در سال‌های اخیر، بار دیگر طب سنتی به‌عنوان یکی از روش‌های قابل‌اطمینان درمان بیماری‌ها معرفی شده و صاحبان این علم به انتقال سینه‌به‌سینه دانش خود اکتفا نکرده‌اند و با تاسیس دانشکده‌های طب سنتی و پرورش پزشکان متخصص در این حوزه، علم مدرن و سنتی را با هم ترکیب کرده‌اند. استقبال بالای کسانی که به دنبال درمان مشکل یا بهبود وضعیت سلامتشان هستند از کلینیک‌های طب سنتی، نشان می‌دهد که تلاش‌ها در این زمینه موثر بوده و این روزها بیش‌ازپیش می‌توان به درمان‌های سنتی-البته اگر با چاشنی علم همراه شوند- اعتماد کرد.

سم‌زدایی کنید تا روان‌تان سالم بماند

سلامت نیوز: در سال‌های اخیر، بار دیگر طب سنتی به‌عنوان یکی از روش‌های قابل‌اطمینان درمان بیماری‌ها معرفی شده و صاحبان این علم به انتقال سینه‌به‌سینه دانش خود اکتفا نکرده‌اند و با تاسیس دانشکده‌های طب سنتی و پرورش پزشکان متخصص در این حوزه، علم مدرن و سنتی را با هم ترکیب کرده‌اند. استقبال بالای کسانی که به دنبال درمان مشکل یا بهبود وضعیت سلامتشان هستند از کلینیک‌های طب سنتی، نشان می‌دهد که تلاش‌ها در این زمینه موثر بوده و این روزها بیش‌ازپیش می‌توان به درمان‌های سنتی-البته اگر با چاشنی علم همراه شوند- اعتماد کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، متخصصان طب سنتی می‌گویند اگر بدن سم‌زدایی شود، رد پای بسیاری از بیماری‌ها از آن محو می‌شود. به اعتقاد آن‌ها، بدن سم‌زدایی‌شده نه‌تنها کمتر درد می‌کشد، بلکه مشکلات ظاهری مثل جوش‌های پوستی هم کمتر می‌شود. محققان هم در این مورد با متخصصان طب سنتی هم‌عقیده هستند و می‌گویند نه‌تنها سلامت جسم، که سلامت روان را هم می‌توان با سم‌زدایی بدن تضمین کرد و مبتلایان به اضافه‌وزن، اختلالات اضطرابی، افسردگی و حتی اعتیاد را با این اقدامات نجات داد.


آلودگی هوا، تغذیه نامناسب، استرس‌هایی که نمی‌توان از زندگی هرروزه حذفشان کرد و بسیاری عوامل دیگر، زمینه را برای مسموم شدن بدن فراهم می‌کنند. اما اگر شما با روش‌های سم‌زدایی آشنا باشید، با وجود همه این مشکلات می‌توانید حال جسمی و روانی بهتری را تجربه کنید.
کبد و پوست دو عضو بسیار مهم در زمینه سم‌زدایی هستند. کبد یکی از بزرگ‌ترین میزبان‌های سموم در بدن است و اگر بتوانید آن را پاک‌سازی کنید، می‌توانید اندام‌هایی که به خاطر وجود سموم فعالیتشان کند یا مختل شده را نجات دهید.


تا می‌توانید آب بنوشید
اولین کاری که برای حذف سموم از بدنتان می‌توانید انجام دهید، نوشیدن آب کافی است. اگر صبحتان را با یک لیوان آب (که دمایش یا دمای اتاقتان یکی است) شروع کنید، خیلی از مشکلاتتان حل می‌شود. اما اگر به این آب، نصف یک لیموی تازه را هم اضافه کنید، سموم با سرعت بیشتری از بدنتان بیرون می‌روند.


دوچرخه ثابت بخرید
ورزش کردن دومین راه‌حل برای کاهش سموم بدن است. اگر هرروز فقط نیم‌ساعت ورزش‌های هوازی انجام دهید مثل پیاده‌روی و دویدن یا حتی با دستگاه‌هایی مثل تردمیل و دوچرخه ثابت کار کنید، سموم راحت‌تر از بدنتان بیرون می‌روند. گذشته از این، اگر تنفس عمیق و شکمی را یاد بگیرید، حالتان هرروز بهتر از روز قبل می‌شود.


چای سبز و زنجبیل بنوشید
خوردن یک فنجان چای سبز در روز، که با زنجبیل تازه‌ دم شده، به سم‌زدایی از بدنتان کمک می‌کند. البته سعی کنید این نوشیدنی مفید را بدون قند یا شیرینی‌های دیگر میل کنید. چراکه شیرینی‌جات هم می‌توانند به مسموم کردن بدنتان کمک کنند و زحماتتان برای کاهش این مشکل را کم‌اثر سازند. دم‌نوش نعنا و دم‌نوش گشنیز هم دو سم‌زدای دیگری هستند که می‌توانید در میانه روز سراغشان بروید.


بخار درمانی کنید
یکی از راه‌های مفید برای دفع سموم از بدن، رفتن به سوناست. اگر فرصت و امکانش را دارید، هفته‌ای یکبار آن را امتحان کنید تا تعریق شدید در سونا، باعث کم شدن سموم بدنتان شود. عرق کردن هم مانند دفع ادرار و مدفوع، راهی مناسب برای کاهش سموم بدن است، پس حتما هرازگاهی امتحانش کنید. بخور دادن هم می‌تواند شما را در شرایط مشابهی قرار دهد، پس گاهی روی سرتان یک ملافه بیندازید و چند دقیقه‌ای صورتتان را در مقابل بخار آب قرار دهید. اگر به این آب کمی عرق‌نعناع هم اضافه کنید، قطعا بخور شما تاثیر بیشتری بر دفع سموم از طریق پوستتان خواهد گذاشت.


با رنگ‌ها آشتی کنید
اگر هنگام خریدن مواد غذایی به رنگ آن‌ها توجه کنید بسیاری از مشکلاتتان حل می‌شود. سبزیجات برگ‌سبز و میوه‌های قرمزرنگ ازجمله خوراکی‌هایی هستند که به روند سم‌زدایی سرعت می‌دهند و به سلامتتان کمک می‌کنند.
از سوی دیگر بسیاری از گیاهان که به‌راحتی در دسترس شما قرار می‌گیرند، به کاهش سموم بدنتان کمک بزرگی می‌کنند، به‌شرط اینکه آن‌ها را تازه مصرف کنید. خرفه یکی از آن‌هاست که با مصرفش نه‌تنها کبد را برای فعالیت بیشتر تحریک می‌کنید، بلکه به هضم بهتر غذاهایتان هم کمک می‌کنید. گیاهان فیبردار با بیشتر کردن فعالیت معده و روده و کمک به دفع مواد زائد از بدن به کاهش سموم کمک می‌کنند. گندم و جوی با پوست، بادام، لوبیا قرمز، انجیر، گردو، پسته، پرتقال، انگور، کشمش، گریپ‌فروت، گیلاس، قارچ، گوجه‌فرنگی، کرفس، خیار، سیب‌زمینی، ذرت، نخود، اسفناج و هویج ازجمله مواد غذایی سرشار از فیبری هستند که برای بالا بردن فعالیت معده و روده و سم‌زدایی از بدنتان می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.
سبزیجات چلیپایی مانند انواع کلم و کاهو به افزایش آنزیم‌های کبدی که برای پاک‌سازی بدن به آن‌ها نیاز دارید کمک می‌کند. گذشته از این، پیاز حاوی گوگرد و سیر سم‌زدا را هم باید هرروز مصرف کنید تا حالتان بهتر شود.


پرخوری نکنید
از مواد غذایی که برای سم‌زدایی از بدنتان باید سراغشان بروید گفتیم؛ اما آخرین توصیه ما به جای خوردن، به نخوردن مربوط می‌شود. برای کاهش سموم بدنتان، باید جلوی اشتهای کاذب خود را بگیرید و قبل از آنکه احساس سیری کامل کنید، از میز غذا فاصله بگیرید. از طرف دیگر، لااقل یک روز در ماه یا یک هفته در هر فصل روزه بگیرید و وقت افطار هم پرخوری نکنید تا بدن سالم‌تری داشته باشید. اگر هم به دلایل پزشکی امکان روزه گرفتن ندارید، لااقل یک روز در هفته خام‌گیاه‌خواری را تجربه کنید. یادتان نرود که هرچه مواد غذایی بیشتری را در بدنتان انباشته کنید، سموم بیشتری در آن خانه می‌کنند. پس سه قاشق کمتر از قبل غذا بخورید و در طول روز هم هله‌هوله‌خواری نکنید تا حالتان بهتر شود. گذشته از این، به جای خوراکی‌های سرخ‌کردنی یا غذاهای آماده، سراغ خوراک سبزیجات و نان و برنج سبوس‌دار بروید.

منبع: سایکولوژی تودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha