عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ملاک قرار گرفتن تخصص و تجربه در انتخاب مدیران آتش نشانی، به انتقاد از پذیرش مسئولیت کم‌کاری برخی مسئولان که نتیجه آن فاجعه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو بود پرداخت.

همه می‌گویند وظیفه خود را انجام داده‌ایم پس علت فاجعه پلاسکو چه بود؟

سلامت نیوز: عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ملاک قرار گرفتن تخصص و تجربه در انتخاب مدیران آتش نشانی، به انتقاد از پذیرش مسئولیت کم‌کاری برخی مسئولان که نتیجه آن فاجعه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو بود پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ احمد مسجدجامعی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران درباره حادثه دلخراش آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو گفت: «درباره آتش‌نشانی تا به‌حال راجع به مسائل مربوط به اعتبارات و نیازهای تجهیزاتی و امکانات عملیاتی زیاد صحبت شده است که درست هم هست. واقعیت آن است که ما عملاً بعد از بحران به فکر تأمین و تدارک نارسایی‌ها و کمبودها می‌افتیم. به نوعی این تلاش در حکم نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب است که امیدوارم این‌بار دست‌کم نوش‌داروی پیشگیرانه برای حوادث بعدی آماده شود.»

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «اما نکته دیگری که کمتر مورد توجه قرار گرفته سلسله مراتب و چگونگی احراز پست‌های مدیریتی است که دست‌کم در این چهار سال که در شورا بوده‌ایم با آن‌چه بایستی باشد تفاوت اساسی داشت. دو رییس سازمان آتش‌نشانی در طی این مدت جابه‌جا شدند و هرکدام آن‌ها هرچند سوابق مدیریتی روشنی دارند اما آتش‌نشان نبوده‌اند. آتش‌نشانی کاریست همانند پزشکان متخصص که صرف خوب بودن و سابقه روشن داشتن برای احراز آن کافی نیست زیرا با جان و سلامت انسان‌ها مرتبط است و تخصص در آن حرف نخست را می‌زند.»

وی گفت: «مقصودم این است که ابتدا بایستی سلسله مراتب انتخاب و گزینش مدیران آتش‌نشانی را در همان روال و روند تخصصی پیش رود وگرنه آسیب ناشی از آن همه‌گیر خواهد شد.»

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: «این عرصه جایگاه نمایش به این و آن نیست و بایستی به موقعیت و تجربه و دانایی این مدیران احترام گذاشت و در کار آن‌ها دخالت نکرد. آتش‌نشان‌ها می‌گفتند حتی همین ماشین‌های معمولی آتش‌نشانی برای خودش دستورالعمل‌های ویژه‌ای دارد، از راننده ماشین گرفته که بلافاصله پس از رسیدن به جایگاه حریق، مسئولیت جدیدی در کار پیدا می‌کند و هریک از سه نفر دیگر کار تعریف شده‌ای دارند تا برسد به فرمانده عملیات که دوره‌ها دیده و سابقه کارهای بزرگ دارد. وقتی این سلسله مراتب رعایت شود، طبعاً مسئولیت میدان به عهده زبده‌ترین و کارآزموده‌ترین کادرها و نیروهای آتش‌نشان است و در چنین شرایطی هیچ مقامی حق دخالت و دستور دادن به فرمانده عملیات را ندارد و چنین نیست که مسئولین قراردادی، حتی مدیران ارشد شهری، بتوانند هرگاه که خواستند در این جایگاه قرار گیرند و فرمانده چنین میدان پرمخاطره‌ای باشند.»

مسجدجامعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «این روزها همه می‌گویند که ما گفته‌ایم و وظیفه خود را انجام داده‌ایم. بخشی از آن در جایگاه و پایگاه قضایی معنا می‌یابد و طبعاً به مالک یا مالکین مجموعه که دست کم بنیاد مستضعفان از آن‌ها بوده مربوط می‌شود. اما به هر حال این مشکل ناشی از کدام حلقه مفقوده است که لاینحل مانده و تبدیل به یک فاجعه شده است.»

نماینده مردم تهران در شورای شهر تاکید کرد: «در عمر باقی‌مانده شورای چهارم شاید نتوان خیلی کارهای نکرده را جبران کرد. اما اگر بتوانیم ساختاری را به تصویب برسانیم که در آن پیشگیری اولویت داشته باشد مدیریتی یکپارچه از نمایندگان دسنگاه قضایی گرفته تا سازمان‌های خدماتی و وزارت‌خانه‌های بهداشتی و درمانی در آن حضور داشته باشند و با اختیارات حقوقی اخطار بدهند و برخورد بکنند و کار پیشگیری را سامان بخشند.»

مسجدجامعی با بیان اینکه «طرح یکپارچه مدیریت ایمنی شهر می‌تواند محصول عمر باقی‌مانده شورا باشد.»، اظهار داشت: «در مورد آتش‌نشانی و پیشگیری انبوهی از اسناد وجود دارد که مجریان را دچار سرگردانی می‌کند، اگر سند واحدی با رویکرد مدیریت یکپارچه ارائه و به تصویب برسد و اسناد پیشین را در این سند جامع و جدید روزآمد و خلاصه کنیم، می‌تواند قدمی اساسی در این فرصت کوتاه باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha