بعد از برگزاری جلسه فوق‌العاده اضطراری شورای شهر برای بررسی حادثه پلاسكو در روز شنبه، پلاسكو، دیروز هم اصلی‌ترین موضوع جلسه غیرعلنی شورا بود؛ سخنانی كه همگی حكایت از همكاری و حمایت داشت. از انتقادهای مسجدجامعی به عملكرد مدیران شهری در مورد بحث ایمنی تا نامه شورا به قوه قضاییه برای تعیین تكلیف نهادی كه باید بر ایمنی ساختمان‌ها نظارت داشته باشد و وظایف آن.

مسوول ایمنی ساختمان‌ها را مشخص كنید

سلامت نیوز:  بعد از برگزاری جلسه فوق‌العاده اضطراری شورای شهر برای بررسی حادثه پلاسكو در روز شنبه، پلاسكو، دیروز هم اصلی‌ترین موضوع جلسه غیرعلنی شورا بود؛ سخنانی كه همگی حكایت از همكاری و حمایت داشت. از انتقادهای مسجدجامعی به عملكرد مدیران شهری در مورد بحث ایمنی تا نامه شورا به قوه قضاییه برای تعیین تكلیف نهادی كه باید بر ایمنی ساختمان‌ها نظارت داشته باشد و وظایف آن.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: در ابتدای این جلسه رییس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با بیان اینكه باید محل ساختمان پلاسكو را به نماد رشادت و ایثار آتش نشانان تبدیل كنیم، اعلام كرد: باید در تعامل با مالك این ساختمان كه بنیاد مستضعفان یا مالكین دست دوم هستند، این ساختمان به محل آموزش شهروندان، كودكان، نوجوانان و جوانان در موضوع مقابله با حوادث غیرمترقبه تبدیل شود. 

رحمت‌الله حافظی به بودجه خرید تجهیزات سازمان آتش نشانی اشاره كرد و گفت: در بودجه سال جاری و بر اساس مصوبه شورای شهر ١٤٠ میلیارد تومان از محل ٢ درصد عوارض ایمنی ساختمان‌ها برای توسعه ایستگاه‌های آتش نشانی، تامین تجهیزات مورد نیاز و آموزش پرسنل پیش‌بینی شده كه تا روز گذشته ٥٤ میلیارد تومان محقق شده ولی شهرداری تنها ٢١ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان از این بودجه را تخصیص داده است. 

وی ادامه داد: كمیسیون سلامت شورای شهر تهران سال گذشته برای تامین تجهیزات مورد نیاز آتش‌نشانی درخواست ارایه لیست كرد كه در این لیست اقلام متعددی از جمله بالابر، نردبان، دستگاه برش صنعتی فولاد و جرثقیل‌های ٣٠٠ و ٤٥٠ تن وجود داشت. بودجه مورد نیاز برای خرید این اقلام ٩٢ میلیارد تومان برآورد شده كه پیش‌بینی می‌شد این بودجه از محل ١٤٠ میلیارد تومان ردیف پیش‌بینی اعتباری بودجه سازمان آتش‌نشانی تامین شود، اما اینچنین نشد و درعوض، شهرداری قول داد كه این بودجه را از محل دیگری تامین كند. با این وجود شهرداری به قولش عمل نكرد و از هیچ محلی توسط شهرداری تهران تامین نشد! وی سپس ضمن انتقاد از رفتار غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای یكی از مدیران شهرداری تهران در انتشار تصویر پیكر شهدای یافته شده، افزود: این فرد چگونه و با چه جسارتی تصویری را در كانال شخصی خود منتشر و اعلام می‌كند كه نخستین كسی است كه این تصاویر را منتشر كرده؟ به عنوان نماینده مردم در شورای شهر تهران اعلام می‌كنم این فرد درایت و شایستگی این جایگاه را نداشته زیرا این گونه به شهدا، خانواده آنها و افكار عمومی بی‌احترامی می‌كند.


چهارراه استانبول، شهدای آتش‌نشان
همچنین در این جلسه غلامرضا انصاری با تاكید بر لزوم اسكان كسبه و تسریع در آوار‌برداری برای راه افتادن جریان اقتصادی در این محور پیشنهاد داد، چهارراه استانبول به نام شهدای آتش نشان نامگذاری شود.


تاكید بر مدیریت پكپارچه شهری
احمد مسجدجامعی نیز یكی دیگر از سخنرانان جلسه دیروز شورا بود كه بیشتر به نقد عملكرد مدیران شهری در مورد تصویب و حمایت از مساله ایمنی پرداخت. وی در ابتدا با ذكر اینكه تا به‌حال راجع به مسائل مربوط به اعتبارات و نیازهای تجهیزاتی و امكانات عملیاتی آتش‌نشانی زیاد صحبت شده است كه درست هم هست، گفت: واقعیت آن است كه ما عملا بعد از بحران به فكر تامین و تدارك نارسایی‌ها و كمبودها می‌افتیم. به نوعی این تلاش در حكم نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب است كه امیدوارم این‌بار دست‌كم نوش‌داروی پیشگیرانه برای حوادث بعدی آماده شود. وی در ادامه افزود: اما نكته دیگری كه كمتر مورد توجه قرار گرفته سلسله مراتب و چگونگی احراز پست‌های مدیریتی است كه دست‌كم در این دوره شورا با آنچه باید باشد تفاوت اساسی داشت. دو رییس سازمان آتش‌نشانی در طی این مدت جابه‌جا شدند و هركدام از آنها هرچند سوابق مدیریتی روشنی دارند اما آتش‌نشان نبوده‌اند. آتش‌نشانی كاری است همانند پزشكان متخصص كه صرف خوب بودن و سابقه روشن داشتن برای احراز آن كافی نیست زیرا با جان و سلامت انسان‌ها مرتبط است و تخصص در آن حرف نخست را می‌زند. 

مسجد جامعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این روزها همه می‌گویند كه ما گفته‌ایم و وظیفه خود را انجام داده‌ایم. بخشی از آن در جایگاه و پایگاه قضایی معنا می‌یابد و طبعا به مالك یا مالكین مجموعه كه دست كم بنیاد مستضعفان از آنها بوده مربوط می‌شود. اما به هر حال این مشكل ناشی از كدام حلقه مفقوده است كه لاینحل مانده و تبدیل به یك فاجعه شده است. وی در ادامه خاطرنشان كرد: در عمر باقی‌مانده شورای چهارم شاید نتوان خیلی كارهای نكرده را جبران كرد. اما اگر بتوانیم ساختاری را به تصویب برسانیم كه در آن پیشگیری اولویت داشته باشد مدیریتی یكپارچه از نمایندگان دستگاه قضایی گرفته تا سازمان‌های خدماتی و وزارتخانه‌های بهداشتی و درمانی در آن حضور داشته باشند و با اختیارات حقوقی اخطار بدهند و برخورد بكنند و كار پیشگیری را سامان بخشند كار بزرگی انجام شده است. طرح یكپارچه مدیریت ایمنی شهر می‌تواند محصول عمر باقی‌مانده شورا باشد. در مورد آتش‌نشانی و پیشگیری انبوهی از اسناد وجود دارد كه مجریان را دچار سرگردانی می‌كند، اگر سند واحدی با رویكرد مدیریت یكپارچه ارایه و به تصویب برسد و اسناد پیشین را در این سند جامع و جدید روزآمد و خلاصه كنیم، می‌تواند قدمی اساسی در این فرصت كوتاه باشد.


همه تجهیزات آتش‌نشانی
معصومه آباد، رییس كمیته ایمنی شورا هم مانند بسیاری دیگر از اعضا، به همان موضوع تجهیز آتش‌نشانی اشاره كرد و با توجه به ابعاد حادثه ساختمان پلاسكو گفت: در پایشی كه صورت دادیم در دیگر نقاط جهان و با جمعیت‌های متفاوت باید بگویم كه تجهیزات ایمنی یك صدم شهر‌های پیشرفته هم نیست. در واقع در حادثه ساختمان پلاسكو آنچه از سوی آتش‌نشانی انجام شد همه آن چیزی بود كه در توان داشتیم.  ما تا به امروز ٣ هزار اخطار مربوط به تجهیز كردن شرایط ایمنی داشتیم اما هنوز مشخص نیست این تجهیزات جزو قانون محسوب می‌شود یا نه؟


قوه قضاییه تعیین تكلیف كند
روز شنبه، دادستان كل كشوردر گفت‌وگویی تاكید كرده بود كه ایمن‌سازی ساختمان‌ها بر عهده شهرداری است و شهرداری نباید تنها به تذكرات به پلاسكو اكتفا می‌كرد. این اظهارات باعث شد تا دیروز مهدی چمران، رییس شورا نسبت به این سخنان واكنش نشان دهد. وی در این خصوص گفت: ما طی نامه‌ای از رییس قوه‌قضاییه و دادستان كل كشور می‌خواهیم تا این موضوع تعیین تكلیف شود چرا كه از بند ١٤ ماده ٥٥ شهرداری این وظیفه استنباط نمی‌شود.  چمران با اشاره به سوابق این موضوع در دهه ٧٠، گفت: در آن سال‌ها نیز شهرداری با مشكل مواجه شد و در نامه‌ای به قوه قضاییه خواستار تعیین تكلیف شدند كه دیوان عالی قضایی حكم به این داد كه شهرداری به طور مستقیم اجازه پلمب به جهت ناایمن بودن ندارد. و حتی رای وحدت رویه هم داده و این حكم علاوه بر تهران در كل كشور قابل اجراست.  رییس شورای شهر تهران تاكید كرد: حالا كه دادستانی این موضوع را مطرح كرده باید آن را تثبیت كنیم و شهرداری بشود ضابط قضایی دادستانی، كه این موضوع مورد تایید اعضای شورا نیز قرار گرفت.  ناصر امانی، معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز در همین خصوص با اشاره به مصاحبه دادستان كل كشور، گفت ما این استنباط را از ماده ٥٥ قانون شهرداری‌ها نداریم و اگر دادستانی این موضوع را تایید می‌كند هم‌اكنون ١٠٨ ساختمان تنها در منطقه ١٢ شناسایی شده‌اند كه اكثر آنها نیز تجاری هستند و شرایط استاندارد ایمنی را ندارند و ما در برخورد با آنها بلا تكلیف هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha