی با بیان اینکه بنابراین باید به این حس همبستگی طبیعی مردم پاسخ درستی داد و آن را هدایت کرد گفت: فکر می‌کنم در کشور ما باید این بستر فراهم شود و مراکز مناسبی برای اهدای خون و فرآوری خون ایجاد شود. باید توجه کرد که ما در کلانشهری مانند تهران تنها یک مرکز فراوری خون داریم که حداکثر ظرفیت فراوری روزانه آن 1200 واحد خون است. باید توجه کرد که فقط بحث اهدای خون مطرح نیست بلکه بعد از اهدای خون باید اقدامات آماده سازی، فراوری و آزمایش‌های لازم در فرصت مناسبی انجام شود و بنابراین باید چنین بسترسازی‌هایی در کشور انجام شود.

پور فتح الله با بیان اینکه بحران‌ها فرصت خوبی برای جذب اهدا کننده و ایجاد ساختار اهداء کنندگان هستند گفت: در تهران شهرداری‌ها باید کمک زیادی انجام دهند تا این بستر اجتماعی برای انتقال خون ایجاد شود البته خوشبختانه در حال حاضر شهرداری تهران با همکاری خیرین پنج مرکز اهدای خون را در تهران ایجاد می‌کند اما متاسفانه برای مرکز دوم فرآوری ما مشکلات متعددی را ایجاد کرده و علی رغم صورت جلسات مختلفی که داشتیم اما درگیر بوروکراسی اداری شهرداری شده‌ایم.

درخواست انتقال خون از شهردار تهران

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه امیدواریم قالیباف از این محل بازدید کند گفت: این مرکز ما در محل سازمان انتقال خون و سه طبقه زیر زمین و دو طبقه روی همکف است و ارتفاع پایینی دارد و در دید ساختمان‌ها قرار نمی‌گیرد بنابراین از شهردار تهران می‌خواهیم وقتی را برای بازدید از این مرکز اختصاص دهند تا مشکلات آن حل شود.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha