دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰

روانشناسان بر مبنای تحقیقات‌شان چند روش برای تشخیص افراد دروغگو ارایه داده‌اند که بد نیست آنها را بدانیم. در این مقاله ویژگی افراد دروغگو را بررسی می کنیم.

دروغگوها را بشناسید

سلامت نیوز: روانشناسان بر مبنای تحقیقات‌شان چند روش برای تشخیص افراد دروغگو ارایه داده‌اند که بد نیست آنها را بدانیم. در این مقاله ویژگی افراد دروغگو را بررسی می کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، در یک دنیای کامل و بی نقص، مسلما کسی دروغ نمی گوید اما از آنجایی که در چنین دنیایی زندگی نمی کنیم پس به کمی کمک نیاز داریم.

جرم شناسان و پلیس ها که با قانون سرو کار دارند در تشخیص دادن دروغگوها تا حد زیادی تخصص پیدا کرده اند اما بقیه افراد جامعه نتوانسته اند حسگرهای تشخیصی شان را تا حد مطلوبی تقویت کنند.

اما فرقی نمی کند که چه شغل و حرفه ای داشته باشیم و نوع زندگی مان چگونه باشد.

در هر حال شناختن یک دروغگو می تواند فایده بسیاری داشته باشد.
در واقع با شناخت ویژگی های زیر می توان فهمید سخنی دروغ است یا خیر:


1- جزئیات حساس را نمی گوید

یک دروغگو بسیاری از جزئیات را که معمولا افراد راستگو هنگام بیان مطلبی برای جذاب کردن صحبت شان استفاده می کنند از قلم می اندازد. زیرا در ذهن نگهداشتن جزئیات ساختگی تلاش زیادی لازم است. بنابراین او کاری به جزئیات ندارد.

مثلا یک فرد راستگو ممکن است موقع گفتن داستانش حتی از صدای موسیقی که شنیده بود سخن به میان آورد اما دروغگو تا آنجایی که می تواند جزئیات را حذف می کند. با این کار هنگام بازگویی آن سخنان دروغ دچار مشکل نخواهد شد.


2- دروغگوها پیوسته مدعی اند که کم حافظه اند

راستگوها با به یاد آوردن موضوع و شرایط مورد گفتگو چندان مشکلی ندارند. اما دروغگوها چون خودشان ماجرا را ساخته اند و گاهی در حین گفتگو آن را تکمیل می کنند مدام بهانه می آورند که حافظه شان ضعیف است.

اما حقیقت این است که آنها فقط دروغ هایی را که خودشان ساخته اند، فراموش می کنند.


3- در حین صحبت کردن اشتباهات شان را تصحیح می کنند

یک فرد دروغگو از آنجایی که در حال ساختن دروغ هستند مدام خطاهایشان را تصحیح می کنند. مثلا " اسمش لیلی بود نه لیزا یا شایدم لیندا. "

اگر بارها متوجه این نوع تصحیح کردن ها در صحبت های کسی  شدید، بهتر است به گفته هایش شک کنید زیرا به احتمال قوی دارد دروغ می گوید.


4- مختصر و مبهم صحبت می کند


سخنان طولانی و واضح کمتر دروغ هستند.

اما اگر فردی درمورد موضوعی بسیار کوتاه و مختصر و در عین حال مبهم صحبت کرد به احتمال زیاد دارد دروغ می گوید.


5- سخنانش پر از تناقض است

اگر صحبت های فردی را به خوبی متوجه شدید و ضد و نقیض نبود، او راست می گوید اما اگر حرف هایش بی سر و ته آمد و روابط موجود در آن چندان با یکدیگر جور در نمی آمد پس شما با داستانی پر از دروغ سر و کار دارید.


6- به نظر بسیار اندیشناک می آید

اگر به نظرتان آمد که گوینده در سخنانش نامطمئن است و یا بدتر از همه تلاش می کند رخدادها را کنار هم بچیند یعنی اینکه او در حال دروغگویی است.

البته دروغگوها بیشتر با بازگویی گفته هایشان مشکل دارند و نکاتی را فراموش می کنند. اما اگر از بیان ماجرای ساختگی شان چندان نگذشته باشد و برایشان مهم هم بوده باشد به نظر نمی رسد موقع بیان هر جمله از آن رویداد عرق شان در بیاید.


7- عصبی، هیجان زده و بی قرار است

برای یک دروغگو خیلی سخت است که بتواند در عین حال که دروغ می سازد و به زبان می آورد حداقل کمی نگران به نظر نیاید. اما یک فرد راستگو هنگام صحبت، آرام است.

البته ممکن است شاد نباشد ولی حداقل آشفته نیست و احساس نمی کنید در حال تعریف یک ماجرای دردناک و نگران کننده است.


8- در گفته هایشان کمتر شکایت می کنند و یا اظهارنظرهای منفی دارند

این مساله به نظرغیرمنطقی می رسد، اما وقتی فرد دروغگو سعی دارد اثر خوبی روی مخاطبش بگذارد معنا پیدا می کند. او سعی می کند از جملات مثبت استفاده کند.

این افراد خیلی دوست دارند روی اطرافیان شان اثر مثبت بگذارند تا بتوانند واکنش های منفی خودشان را در زمان دروغگویی از چشم ها پنهان سازند.

بنابراین ممکن است شما آنها را دوست داشته باشید و حرف هایشان را نیز باور کنید.


9- سرعت بیان سخنان شان غیر طبیعی است

سرعت بیان صحبت های یک راستگو منطقی و عادی است. اما این سرعت در مورد دروغگو ها گاهی کمی آهسته تر می شود.

آنها می خواهند برای داستان سرایی وقت داشته باشند، در گفته هایشان اشتباه نکنند و اثربخش حرف بزنند. البته اگر دروغ شان را از قبل آماده کرده باشند و به طور کلی در دروغگویی ماهر باشند، این بار بسیار تند صحبت می کنند تا شما را گیج کنند.

مانند برخی از فروشندگان که قصد فروش جنسی نامرغوب به شما را دارند.

با شناخت ویژگی های فوق و دقت در رفتار و گفتار دیگران می توانید تا حد بسیار زیادی افراد متقلب و فریبکار را بشناسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha