دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 204304

بیشتر سرفه های مزمن و دائمی دلیل خوش خیمی دارند، مانند برونشیت، آلرژی، آسم و یا حتی بیماری ریفلاکس معده و به راحتی درمان می شوند. اما برخی سرفه ها می توانند بالقوه کشنده باشند. اگر سرفه بیش از دو هفته به طول بیانجامد و با علائم مشکوکی همراه باشد، در بدترین حالت می تواند نشانه یک بیماری خطرناک باشد.

5 دلیل خطرناک سرفه مداوم

سلامت نیوز: بیشتر سرفه های مزمن و دائمی دلیل خوش خیمی دارند، مانند برونشیت، آلرژی، آسم و یا حتی بیماری ریفلاکس معده و به راحتی درمان می شوند. اما برخی سرفه ها می توانند بالقوه کشنده باشند. اگر سرفه بیش از دو هفته به طول بیانجامد و با علائم مشکوکی همراه باشد، در بدترین حالت می تواند نشانه یک بیماری خطرناک باشد.

سیاه سرفه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، در حالی که بیماری سیاه سرفه بعد از واکسنی که در سال 1940 میلادی کشف شد، ریشه کن شده بود، اما هم اکنون در حال عود مجدد است، آن هم به لطف امتناع بسیاری از مردم از دریافت واکسن سیاه سرفه. تعداد مبتلایان تا جایی در حال افزایش است که در سال 2012 میلادی تنها در کشور امریکا 48277 مورد ابتلا به سیاه سرفه گزارش شد که 20 نفر آن ها جان باختند.

نگران شوید، اگر ...

سرفه های شدیدی دارید که در نهایت با صدای بلند به طوری که نمی توانید نفس بکشید، تمام می شود. سیاه سرفه در ابتدا با علائمی شبیه سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سرفه خفیف و تب شروع می شود و بعد از یک تا دو هفته سرفه های شدید آغاز می شوند. گاهی سرفه ها آن قدر شدید هستند که به حالت پرتابی ظاهر می شوند.

اگر فکر می کنید به سیاه سرفه دچار شده اید، فورا خود را به پزشک برسانید. عدم درمان سیاه سرفه می تواند به ذات الریه منجر شود. این بیماری با آزمایش خون و عکسبرداری از قفسه سینه تشخیص داده شده و با آنتی بیوتیک درمان می شود.


سرطان ریه

شصت و پنج درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه در زمان تشخیص بیماری، به سرفه مزمن دچار اند و اغلب اوقات این تنها علامت سرطان ریه است. هرگز با بیان این جمله که " من هرگز سیگار نکشیده ام" خودتان را گول نزنید و گمان نکنید که هرگز به این بیماری دچار نخواهید شد. تحقیقات نشان می دهد که 28 درصد از موارد سرطان ریه در افرادی بروز می کند که هرگز سیگار نکشیده اند.

نگران شوید، اگر ...

سرفه هایتان بیش از دو هفته طول کشیده و به خصوص اگر خونی و یا به رنگ زنگی (یا آجری) و همراه با گرفتگی صدا، درد موقع بلع و درد قفسه سینه است. نیازی به وحشت نیست!

علامت اصلی ذات الریه، سرفه های خشک است که معمولا در شب بدتر می شود

گاهی اوقات این نشانه ها ناشی از یک بیماری درمانپذیر مانند آسم بزرگسالان است. اما همیشه نیاز به بررسی پزشکی وجود دارد.

روش ایده آل تشخیص، انجام سی تی اسکن با دوز پایین است، زیرا اشعه ی ایکس می تواند موجب محو کردن تومور و در نتیجه عدم تشخیص آن شود.


ذات الریه

علامت اصلی ذات الریه، سرفه های خشک است که معمولا در شب بدتر می شود. افراد معمولا تلاش می کنند با استفاده از داروهای بدون نسخه ی ضد سرفه، خود را درمان کنند که این کار می تواند شرایط را بدتر نماید، زیرا مانع از حرکت موکوس و مایع از ریه ها می شود.

نگران شوید، اگر ...

سرفه می کنید و سایر علائم مربوط به سرماخوردگی را دارید، ولی به نظر نمی آید که پس از ده روز خوب شده باشید. اگر مشکل تنفس، درد قفسه ی سینه، خلط سبز یا زرد و یا آغشته به خون و در حال حاضر یک تب بیش از 38.8 درجه ی سانتی گراد دارید، فورا به پزشک مراجعه نمایید. پزشک با گوشی به صدای ریه های شما گوش می دهد و هر صدای مشکوک را بررسی می کند.

اگر صدای مشکوکی شنیده شود، به احتمال زیاد نیاز به آزمایش خون، رادیوگرافی از قفسه سینه و در برخی موارد، یک سی تی اسکن دارید. درمان این بیماری با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک صورت می گیرد و اکثر افراد بعد از چند روز از شروع درمان احساس بهتری پیدا می کنند.


انسداد مزمن ریوی

بیماری انسداد مزمن ریه  (COPD)، یک بیماری ریوی است که باعث سختی نفس کشیدن می شود. دو نوعCOPD وجود دارد: برونشیت مزمن (التهاب لوله های برونش) و آمفیزم که در آن کوچک ترین راه های هوایی در انتهای ریه های شما از بین می روند. در سه دهه گذشته اغلب در اثر سیگار کشیدن، میزان بروز COPDبه چهار برابر افزایش یافته است.

نگران شوید، اگر ...

شما یک فرد سیگاری هستید و یا قبلا سیگار می کشیدید و به سرفه های مزمن مبتلا می باشید که در اثر آن میزان زیادی مخاط، به ویژه در صبح، دفع می شود.

عدم درمان سل می تواند کشنده باشد و می تواند در سرتاسر بدن منتشر شود و به ستون فقرات ، مفاصل، مغز و حتی قلب آسیب برساند

شما همچنین ممکن است تنگی نفس، خس خس سینه و تنگی قفسه سینه را تجربه کنید. بعد از مشاهده ی علائم مشکوک فرصت را از دست ندهید. پیش آگهی و ترک سیگار بهترین راه درمان و پیشگیری است.


بیماری سل

سل بیماری ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است. این بیماری نسبتا نادر است و اگر شما یک سیستم ایمنی ضعیف دارید (برای مثال به ایدز، دیابت پیشرفته یا سرطان دچارید) و یا اگر در مناطق پر خطر مانند افریقا و یا بخش هایی از شرق اروپا زندگی می کنید، احتمال ابتلای به این بیماری در شما افزایش می یابد.

نگران شوید، اگر ...

سرفه شما بیش از سه هفته طول می کشد و با درد قفسه سینه، کاهش وزن، خستگی، تب، تعریق شبانه و یا خون بالا آوردن همراه است. عدم درمان سل می تواند کشنده باشد و می تواند در سرتاسر بدن منتشر شود و به ستون فقرات ، مفاصل، مغز و حتی قلب آسیب برساند. این بیماری با تست پوست و یا خون قابل تشخیص است و با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha