سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بنا بر اعلام سازمان نظام پزشکی ۱۵ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان پزشکی فقط یک بار برای دریافت مهر نظام پزشکی به این سازمان مراجعه کرده که برخی از آنها به خارج از کشور رفته و تعدادی کار پزشکی را رها کرده‌اند.

کمبود پزشک متخصص در برخی از مناطق کشور/کاهش فاصله درآمد پزشکان و پرستاران از اولویت‌های وزارت بهداشت است

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بنا بر اعلام سازمان نظام پزشکی ۱۵ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان پزشکی فقط یک بار برای دریافت مهر نظام پزشکی به این سازمان مراجعه کرده که برخی از آنها به خارج از کشور رفته و تعدادی کار پزشکی را رها کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری درخصوص میزان کمبود پزشک متخصص در کشور توضیح داد: با مکرراً در این زمینه سخن گفته‌ایم. در سالهای قبل از این دولت 2 و نیم پزشک به ازای هر 1000 نفر جمعیت در کشور مشغول فعالیت بوده و حتی برخی از مستندات بیانگر این موضوع است که 3 و نیم پزشک در مناطقی فعالیت می‌کردند.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن این دولت و تدبیرات لازم، در حال حاضر یک و نیم پزشک به ازای هر هزار نفر در سطح کشور در حال فعالیت هستند.

وی افزود: مشکلاتی در زمینه کمبود پزشک در سطح کشور وجود دارد. البته علی رغم این موضوعات، در 20 سال گذشته نسبت کمبود پزشک به 1.3 دهم به 1.6 دهم در سطح کشور کاهش پیدا کرده است.

حریرچی افزود: در سالهایی جو غالب این بوده که ما در کشور پزشک بیکار زیاد داریم و حتی در محدوده‌هایی از زمان اعلام می‌شد که جذب دانشجوی پزشکی کاهش یافته است. از اقدامات مهم وزارت بهداشت این است که تعادل را بر جذب دانشجویان پزشکی رعایت کرده و در رشته‌هایی که با کمبود نیرو مواجه بودیم جذب دانشجو را افزایش داده و در برخی رشته‌ها که تعداد پزشکان مازاد بود، جذب دانشجویان را کاهش داده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بنا بر اعلام سازمان نظام پزشکی، 15 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی فقط یک بار برای دریافت مهر نظام پزشکی به این سازمان مراجعه کردند و از این تعداد برخی به خارج از کشور رفته و تعداد زیادی نیز به دلیل مشکلات پیش رو کار پزشکی را رها کردند که همین موضوع باعث کمبود پزشک در برخی از مناطق شده است.

وی ادامه داد: اگر این افراد در کشور فعالیت می‌کردند آمار پزشکان مشغول به کار چهاردهم افزایش پیدا می‌کرد و ما باید در پذیرش دانشجوی پزشکی و متخصصان دقت بیشتری انجام دهیم تا افراد بعد از فارغ‌التحصیلی در حوزه تحصیل خود مشغول به کار شوند.

وی افزود: در طرح توزیع پزشک اجباری، ما فقط می‌توانیم 2 تا 4 سال محدوده‌ای را برای فعالیت پزشکان تعیین کنیم و بعد از آن خود پزشک تصمیم می‌گیرد که در کدام ناحیه و منطقه به فعالیت خود ادامه دهد که با طرح‌هایی مانند بومی‌سازی پزشکان در حال رفع کردن این مشکل هستیم.

وی ادامه داد: 40درصد فارغ‌التحصیلان پزشکی در شهر تهران مشغول به فعالیت هستند که همین موضوع سبب کمبود پزشک در سایر مناطق شده است. به طور مثال ما در بسیاری از شهرها با کمبود پزشک جراح اعصاب مواجه هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش فاصله درآمد پزشکان و پرستاران گفت: بعد از روی کار آمدن این دولت، یکی از اولویت‌های مهم وزارت بهداشت کاهش فاصله درآمد پزشکان و پرستاران بوده است و این فاصله در این چند سال تا حدودی کاهش پیدا کرده است و برای ادامه کاهش به زمان بیشتری نیاز داریم.

وی افزود: از دیگر اقدامات وزارت بهداشت افزایش درآمد کارکنان پیراپزشکی است. این یک روند مناسب در جهت کم کردن فاصله درآمدی پزشکان و پیراپزشکان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha