رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا، گفت: مقابله با ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی بدون همراهی و مشارکت مردم نتیجه بخش نیست.

تبعات سلفی های بی مورد در حادثه پلاسکو

سلامت نیوز:رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا، گفت: مقابله با ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی بدون همراهی و مشارکت مردم نتیجه بخش نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، حجت الاسلام و المسلمین غلام حیدر حیدری در خصوص اولویت ها و برنامه های آتی پلیس امنیت اخلاقی ناجا اظهار کرد: همانند گذشته؛ اجرایی کردن مفاد قانون اولویت همیشگی این پلیس است، اما در مرحله بعد  مسئول سازی دستگاه ها و نهادهای متولی در بحث  اخلاقیات و  پیشگیری از  ناهنجاری های اجتماعی نیز حائز اهمیت است.

وی افزود: جلب مشارکت و بهره گیری از ظرفیت مردمی برای گذر از دریای متلاطم ناهنجاری ها و آسیب های اخلاقی ، اجتماعی و جنگ نرم نیز بسیار مهم و ضروری است.

رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا با اشاره به وظایف ذاتی نیروی انتظامی ادامه داد: اقدامات عملیاتی و سلبی از وظایف ذاتی ناجا می باشد، اما از آنجایی که ما به نوعی با آسیب های اجتماعی سروکار داریم اتخاذ رویکرد اجتماعی در برخورد با ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی نیز در ماموریت های ما تعریف شده است.

وی افزود: آسیب های اجتماعی یک معلول اجتماعی است و باید برای شناسایی عواملی که بستر و زمینه ساز این معلول ها هستند نیز برنامه ریزی شود، حال اگر بسترساز این معلول ها کسانی باشند که به ترویج بی بندوباری های اخلاقی و اجتماعی می پردازند قطعا به عنوان ضابطان قانونی با آنها برخورد می کنیم.

حیدری با اشاره به اهمیت مقوله عفاف و حجاب در جامعه اسلامی، گفت: واضح است که حجاب و عفاف یک باور و اعتقاد دینی و قلبی است، خوشبختانه مردم ما عفیف، مومن و معتقد هستند؛ مصادیق اعتقاد مردم به باورهای مذهبی روزانه و در ایامی چون ماه محرم، رمضان، مراسم های مذهبی و... به خوبی مشهود و نمایان است.

وی افزود: متأسفانه امروز با پدیده ای به نام جنگ نرم مواجه هستیم که دشمن با توسل به ابزارهای ارتباطی، ارزش های اخلاقی و مذهبی را هدف گرفته است و ما باید ضمن بهره گیری از ظرفیت و مشارکت مردم در مقابله با این پدیده، به عنوان متولیان امور اجتماعی و فرهنگی کشور اقدامات پیشگیرانه و حتی مقابله ای داشته باشیم.

رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا به توسعه استفاده از فضای مجازی به ویژه در میان جوانان اشاره و گفت: امروز خواه  ناخواه در فضای مجازی آسیب هایی در حال وقوع است که نمی توانیم به عنوان مسئول نسبت به آن بی تفاوت باشیم، آنچه اهمیت دارد باید برای انجام اقدامات  فرهنگی و اجتماعی و ایجابی در بستر فضای سایبری و مجازی برنامه ریزی داشته باشیم، بی تفاوتی و  سهل انگاری نسبت به اتفاقات فضای مجازی امری اشتباه است.

مقابله با ناهنجاری های اجتماعی با مشارکت مردم

وی با بیان اینکه فعالیت شبکه های اجتماعی در واقع به نوعی زیربنای تغییر محیط های واقعی نیز است، تأکید کرد: بزرگترین نیاز امروز ما همراهی مردم در مبارزه با ناهنجاری های اجتماعی و به ویژه جنگ نرم است، فضای مجازی به رغم اینکه فرصت هایی را ایجاد می کند متأسفانه تهدیدهایی را نیز به ویژه برای جوانان داشته است، بنابراین باید ضمن استفاده بهینه از فرصت ها، درست و به موقع از تهدیدها پیشگیری شود.

حیدری با اشاره به اینکه جوانان ما مومن ، انقلابی و پایبند به ارزش های اخلاقی هستند، خاطر نشان کرد: به عنوان متولیان امر باید تهدیدات فضای مجازی را آسیب شناسی کنیم و راهکار راهبردی و کاربردی ارائه دهیم.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم توجه و تمرکز بر مقوله امر به معروف و نهی از منکر، گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر با لایحه ها و مراحلی که شرع معرفی کرده است، انجام شود قطعا به دستاوردهای مطلوبی می رسیم.

حیدری اضافه کرد: شناخت معروف و منکر اولین مرحله از فرآیند توجه به این مقوله مهم دینی و اخلاقی است؛ اینکه تعریف درستی از معرفی معروف ها و منکرها ارائه شود، به طور مثال رعایت ادب، تکریم، دلسوزی، مهربانی و... از مصادیق معروف، همچنین ایجاد آلودگی صوتی و بوق زدن های مکرر ، گرانفروشی، بدپوششی و... نمونه های از مصادیق منکر هستند.

ترویج فرهنگ عفاف

وی با اشاره به حادثه پلاسکو، افزود: متأسفانه شاهد بودیم که در این حادثه برخی بدون در نظر گرفتن شرایط، با گرفتن سلفی و یا عکسبرداری های بی مورد، فرآیند امدادرسانی به موقع و سریع را با مشکل مواجه کردند، طبیعتا بروز چنین رفتارهایی نیز از مصادیق منکر است که باید با فرهنگ سازی از وقوع و ادامه چنین اقداماتی جلوگیری شود و یا صف مردم برای اهدای خون به حادثه دیدگان پلاسکو نیز نمونه ای از یک معروف است که ترویج معروف ها نیز باید برنامه ریزی شود.

رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا ادامه داد: در نظر گرفتن زمان و مکان در مقوله امر به معروف و نهی از منکر بسیار حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر را باید با در نظر گرفتن مراحل و شرایط مناسب انجام دهیم، افزود: در اقدام به این عمل نیز باید «ترتیب» را رعایت کنیم، بطوریکه در ابتدا با اشاره و نگاه و در مراحل بعد از لسان و تذکر بهره بگیریم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

حیدری با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی با توجه به وظیفه قانونی با مصادیق ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی برخورد می کند، خاطر نشان کرد: برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و ترویج مقوله امر به معروف و نهی از منکر همه نهادهای فرهنگی و اجتماعی باید نیروی انتظامی را همراهی کنند.

وی تأکید کرد: در اتخاذ رویکرد و اقدامات اجتماعی تمرکز نیروی انتظامی بر مراکز آموزشی، فرهنگی، مدارس و ... بیشتر است.

در برخورد با معضلات اخلاقی نباید درگیر بازی های سیاسی شد

رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا ادامه داد: اخلاق، فرهنگ و آسیب های اجتماعی موضوعاتی هستند که همه گروه های سیاسی و اجتماعی باید بر آن تمرکز، برنامه ریزی، توجه و هزینه کنند و اگر اقداماتمان راهبردی و اجرایی نباشد راه به جایی نمی بریم.

وی تأکید کرد: در توجه به مسائل اخلاقی، اجتماعی و پیشگیری و مقابله با ناهنجاری های اجتماعی نباید درگیر بازی های سیاسی، اجتماعی و یا اقتصادی شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha