قائم مقام وزیر بهداشت ماجرای عدم ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی اصفهان (تحت پوشش وزارت بهداشت) به دلیل عدم پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها را تشریح کرد.

ماجرای بدهی بیمه‌ها و توقف ارایه خدمات درمانی بیمه‌ای در یک استان

سلامت نیوز:قائم مقام وزیر بهداشت ماجرای عدم ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی اصفهان (تحت پوشش وزارت بهداشت) به دلیل عدم پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری وزارت بهداشت با اشاره به فرسودگی تخت‌های بیمارستانی در کشور گفت: ما در مطالعه‌ای آسیب پذیری ۵۴۵ بیمارستان وزارت بهداشت، ۱۷۱۰ ساختمان درمانی و ۸۶ هزار تخت درمانی را بررسی کردیم و این اقدام درباره ۵۳ بیمارستان دولتی تهران نیز انجام شد.

وی با بیان اینکه متوسط عمر بیمارستان‌های کشور ۲۷ سال و در تهران ۳۵ سال است، گفت: ۶۷ درصد ساختمان‌های درمانی کل کشور فاقد ارزش بهسازی لرزه‌ای هستند و حدود ۸۰ درصد بیمارستان‌ها نیز در تهران فاقد ارزش بهسازی لرزه‌ای بوده و هزینه بهسازی ۲۰ درصد باقی مانده نیز به اندازه هزینه احداث و جایگزینی یک ساختمان بیمارستانی جدید است.

حریرچی با بیان اینکه طبق بررسی‌هایی که در سال ۹۳ انجام شد، ۵۴ درصد بیمارستان‌های کل کشور و ۷۵ درصد بیمارستان‌های تهران فاقد ارزش مقاوم سازی هستند، گفت: در حال حاضر ما سرعت ساخت تخت‌های بیمارستانی و بازسازی تخت‌های موجود را افزایش دادیم و امیدواریم بتوانیم طی پنج سال آینده این آمار کمبود تخت را کاهش دهیم.

قائم مقام وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد: در حال حاضر ۳۹ هزار و ۷۶۰ تخت در حال ساخت داریم که از این تعداد ۱۵ هزار و ۳۱۵ تخت جایگزین هستند و ۲۴ هزار و ۴۵۰ تخت نیز جدیدند. همچنین در حال حاضر ۹۶ هزار و ۶۰۰ تخت داریم که از این تعداد ۵۵ هزار و ۸۱۶ تخت فرسوده‌اند.

حریرچی همچنین گفت: نکته کلیدی این است که ما ظرفیت ساخت تخت را از سالانه ۱۷۰۰ تخت به ۵۰۰۰ تخت افزایش دادیم و این اقدام بزرگی است، اما کافی نیست و باید بتوانیم از چند منبع دیگر کمک بگیریم تا کمبود ۱۰۰ هزار تایی تخت بیمارستانی را جبران کنیم. این نهادها شامل خیریه‌ها، نهادهای عمومی غیر دولتی، بخش خصوصی و سرمایه گذاری و تکنولوژی خارجی است و درخواست می‌کنیم که همه دست اندرکاران اعم از دولت و غیر دولت، رسانه‌ها و ... کمک کنند تا بتوانیم مشارکت این منابع را جذب کنیم.

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش به رشد کمی و کیفی مقالات در پزشکی اشاره و اظهار کرد: به طور کلی ایران در سال ۲۰۱۶، ۴۷ هزار و ۷۰۳ مقاله و مستند علمی را در بانک‌های اطلاعاتی منتشر کرده است و رتبه شانزدهم جهان و اول منطقه را در تولید علم و انتشار مقاله به خود اختصاص داده است. حال در زمینه مقالات علوم پزشکی در سال ۲۰۱۶ به ۱۴ هزار و ۹۰۲ مقاله رسیدیم که نسبت به سال‌های قبل سیری صعودی داشت.

حریرچی افزود: همچنین از نظر استنادات و کیفی بودن مقالات نیز رتبه هجدهم جهان و اول منطقه را به خود اختصاص داده‌ایم. در عین حال در ابتدای دولت یازدهم از یک تا هشت نفر دانشمند برتر جهان ایرانی بودند که اکنون این تعداد به ۴۱ نفر رسیده است. همچنین تعداد مراکز رشد فناوری که در سال ۹۳، ۵۲ مرکز بودند امسال به ۸۰ مرکز افزایش یافتند.

آلودگی هوا و ۱۵ دَم و بازدم در هر دقیقه

قائم مقام وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به موضوع آلودگی هوا و خطرات آن گفت: در هر دقیقه تنفس ۱۵ دم و بازدم داریم و در شبانه روز نزدیک به ۱۰۰۰ لیتر هوا وارد ریه‌ها می‌شود. حال باید توجه کرد که آلاینده‌های مهم هوا ذرات معلق، اوزون، دی اکسید نیتروژن و گوگرد و سرب هستند.

حریرچی ادامه داد: ذرات معلق زیر یک میکرون مستقیما وارد گردش خون می‌شوند، اما ذرات بین یک تا پنج میکرونی بسته به حلالیت در آب از طریق ریه وارد خون می‌شوند. در عین حال ذرات بالاتر از ۱۰ میکرون در مسیر تنفسی فیلتر می‌شوند. حال باید توجه کرد که این ذرات معلق می‌توانند عامل خطر بروز بیماری‌هایی چون آسم، بیماری‌های مزمن تنفسی، التهاب، تغییر در ژن‌ها، سرطان ریه، انقباض عروق، افزایش فشار خون و ... شوند. البته باید توجه کرد که این طور نیست که هر کس در معرض این عوامل باشد به این بیماری‌ها مبتلا می‌شود، بلکه اینها عوامل خطر این بیماری‌ها هستند.

وی آلودگی هوا را به اسب تروا تشبیه کرد و گفت: بسیاری اوقات این اسب تروا در محل زندگی ما وجود دارد و ما نسبت به آن کم توجهیم به عنوان مثال حتی در آلوده‌ترین روزها نیز با ماشین‌های تک سرنشین به خارج از منزل می‌رویم و همیشه فکر می‌کنیم دیگران باید برای این کارها اقدام کنند، در حالیکه این موضوع یک مسئولیت اجتماعی است که هم بر عهده نهادهای حکومتی و هم بر عهده مردم است.

حریرچی با بیان اینکه به ازای افزایش هر ۱۰ میکروگرم غلظت ذرات معلق در متر مربع در هوا ۰.۷۴ و ۱.۵ درصد به موارد مرگ و میر افزوده می‌شود، گفت: ما هنوز در کشور درباره کاهش ذرات معلق در هوا موفقیت زیادی کسب نکرده‌ایم. باید توجه کرد که طبق آمار بهداشت جهانی در کل دنیا از هر ۱۰ نفر تنها یک نفر هوای پاک تنفس می‌کند. همچنین از هر ۹ مرگ عامل خطر یک مرگ در کل دنیا آلودگی هواست.

وی همچنین گفت: در سال ۲۰۰۹ ذرات بالای ۱۰ میکرون در شهر اهواز بالا بود، اما ما برای ذرات ریز معلق در هوا در این استان اقدامات زیادی انجام دادیم که خوشبختانه موفقیت‌آمیز بوده است. در عین حال توانسته‌ایم دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، سرب، مونوکسید کربن و دی اکسید کربن را برای ۱۰ سال آینده کنترل کنیم و بنزن هم با تغییر سوخت کنترل شد.

توقف ارایه خدمات درمانی بیمه‌ای در یک استان به دلیل بدهی‌ بیمه‌ها

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره عدم ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی اصفهان به دلیل عدم پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها، گفت: باید توجه کرد که ستاد و شخص وزیر بهداشت در این موضوع دخالتی نداشتند، اما برخی بیمارستان‌های ما در سطوح استانی به دلیل اینکه در تامین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی به خاطر تاخیر پرداخت بیمه‌ها دچار مشکل شدند، اقداماتی را انجام دادند.

وی افزود: البته نه اینکه بیمار تامین اجتماعی را نپذیرفتند، بلکه به بیماران گفته بودند در موارد غیر اورژانس یا به بیمارستان‌های ملکی تامین اجتماعی مراجعه کنند و یا پرداخت شان را به طور کامل در بیمارستان انجام داده و سپس پولش را از بیمه بگیرند. بنابراین در اصفهان این مشکل پیش آمده بود که البته با وساطت استاندار حل و قرار شد عقب افتادگی‌ها جبران و پرداخت مطالبات طبق قانون انجام شود. بنابراین امیدواریم دیگر به چنین وضعیتی نرسیم. البته در سطوح بالا هم جلساتی برای حل این مشکلات برگزار شده است.

تامین اجتماعی عدالت را ایجاد کند

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره حجم زیاد مطالبات وزارت بهداشت از بیمه‌ها، گفت: تامین اجتماعی باید عقب افتادگی یکسال گذشته خودش را جبران کند. یعنی هم ۹ بیست و هفتم سهم درمان را به درستی اعمال کند و هم در پرداخت بیمارستان‌های طرف قرارداد وزارت بهداشت، عدالت را ایجاد کنند. نمی‌شود بیمارستان‌ها و مراکز ملکی تامین اجتماعی از نظر پرداخت مطالبات به روز باشند، اما بیمارستان‌های دولتی که ۸۰ درصد خدمات مربوط به بیمه شدگان تامین اجتماعی را ارائه می‌کنند، با یک سال تاخیر در دریافت‌هایشان روبرو شوند.

با چنگ و دندان بیمارستان‌ها را حفظ کرده‌ایم

حریرچی افزود: البته ما به همه ملت ایران خدمت رسانی می‌کنیم و همکاران ما در بیمارستان‌ها مصداق اقتصاد مقاومتی هستند و با چنگ و دندان بیمارستان‌ها را حفظ کرده‌اند. بنابراین امیدواریم سایرین هم به وظیفه‌شان عمل کنند.

ماجرای تعطیلی یک بیمارستان خصوصی

حریرچی درباره اخباری که از تعطیلی یک بیمارستان خصوصی منتشر شده بود، گفت: جامعه پزشکی و افکار عمومی از ما می‌خواهند که مطابق مقررات رفتار کرده و کیفیت مناسبی از خدمات را ارائه دهیم. در این زمینه هم با کسی شوخی نداریم.

وی از پلمب یک بیمارستان و برخورد با بیمارستانی دیگر در تهران خبر داد و گفت: این برخوردها هم منحصر به بیمارستان‌های خصوصی نیست و در مراکز دولتی هم انجام می‌شود. به طوری که اخیرا در یکی از مراکز دولتی تخلفی صورت گرفته بود که دستور جابجایی مسئول مربوطه و رسیدگی به تخلف را داریم. همچنین یکی از بیمارستان‌های خصوصی شهرستان‌ها نیز از مردم هزینه ملحفه و ... را حساب می‌کرد و برخی خدمات را هم چندین بار محاسبه می‌کردند که با آنها برخورد کردیم.

حریرچی ادامه داد: جالب است که جامعه پزشکی فعال در بخش خصوصی و سازمان نظام پزشکی هم از ما در این زمینه تشکر کردند؛ چرا که با برخورد با چنین مراکزی از اکثریت قاطع جامعه پزشکی که به درستی خدمات می‌دهند حمایت می‌کنیم.

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره موضوع کمبود پزشک در کشور، گفت: ما به طور مکرر اعلام کرده‌ایم که در حال حاضر 1.5 پزشک به ازای هر 1000 نفر جمعیت و 0.48 متخصص به ازای هر 1000 نفر داریم. علی رغم این موضوع در طی 20 سال گذشته جو قالب کشور این بود که پزشکان بیکار زیادی در کشور وجود دارند؛ به طوریکه حتی در دوره‌هایی ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در کشور کاهش یافت.

وی افزود: حال یکی از اقدامات وزارت بهداشت در این دوره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و رشته‌های تخصصی است و باید بتوانیم از افراد فارغ التحصیل این رشته‌ها به خوبی استفاده کنیم. باید توجه کرد که بنابر اعلام سازمان نظام پزشکی کشور 15 هزار نفر از فارغ التحصیلان پزشکی در کشور فقط یک بار بعد از فارغ التحصیلی به سازمان نظام پزشکی مراجعه کرده‌اند. حال تعدادی از آنها یا از کشور خارج شدند یا حرفه پزشکی را رها کرده‌اند. این در حالیست که همین تعداد پزشک می‌تواند آمارهای ما را بهبود بخشد. بنابراین ما باید در پذیرش دانشجویان دقت زیادی داشته باشیم و افرادی را پذیرش کنیم که می‌دانیم در آینده در این حرفه می‌مانند.

وی با بیان اینکه ما در توزیع پزشکان نیز مشکل داریم، گفت: در حال حاضر برای متخصص دو، چهار و نهایتا هشت سال می‌توانیم بگوییم که در کجا خدمت کنند و بعد از این مدت فرد به اختیار خودش تغییر مکان می‌دهد. در عین حال باید توجه کرد که 40 درصد فارغ التحصیلان پزشکی در تهران شاغلند. ما یکی از اقداماتی که انجام دادیم این بود که از اهرم‌های مختلف تشویقی برای پزشکان در مناطق مورد نیاز استفاده کنیم.

حریرچی با بیان اینکه در شش رشته تخصصی شامل زنان و زایمان، جراحی اعصاب، جراحی عمومی، ارتوپدی و ... دچار بحران هستیم، گفت: البته در برخی رشته‌ها هم با مازاد مواجه‌ایم که البته ظرفیت‌هایشان را کاهش دادیم.

اختلاف درآمد پزشک و پرستار

وی درباره اختلاف درآمد میان پزشک و پرستار نیز گفت: این اختلاف از نظر ما مطلوب نیست اما در این دوره فاصله درآمد پزشکان و پرستاران در بخش دولتی و تا حدی در کل سیستم از طریق افزایش درآمدهای جامعه پیراپزشکی و پرستاری و تعیین مالیات 20 درصدی برای درآمدهای بالا، کاهش پیدا کرد. اما راه حل اصلی این است که با توسعه بیشتر کشور افرادی را که دارای سطوح پایین درآمدی هستند، درآمدهایشان را افزایش دهیم.

منشور حقوق شهروندی در وزارت بهداشت

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه حقوق شهروندی با توجه به امضای منشور حقوق شهروندی از سوی رئیس جمهور، گفت: وزارت بهداشت در طی اجرای طرح تحول سلامت اقدامات اساسی در این زمینه انجام داد و این اقدامات وزارت بهداشت ناشی از دیدگاه مثبت، مدرن و علمی ریاست جمهوری به این موضوع است که در برنامه‌ها اعلام شده و همین موضوع باعث شده که آقای رئیس جمهور موضوع سلامت و بیمه‌ها را از شعارهای اصلی دوره کاندیداتوری خود قرار دهد و به این شعارها وفادار مانده است.

وی افزود: البته برای هر کدام از مسائل مرتبط با سلامت در شورای عالی سلامت برنامه‌هایی داریم. به عنوان مثال در موضوع کهنسالی، مناطق محروم و ... برنامه‌های مهمی را به تدریج اجرا می‌کنیم.
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha