معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص استفاده از دستگاه های اتوکلاو در بیمارستان ها، گفت: این دستگاه ها فقط زباله ها را بی خطر می کنند، اما آنها را به زباله های عادی تبدیل نمی کنند.

دستگاه اتوکلاو زباله های بیمارستانی را به زباله های عادی بدل نمی کند

سلامت نیوز:  معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص استفاده از دستگاه های اتوکلاو در بیمارستان ها، گفت: این دستگاه ها فقط زباله ها را بی خطر می کنند، اما آنها را به زباله های عادی تبدیل نمی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،، معصومه ابتکار در جلسه بررسی وضعیت مدیریت پسماندهای پزشکی کشور با تاکید براین که زباله بیمارستانی هرگز نمی تواند به عنوان زباله عادی محسوب شود، گفت: اطلاق عنوان زباله عادی به زباله بیمارستانی خلاف تعاریف و دستورالعمل های بین المللی در این حوزه است.


وی گفت: زباله عادی فقط می تواند به زباله ای اطلاق شود که امکان بازیافت و بازگشت آن به چرخه زندگی و مصرف مردم به صورت کمپوست یا مواد قابل بازیافت وجود داشته باشد و زباله های بیمارستانی به دلیل این که مخلوطی از زباله های مختلف همچون باندهای عفونی، اشیای تیز و برنده، بافت های انسانی و سایر موارد است هرگز نمی تواند در این دسته بندی قرار گیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: الزاما باید برنامه زمانبندی شده ای برای تعیین تکلیف پسماندهای بیمارستانی تعریف و بر طبق آن اقدامات اجرایی آغاز شود.
سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت (WHO) در خصوص زباله های بیمارستانی، گفت: پسماند بیمارستانی به دلیل اینکه جزو طبقه پسماند عادی قرار نمی گیرد حتی بعد خروج از دستگاه اتوکلاو نیز باید به صورت خاص و جداگانه ای مورد حمل و نقل و دفع قرار گیرد.


شرح چالش های موجود برای مدیریت صحیح پسماندهای بیمارستانی و درخواست برای رفع این چالش ها از سوی نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخش دیگری از صحبت های مطرح شده در این جلسه بود.


تعیین فرصت یک ماهه برای رفع چالش های موجود در حوزه مدیریت صحیح و اصولی پسماندهای بیمارستانی در کارگروه مشترکی با حضور نمایندگان تام الاختیار سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله مصوبات این جلسه بود.
علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خسرو صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد جواد سروش مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، سید حسین سادات موسوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد، احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، حمزه ولوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس، سیاوش شمسی پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین، حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از جمله حاضران در این جلسه بودند.


فعالیت های بهداشتی و درمانی، زباله هایی را تولید می کند که می تواند تاثیرات زیادی بر بهداشت و سلامت جامعه داشته باشد، به طور معمول بیش از 30 نوع زباله خطرناک در یک بیمارستان تولید می شود، دفع نامناسب این گونه زباله ها، کاربران امور بهداشت، کارگران جمع آوری زباله و کل جامعه را در معرض عفونت قرار می دهد.


سر سوزن ها و سرنگ های آلوده خطر بسیار جدی محسوب می شوند، زیرا ممکن است این سر سوزن ها از میان زباله ها جمع آوری و دوباره مورد استفاده قرار گیرند، نحوه نادرست دفع زباله های حاصل از فعالیت های بهداشتی درمانی خود می تواند خطری برای بهداشت جامعه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha