رییس انجمن مامایی ایران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 70 درصد از زایمان‌های طبیعی را ماماها انجام داده‌اند اما هزینه‌ای که باید به آن‌ها پرداخت شود به متخصصان و بیمارستان‌ها پرداخت شده است.

80 درصد سزارین‌ها در بیمارستان‌های خصوص انجام می‌شود

سلامت نیوز:رییس انجمن مامایی ایران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 70 درصد از زایمان‌های طبیعی را ماماها انجام داده‌اند اما هزینه‌ای که باید به آن‌ها پرداخت شود به متخصصان و بیمارستان‌ها پرداخت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، ناهید خداکرمی دوشنبه در نشست کشوری علوم مامایی و باروری با اشاره به اینکه 73 درصد زایمان‌های طبیعی در سال 94 توسط ماماها انجام شده است، اظهار کرد: به دلیل میزان پرداختی کم انگیزه اجرای زایمان طبیعی برای ماماها کم شده است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 70 درصد از زایمان‌های طبیعی را ماماها انجام داده‌اند اما هزینه‌ای که باید به آن‌ها پرداخت شود به متخصصان و بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود و تعرفه‌های پرداختی برای زایمان طبیعی هنوز به دست بسیاری از ماماها نرسیده است.

رییس انجمن مامایی ایران با اشاره به اینکه در سال نخست اجرای طرح تحول سلامت 11 درصد از میزان زایمان سزارین کاسته شد، افزود: با توجه به عدم پرداخت تعرفه‌ها این رقم در سال 95 نسبت به سال 94 روند مطلوبی نداشت.

خداکرمی با بیان اینکه در حدود 60 درصد مرگ مادران باردار به دلیل سزارین است، تصریح کرد: بیش از 80 درصد از سزارین‌ها در بیمارستان‌های خصوص انجام می‌شود. باید توجه داشت که عمل سزارین علاوه بر عوارض کوتاه مدت دارای عوارض بلند مدتی نیز است و ثابت شده بیماری‌هایی مثل دیابت، آسم و آلرژی، چاقی، پیش فعالی، اتیسم و کم خونی با شیوه تولد و سابقه باروری مادر ارتباط دارد و در نوزادان سزارین بیشتر است.

وی با اشاره به آموزش هشت هزار ماما در سراسر کشور برای کمک به طرح تحول سلامت گفت: با توجه به قوانین بالادستی نظام در سیاست‌های کلی خانواده‌ و رشد جمعیت که در برنامه ششم توسعه نیز دیده شده است، مامایی از معدود رشته‌های است که می‌تواند به پیشبرد این اهداف کمک کند.

رییس انجمن مامایی ایران افزود: با تغییر ساختار خانواده، بالا رفتن سن ازدواج و بارداری در سنین بالا هر روز نیاز به خدمات مامایی بیشتر می‌شود. خدمات حرفه مامایی گسترده است و تنها به مادران باردار محدود نمی‌شود بلکه به دختران چه در دوره نوجوانی و پیش از ازدواج تا بارداری و پس از آن برای ایفای نقش همسری سالم و پیشگیری از رفتارهای پرخطر ادامه دارد.

خداکرمی با بیان اینکه ارائه خدمات به مادران باردار و زنان یک نیاز ویژه است، گفت: چالش بزرگ در طرح تحول سلامت، حاشیه شهرها و کم توجهی به مقوله سلامت زنان و سلامت باروری در این مناطق است. کشور در طرح تحول بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیردار چاره‌ای ندارد که با تقویت حرفه‌های مربوط به خدمات زنان، خدمات سلامت باروری را در حد استاندارد قرار دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha