دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰

درحالی که کسبه ساختمان ویران شده پلاسکو در ساخت دوباره این ساختمان با رئیس بنیاد مستضعفان هم نظر هستند، اما یک مانع شهری و دو مانع حقوقی تحقق این آرزو را کمرنگ کرده است.

۲+۱ مانع ساخت پلاسکوی جدید

سلامت نیوز: درحالی که کسبه ساختمان ویران شده پلاسکو در ساخت دوباره این ساختمان با رئیس بنیاد مستضعفان هم نظر هستند، اما یک مانع شهری و دو مانع حقوقی تحقق این آرزو را کمرنگ کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل، امروز 5روز می‌شود كه ساختمان پلاسكو آتش گرفته و آوار شده بر سر كاسبانی كه زمانی برای خود برو و بیایی داشتند و در یكی از بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین ساختمان‌های تجاری پایتخت مشغول كسب روزی بودند.  اما امروز دیگر از آن ساختمان بزرگ جز تلی از آوار و خاك چیزی باقی‌ نمانده و سرمایه این كاسبان و مغازه‌داران هم مانند امید برای یافتن آتش‌نشانان و افرادی كه در این ساختمان حبس شده بودند، دود شده و به هوا رفته است.

 
درست است كه ریزش ساختمان پلاسكو به دلیل اینكه برای بسیاری از مردم ساختمانی خاطره‌انگیز و یادآور روزهای گذشته بود، اما برای كاسبان و مغازه‌دارانی كه در این ساختمان مشغول به كار بودند همه زندگی‌شان بود. این جملات را یكی از كاسبان ساختمان از بین رفته پلاسكو كه در طبقه دوازدهم این ساختمان تولیدی پوشاك داشته، به «تعادل» می‌گوید.  از او در خصوص جلسه‌یی كه روز گذشته در حسینیه فاطمه الزهرا (س) برای رسیدگی به وضعیت مغازه‌داران بعد از حادثه ساختمان پلاسكو برگزار شد می‌پرسم، پاسخ می‌دهد: خواهر من كدام جلسه؟ جلسه‌یی كه در آن حتی از بنیاد مستضعفان كه مالك ساختمان بود، نماینده‌یی حضور نداشته، چگونه می‌تواند برای ما مالباختگان فایده‌یی داشته باشد؟ جلسه‌یی كه در آن به جای اینكه به داد ما كه زندگی‌مان را از دست داده‌ایم برسند نه‌تنها دردی از ما دوا نشد، بلكه برخی از مقامات و مسوولانی كه در آن حضور داشتند به ما توهین هم كردند. امروز دیگر نه مالی داریم و نه عزتی.

 

در این چند روزی كه از وقوع حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسكو می‌گذرد، اظهارنظرهای بسیاری در خصوص مالكیت این ساختمان مطرح شده است، اما یكی از مقامات مسوول در بنیاد مستضعفان با اعلام اینكه این بنیاد مالك اصلی ساختمان پلاسكو است، حجت را بر همه تمام كرد.

 

محمد سعیدی‌كیا، رییس بنیاد مستضعفان نیز در بازدیدی كه روز شنبه از محل حادثه ساختمان پلاسكو داشت این وعده را داد كه بنیاد تحت امر او، آماده پذیرش بار مسوولیت است و می‌تواند ساختمان پلاسكوی جدید را ظرف مدت 2سال بسازد.

 

وعده سعیدی‌كیا به عنوان رییس بنیاد مستضعفان در شرایطی مطرح شد كه حتی مشخص نیست آواربرداری از باقی مانده‌ ساختمان پلاسكو تا چه زمان ادامه خواهد داشت؟ از همین رو، این سوال مطرح می‌شود كه با توجه به اتفاق تلخی كه برای ساختمان پلاسكو افتاد آیا ساخت دوباره این ساختمان در محل قبلی و با حجم تراكمی كه در خیابان جمهوری وجود دارد امكان‌پذیر است؟

 

 یك مانع شهری

 

محمدمهدی برادران، كارشناس شهری به «تعادل» در خصوص اینكه آیا قوانین مدیریت شهری این اجازه را می‌دهد تا دوباره در محل ساختمان پلاسكو ساختمان جدیدی بنا شود یا خیر، می‌گوید: از آنجایی كه پیش از تصمیم‌گیری برای ساخت مجدد ساختمان پلاسكو جدید لازم است تا ضوابط خاصی برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه لحاظ شود و مهم‌تر از این نیاز است تا در این خصوص از مشاوران طرح تفصیلی نیز مشورت گرفته شود؛ درنتیجه به عقیده من برای اظهارنظر یا قول دادن درخصوص ساخت دوباره این ساختمان زود است.  این كارشناس برنامه‌ریزی شهری به حجم تراكم در خیابان جمهوری اشاره می‌كند و می‌گوید: بعید می‌دانم با توجه به مازاد تراكم در خیابان جمهوری، ساخت دوباره این ساختمان در محل پلاسكو قبلی درست و اصولی باشد.

 

به عقیده برادران، ساخت پلاسكو جدید در محل ساختمان قبلی نه‌تنها توجیه‌ اقتصادی و شهرسازی كه توجیه اجتماعی نیز ندارد. از این رو، او این سوال را طرح می‌كند: حالا كه متاسفانه ساختمان پلاسكو فروریخته و مردم و جامعه نیز هزینه این ریزش را پرداخت كردند، آیا زمان آن نرسیده تا از وقوع اتفاقات مشابه جلوگیری كنیم و بنای جدید را در جای دیگر بسازیم؟  این كارشناس برنامه‌ریزی شهری به وعده رییس بنیاد مستضعفان اشاره می‌كند و می‌گوید: برادران بهترین راه برای ساخت ساختمان جدید را توافق بنیاد مستضعفان با مالكان و همكاری شهرداری می‌داند و پیشنهاد می‌كند بهتر است بنیاد مستضعفان به عنوان مالك ساختمان پلاسكو، به دنبال ساخت ساختمان جدید در محل دیگری باشد و از شهرداری هم برای مكان‌یابی محل ساختمان جدید كمك بگیرد.  به گفته این برنامه‌ریز شهری، یكی از تخلفات صورت گرفته در ساختمان پلاسكو، تغییر‌ كاربری‌های متعدد بوده و شهرداری نیز در جلوگیری از این تغییر كاربری‌ها كوتاهی كرده و تنها به دادن اخطارهای مكرر و بی‌فایده اكتفا كرده است.

 

برادران تاكید می‌كند كه لازم است تا پیش از اقدام برای ساخت ساختمان جدید ،محدودیت قوانین شهری اصلاح و برطرف شود تا شهرداری‌ها بتوانند در صورت عدم توجه به اخطارهایی كه این سازمان می‌دهد اقدامات دیگری را نیز انجام دهد.  درواقع به گفته این برنامه‌ریز شهری، شهرداری می‌تواند علاوه بر كمك به بنیاد مستضعفان برای یافتن محلی جدید برای ساخت ساختمان نو در زمانی كه این بنیاد در حال ساخت است، مكانی را در اختیار كاسبان این ساختمان قرار دهد تا بتوانند در آن فعالیت كنند.  اما ساخت بنای جدید علاوه بر محدودیت‌هایی كه از لحاظ قوانین و مقررات شهری دارد، مسائل حقوقی مختلفی را نیز شامل می‌شود كه مهم‌ترین آنها حفظ حق و حقوق كاسبان و مغازه‌دارانی است كه در ساختمان پلاسكو فعالیت می‌كردند.

 

  دو مانع حقوقی

 

علی دشتی، حقوقدان در پاسخ به سوالات حقوقی مرتبط با ساخت ساختمان جدید به «تعادل» می‌گوید: ساخت بنای جدید، نخست مستلزم اخذ پروانه و انجام مراحل اداری در شهرداری است تا براساس این مجوزها و با در نظر گرفتن طرح تفصیلی مشخص شود كه شهرداری اجازه ساخت ساختمان با چه تعداد طبقات و چه نوع كاربری را خواهد داد.

 

این حقوقدان نیز در واكنش به صحبت‌های محمد سعیدی‌كیا، رییس بنیاد مستضفان می‌گوید: این صحبت‌ها در شرایط فعلی كشور كه بسیاری از مردم از وقوع این حادثه ناراحت هستند، از آنجایی كه وعده جبران حقوق از دست رفته كاسبان ساختمان پلاسكو را می‌دهد، امری مثبت است و نشان می‌دهد كه بالاخره یك مقام مسوول توانست مسوولیت را برعهده گرفته و وعده جبران هم بدهد.

 

دشتی با اعلام اینكه مصاحبه سعیدی‌كیا برای او بار و تعهد حقوقی ایجاد كرده، ادامه‌ می‌دهد: به هر حال درخصوص نحوه جبران خسارت سرقفلی‌داران و مستاجران ساختمان پلاسكو با ساخت ساختمان جدید شهرداری، شورای شهر و اعضای كمیسیون ماده 5 باید تصمیم‌گیری كنند.

 

این حقوقدان تصریح می‌كند: درواقع تصمیم‌گیری درخصوص ساخت ساختمان جدید در محل ساختمان پلاسكو بر عهده مالك نیست و مالك كه در اینجا بنیاد مستضعفان است، نمی‌تواند در خصوص نحوه ساخت و نوع كاربری ساختمان جدید تصمیم‌گیری كند و همانطور كه اشاره هم كردم، مسوولیت تصمیم‌گیری در این موارد بر عهده شهرداری، شورای شهر و كمیسیون 5 است.

علی دشتی به سخنان روز گذشته رحمت‌الله حافظی، رییس كمیسیون سلامت شورای شهر در خصوص ساخت ساختمان یادبود شهدای آتش‌نشان و تبدیل این محل به مكانی برای آموزش آتش‌نشانان نیز اشاره می‌كند و می‌گوید: در واقع تنها مقامات و سازمان‌هایی كه نامبرده شد، این توانایی را دارند تا در خصوص تغییر كاربری ساختمان پلاسكو تصمیم‌ بگیرند و درواقع مالك هم چه سازمان دولتی باشد و چه شخص عادی، باید تابع تصمیمات آنها باشد و نمی‌تواند به تنهایی در خصوص كاربری ساختمان تحت مالكیت خود تصمیم‌گیری كند.

این حقوقدان درخصوص تضییع حق كاسبان ساختمان پلاسكو در صورت تغییر كاربری بنای جدید در محل ساختمان پلاسكو نیز می‌گوید: در واقع شهرداری‌ها می‌توانند بر اساس قوانین شهری، منفعت عمومی بر منفعت اشخاص ارجحیت داشته و مانند زمانی كه شهرداری برای ساخت بزرگراه كه منفعت جمعی را دربرمی‌گیرد اقدام به خرید و تخریب خانه‌های اطراف این بزرگراه می‌كند، در این مورد به‌خصوص نیز برای حفظ حقوق و منافع جمعی شهرداری می‌تواند نسبت به تغییر كاربری ساختمان جدید در محل ساختمان پلاسكو اقدام كند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha