وزارت کشاورزی ایالات متحده توصیه به مصرف 5 تا 9 وعده از انواع میوه ها و سبزیجات در روز کرده است. با این حال این تنها چیزی نیست که باید رعایت کنید بلکه شما نیاز به مصرف میوه ها و سبزیجات در رنگ های متنوع و مختلف دارید.

رنگ ها در میوه ها و سبزیجات، چه پیام هایی برای ما دارند؟

سلامت نیوز:وزارت کشاورزی ایالات متحده توصیه به مصرف 5 تا 9 وعده از انواع میوه ها و سبزیجات در روز کرده است. با این حال این تنها چیزی نیست که باید رعایت کنید بلکه شما نیاز به مصرف میوه ها و سبزیجات در رنگ های متنوع و مختلف دارید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،مصرف رنگین کمانی از میوه ها می تواند به شما این اطمینان را بدهد که مواد مغذی مختلف برای حفظ سلامت را به طور کامل در طول روز دریافت کرده اید:

میوه های قرمز، آبی و بنفش: میوه جات و سبزی هایی با این طیف های رنگی معمولا حاوی آنتوسیانین ها هستند. میوه های قرمز رنگ اغلب لیکوپن هم دارند. آنتوسیانین ها دارای خواص آنتی اکسیدانی برای کمک به جلوگیری از آسیب های سلولی هستند. آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد خود منجر به بروز بیماری های قلبی، سکته مغزی، سرطان، دژنراسیون ماکولا و مشکلات حافظه می شوند. لیکوپن نیز منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی می شود. میوه ها و سبزیجات قرمز، آبی و بنفش اغلب حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، ویتامین آ، ویتامین ث و فولات نیز هستند. ترکیبات موجود در این میوه ها منجر به افزیش سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری می شود.

میوه های سفید رنگ: این میوه ها و سبزیجات ترکیبات پلی فنلی با خواص آنتی اکسیدانی دارند که ممکن است منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان شوند. برخی از مواد غذایی سفید رنگ مانند سیر، حاوی آلیسین هستند که منجر به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا، کلسترول بالا، سرطان و بیماری های قلبی می شوند. این غذاها منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین ث، فولات، نیاسین و ریبوفلاوین هستند. مطالعه ای که در نوامبر سال 2011 میلادی در مجله آمریکایی سکته مغزی به چاپ رسید، نشان داد مصرف میوه ها و سبزیجات سفید رنگ خطر ابتلا به سکته مغزی را نیز کاهش می دهد.

میوه های نارنجی و زرد: ترکیبات موجود در این میوه ها، کاروتنوئیدها هستند که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، مشکلات بینایی و سرطان کمک می کنند. مصرف این طیف از میوه ها و سبزیجات همچنین کارکرد مغز را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری های عصبی مثل پارکینسون و آلزایمر را کاهش می دهد.

میوه های سبز: کلروفیل، ماده ای است که منجر به ایجاد رنگ سبز در برخی میوه ها و سبزیجات می شود. این طیف های غذایی حاوی ایندول هستند که منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان، می شود. لوتئین موجود در این میوه ها و سبزیجات نیز از بروز مشکلات بینایی جلوگیری می کند. دیگر مواد مغذی موجود در این میوه های سبز رنگ، ویتامین آ، ویتامین کا، ویتامین ث و فولات است.


منبع:healthyeating

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha