عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: شهرداری تنها ۵۰ درصد اعتبار درنظر گرفته برای آتش‌نشانی را به این سازمان تخصیص داده و مابقی را یا به این علت که هنوز این اعتبار به دستش نرسیده و یا اولویت شهرداری موضوع دیگری بوده؛ تخصیص نداده است.

برای پلمپ ساختمان‌های ناایمن خلاء قانونی داریم/فقط ۵۰ درصد اعتبار آتش‌نشانی پرداخته شده‌است

سلامت نیوز:عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: شهرداری تنها ۵۰ درصد اعتبار درنظر گرفته برای آتش‌نشانی را به این سازمان تخصیص داده و مابقی را یا به این علت که هنوز این اعتبار به دستش نرسیده و یا اولویت شهرداری موضوع دیگری بوده؛ تخصیص نداده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایلنا،ابوالفضل قناعتی درباره ارزیابی اقدامات شهرداری در خصوص پیشگیری از ایجاد حادثه در ساختمان پلاسکو با بیان اینکه براساس اطلاعات ما اقدامات شهرداری برای پیشگیری از این حادثه خوب بوده است؛ گفت: شهرداری براساس اختیارات قانونی خود اخطارهایی را که لازم بوده به مالکان مجتمع‌هایی در شرایط پلاسکو بدهد؛ صادر کرده و به ساختمان پلاسکو نیز چنین اخطارهایی داده است.

وی ادامه داد: بعضی تحلیل می‌کنند که آیا تنها وظیفه شهرداری دادن اخطار است و آیا نباید نسبت به پلمپ این ساختمان اقدام می‌کرده است. در این‌باره باید گفت قانون نسبت به این موضوع که شهرداری باید چنین اماکنی را پلمپ کند؛ صراحت ندارد.

قناعتی با اشاره به سخنان دادستان کشور مبنی بر اینکه براساس قانون شهرداری باید در چنین مواردی با مالکان برخورد و ساختمان را ببندد؛ اظهار کرد: ما این سخن دادستان را در شورای شهر بررسی کرده و به چنین نتیجه‌ای نرسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه در بند ۱۴ ماده ۵۵ آیین‌نامه شهرداری‌ها آمده است که اگر احتمال ریزش ساختمان وجود دارد شهرداری حتی در صورت نبود مالک نیز می‌تواند ساختمان را مرمت کرده و ۱۴ یا ۱۵ درصد بالاتر از قیمت از مالک بگیرد؛ تصریح کرد: اما در خصوص موضوع ایمنی و اطفای حریق تنها در قانون مقرر شده که شهرداری اجازه صدور اخطاریه دارد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر خاطرنشان کرد: اگر بنابر گفته دادستان چنین قانونی وجود دارد و مستندات آن موجود است؛ شهرداری تخلف کرده و باید با وی برخورد کرد. شهرداری نیز موظف است ساختمان‌هایی که در شرایط ناایمن قرار دارند؛ ببندد.

وی با اشاره به وجود ساختمان‌های ناایمن در تهران عنوان کرد: ما در این زمینه یا خلاء قانونی داریم و یا قانون به خوبی تفسیر نشده است و اگر تفسیر قانون همان است که دادستان می‌گوید؛ شهردار مقصر است و باید از این به بعد از فعالیت مجتمع‌هایی که همچون ساختمان پلاسکو ناایمن هستند؛ ممانعت به عمل آورد.

قناعتی همچنین درباره علت عدم تخصیص بودجه درنظر گرفته شده برای آتش‌نشانی به صورت کامل عنوان کرد: از سال ۹۱ به بعد هر ساله حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان به بودجه آتش‌نشانی افزوده‌ایم به نحوی که در بودجه سال ۹۵ به شهرداری تهران اجازه دادیم ۵۴۰ میلیارد تومان برای بخش جاری و تجهیزات آتش‌نشانی هزینه کند.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه کل بودجه شهرداری یکجا به حساب این سازمان واریز نمی‌شود بلکه این کار به صورت ماهانه انجام می‌شود؛ افزود: اعتبارات شهرداری ماه به ماه در کمیته تخصیص براساس نیازسنجی‌های انجام شده توسط این کمیته و اولویت‌های این شهر و مصوبات شورا هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری تنها ۵۰ درصد اعتبار درنظر گرفته برای آتش‌نشانی را به این سازمان تخصیص داده و مابقی را یا به این علت که هنوز این اعتبار به دستش نرسیده یا اولویت شهرداری موضوع دیگری بوده تخصیص نداده است؛ بیان کرد: ما در شورای شهر انتظارمان آن بود که به سازمان‌هایی همچون آتش‌نشانی توجه ویژه‌ای شود و کل اعتبارات آن تخصیص داده شود تا در چنین شرایط حساسی با مشکل برخورد نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha