دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸

هر سال در فصل سرما و با ظهور پدیده وارونگی دما، صاحبان خودروهای شهرهای بزرگی مثل تهران یاد این می‌افتند که براساس قانون موظفند برگه معاینه فنی اتومبیل را دریافت کنند؛ قانونی که انگار تا همین چندسال قبل هیچ الزامی ‌برای اجرای آن وجود نداشت.اما هنوز هم خیلی از رانندگان در این مراكز دیده نمی‌شوند. آمارها هم تأیید می‌كنند كه خیلی از صاحبان خودروها برای معاینه شدن به مراكز معاینه فنی نمی‌آیند. اما این مراجعه نكردن فقط به همین آلودگی هوا ختم نمی‌شود، دردسرهای دیگری هم دارد كه دودش اول از همه به چشم خودمان می‌رود. خب فكر می‌كنید این توجه نكردن به قانون چه دردسرهایی را برای ما درست می‌كند؟ این صفحه را بخوانید تا متوجه شوید.

برای معاینه فنی كجا برویم؟

سلامت نیوز: هر سال در فصل سرما و با ظهور پدیده وارونگی دما، صاحبان خودروهای شهرهای بزرگی مثل تهران یاد این می‌افتند که براساس قانون موظفند برگه معاینه فنی اتومبیل را دریافت کنند؛ قانونی که انگار تا همین چندسال قبل هیچ الزامی ‌برای اجرای آن وجود نداشت.اما هنوز هم خیلی از رانندگان در این مراكز دیده نمی‌شوند. آمارها هم تأیید می‌كنند كه خیلی از صاحبان خودروها برای معاینه شدن به مراكز معاینه فنی نمی‌آیند. اما این مراجعه نكردن فقط به همین آلودگی هوا ختم نمی‌شود، دردسرهای دیگری هم دارد كه دودش اول از همه به چشم خودمان می‌رود. خب فكر می‌كنید این توجه نكردن به قانون چه دردسرهایی را برای ما درست می‌كند؟ این صفحه را بخوانید تا متوجه شوید.

    دردسر اول

آلودگی بیشتر هوا
به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، باید اعتراف كنیم كه وضعیت هوای شهرمان نامطلوب نیست بلكه بحرانی است! دلایل مختلفی هم باعث وخیم شدن این وضعیت می‌شود كه می‌توان به نداشتن برنامه جامع برای كاهش آلودگی هوا، تردد خودروهای بسیار در این ابرشهر و خارج نشدن خودروهای فرسوده از خیابان‌ها اشاره كرد. اما مسلما یكی از دلایل اصلی این آلودگی معاینه فنی نشدن تمام اتومبیل‌هاست. خودروها منبع انتشار 90درصد گاز سمی مونواكسیدكربن هستند. گازهای خروجی خودرو‌ها اثرات بسیار محسوس و مشخصی در آلودگی هوای شهر دارد.

    دردسر دوم

افزایش تصادفات رانندگی
آمار‌ها از یك فاجعه خبر می‌دهند: مرگ ۵ شهروند تهرانی به‌طور روزانه كه علت مرگشان هم به‌طور مستقیم با تصادفات رانندگی در ارتباط است. پایتخت ما ركورددار تلفات رانندگی در میان شهرهای كشوری است كه سالانه با 1‌7 هزار كشته در حوادث رانندگی در جهان شهره شده. وقتی‌اتومبیل‌ها به مراكز معاینه فنی مراجعه نمی‌كنند مشكلات و نواقص فنی‌شان بیشتر می‌شود و تصادفات هم بیشتر.

    دردسر سوم

كاهش عمر وسیله نقلیه
یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های صنعت اتومبیل‌سازی در كشور ما تا قبل از سال82 این بود كه خودروها مرگ نداشتند و فقط متولد می‌شدند، ولی بالاخره مسئولان وضعیت آلایندگی خودروهای پا به سن گذاشته را بحرانی دیدند و آستین‌ها را بالا زدند تا این فرسوده‌ها را حداقل از خیابان‌های تهران اخراج كنند. هرچند كه معلوم نیست عمر یك خودرو در كشور ما چقدر است، اما حال وقتی خودرویی در فاصله زمانی مشخص مورد بررسی و معاینه متخصصان قرار نگیرد، با سرعت بیشتری فرسوده می‌شود.

    دردسر چهارم

افزایش مصرف سوخت
اگر موتور یك خودرو تنظیم نباشد، مسلماً احتراق در داخل آن به‌درستی انجام نمی‌شود. احتراق ناقص از یك طرف باعث آلودگی هوا می‌شود و از طرف دیگر مصرف سوخت را بسیار بالا می‌برد. براساس تحقیق‌های كارشناسان، اگر موتور اتومبیل‌ها تنظیم نباشد در هر مسافت 100كیلومتری، حداقل 2 لیتر به مصرف بنزین اضافه می‌شود. حالا حساب كنید كه با این تعداد خودروی ناسالم در این شهر، چه میزان سوخت در روز تلف می‌شود.

    بیشتر مردودی‌‌ها به‌خاطر چیست؟

براساس آمارهای موجود در مراكز معاینه فنی تهران، بیشترین مواردی كه سبب مردودی خودرو‌ها از دریافت معاینه فنی می‌شود به ترتیب عبارتند از:
عیوب ظاهری مانند شكستگی یا ترك‌خوردگی شیشه‌ها یا سوخته بودن هر یك از چراغ‌های خودرو، عمل نكردن بوق و...
گازهای خروجی نامطلوب خودرو كه ناشی از عملكرد نامناسب موتور است و آلودگی بیشتر در هوا تولید می‌كند.
عدم هم راستایی چرخ‌ها كه در نهایت باعث مصرف سوخت بیشتر و همچنین ناایمن بودن اتومبیل می‌شود.
نقص ترمز و كمك فنر كه خطری جدی برای سرنشینان اتومبیل محسوب می‌شود و تصادفات را افزایش می‌دهد.

    معاینه خودروها چند مرحله است؟

مراحل انجام معاینه فنی خودرو شامل ۹ مرحله است كه عبارتند از: مراجعه به صندوق مراكز معاینه فنی و پرداخت هزینه، كنترل عیوب ظاهری، تست آلایندگی كه شامل تست 4 گاز نیز می‌شود، تست كمك فنر، تست ترمز، تست لرزش‌های جانبی، تست سیستم تعلیق و اتصالات جلوبندی، تأیید كار‌شناس، دریافت برچسب معاینه فنی.

 برای معاینه فنی كجا برویم؟

نام مركز و نشانی
بیهقی - میدان آرژانتین، پارك‌سوار بیهقی، ضلع شمال شرقی پارك سوار
الغدیر - یافت‌آباد، بلوارالغدیر، روبه‌روی بیمارستان شهـدای یافت‌آباد
نیایش - بزرگراه همت، بلوار اشرفی اصفهانی، بعد از بزرگراه نیایش، خیابان یكم
چمران - خیابان شهیدرجایی، بالاتر از پل شهید آوینی، خیابان معاینه‌فنی خودرو
خاوران - جاده خاوران، بزرگراه امام رضا(ع)، كیلومتر 12، مقابل مركز تعویض پلاك
امام‌رضا(ع) - سه راه افسریه، بزرگراه امام رضا(ع)، یك كیلومتر بعد از سه راه سیمان
ایرتویا - خیابان دماوند، بعد از سه راه تهرانپارس، روبه‌روی بیمه ایران
سراج - میدان رسالت، خیابان فـرجام، خیابان سراج، جنب پمپ گاز
شكوفه بزرگراه آزادگان، ضلع شمالی میدان جهاد، خیابان نور، خیابان شكوفه
آبشناسان - تقاطع بزرگراه ایرانپارس و بلوار شاهین شمالی
دماوند - بعد از سه راه تهرانپارس، بعد از ساختمان ایرتویا، روبه‌روی بیمه ایران
ابوذر - جاده قدیم كرج، كیلومتر13، نرسیده به چهارراه ایران خودرو
ایران‌خودرو - كیلومتر 20جاده قدیم تهران- كرج

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha