روزهای تعطیل از زمانی‌هایی محسوب می‌شوند که برای اکثر مردم پر از نگرانی هستند، اما همه ما می‌دانیم که هیچ‌کسی عمدا قصد ندارد حال خود را خراب کند، بلکه عادت‌هایی که ما در زندگی داریم می‌توانند روی حال ما تاثیر بگذارند و حال ما را بدتر کنند، بدون آنکه ما از تاثیر آن‌ها آگاهی داشته باشیم. درصورتی‌که ازنظر روانی تحت‌فشار قرار گرفتید توصیه می‌شود که نفس عمیقی بکشید و سعی کنید که خود را آرام کنید.

13 عادت روزانه که به‌طور مخفیانه باعث فشار روانی یا استرس می‌شوند

سلامت نیوز: روزهای تعطیل از زمانی‌هایی محسوب می‌شوند که برای اکثر مردم پر از نگرانی هستند، اما همه ما می‌دانیم که هیچ‌کسی عمدا قصد ندارد حال خود را خراب کند، بلکه عادت‌هایی که ما در زندگی داریم می‌توانند روی حال ما تاثیر بگذارند و حال ما را بدتر کنند، بدون آنکه ما از تاثیر آن‌ها آگاهی داشته باشیم. درصورتی‌که ازنظر روانی تحت‌فشار قرار گرفتید توصیه می‌شود که نفس عمیقی بکشید و سعی کنید که خود را آرام کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، این امکان وجود دارد که به دلیل عوامل زیر تحت‌فشار روانی قرار بگیرید که در زمره عادت‌های روزانه‌ای قرار می‌گیرند که به‌طور مخفیانه باعث فشار روانی می‌شوند.


1. در طول روز نخندیده‌اید: اگر آخرین باری را که تا حد درآمدن اشک از چشم خندیده‌اید به یاد نمی‌آورید، باید به گزینه‌های زندگی خود دوباره نگاهی بیندازید. به‌عبارت‌دیگر، فشار روانی شما ممکن است به دلیل نخندیدن شما باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که خنده می‌تواند استرس را تسکین دهد، جریان خون را فعال‌تر سازد، عضله‌ها را آرام کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و درد را تسکین دهد.


2. از عضویت خود در باشگاه ورزشی استفاده نمی‌کنید: در تحقیقی که محقق‌ها روی موش‌ها انجام دادند دریافتند که موش‌هایی که تمرین انجام می‌دادند توانستند در مدت کوتاهی با اضطراب ناشی از تماس با حمام آب یخ استرس‌زا کنار بیایند و خود را آرام کنند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که وقتی بدن ازنظر فیزیکی فعال است مغز توانایی بیشتری در فائق آمدن بر استرس خواهد داشت. تمرین منظم، آن‌هم زمانی که حوصله تمرین رادارید می‌تواند از استرس شما بکاهد و باعث شود چهره بهتر شما شود.


3. به آهنگ‌های نامناسب گوش می‌دهید: در بسیاری از تحقیق‌ها به مزایای گوش دادن به موسیقی تسکین‌بخش اشاره‌شده است. اما هر شخصی به آهنگ‌های خاصی علاقه دارد. به‌عبارت‌دیگر، گوش دادن به آهنگ‌هایی که موردعلاقه شما نیستند ممکن است باعث استرس یا فشار روانی شما شوند.
4. شستن ظرف‌های کثیف درون ظرف‌شویی را به فردا موکول می‌کنید: تمیز نگه‌داشتن چیزها و قرار دادن هر چیزی در جای خود می‌تواند به تسکین استرس کمک کند. افرادی که اتاق‌های خود را تمیز نمی‌کنند یا تمیز کردن چیزها مخصوصا ظرف‌های کثیف را به زمان دیگری موکول می‌کنند با این کار باعث فشار روانی یا استرس خود می‌شوند، اما تحقیقاتی وجود دارند که نشان می‌دهند تمیزی می‌تواند به تسکین استرس کمک کند.


5. رابطه جنسی کافی با همسرتان برقرار نکرده‌اید: آمیزش جنسی کافی با همسرتان یکی از چیزهایی است که می‌تواند به تسکین استرس شما کمک کند. به‌عبارت‌دیگر، اگر رابطه جنسی کافی با همسرتان نداشته باشید این امکان وجود دارد که تحت‌فشار روانی قرار بگیرید. محققان دانشگاه پرینستون دریافتند که سطوح هورمون استرس کمتر در موش‌ها این اجازه را به آن‌ها داده است که هرروز آمیزش جنسی انجام دهند. علاوه بر این، این محققان دریافتند که میمون‌های بونوبو از آمیزش جنسی به‌عنوان یک ابزار کنترل استرس استفاده می‌کنند.


6. اجازه می‌دهید که نفس کشیدن شما بر شما غلبه کند: تنفس سریع یک واکنش طبیعی به عوامل استرس‌زا است، اما اگر کنترل تنفس خود را به دلیل چیزهایی همچون مواجه‌شدن با یک ببر تیزدندان یا یک رویداد نگران‌کننده از دست دادید سعی کنید که به نحوی کنترل تنفس خود را به دست بگیرید. به‌عبارت‌دیگر، زمانی که احساس نگرانی به شما دست داد سعی کنید تا کنترل تنفس خود را به دست بگیرید که این کنترل تنفس از طریق انجام تمرین‌های مربوط به کنترل تنفس حاصل می‌شود.


7. سعی می‌کنید که با عوامل استرس‌زا مواجه شوید: مواجهه با عوامل استرس‌زا یک تلاش شجاعانه است، اما حقیقت این است که سعی در خودداری از چیزهایی کنید که باعث فشار روانی شما می‌شوند. کلینیک مایو می‌گوید که برای کاهش استرس یا فشار روانی خود باید به‌طور کامل از افرادی که باعث استرس شما می‌شوند دوری‌کنید، حتی اگر این افراد از دوستان و نزدیکان شما باشند.


8. نکته خوبی در مورد خودتان نگفته‌اید: تحقیقات نشان داده است که اعتمادبه‌نفس مکرر («همه‌چیز حل خواهد شد» یا «من بچه را نخواهم انداخت») به کاهش استرس کمک می‌کند. مغز ما انسان‌ها یک ابزار قدرتمند است، پس بهتر است که از آن استفاده کنیم.


9. به نحوی بد یا بدجور می‌خوابید: اگر خواب نامنظم و ناکافی داشته باشید باعث فشار روانی خود می‌شوید. یک برنامه خواب سالم نه‌تنها از شما در برابر بیماری قلبی، بعضی از سرطان‌ها و شماری از مشکلات سلامتی مزمن محافظت می‌کند، بلکه باعث می‌شود که نسبت به خود و زندگی خود احساس بهتری داشته باشید.


10. به نظر شما مدیریت زمان بیشتر به‌عنوان یک هدف است تا یک حقیقت: اگر تعداد وظایف شما در طول یک روز زیاد است، این را لحاظ کنید که برای هر یک از وظایف چه مدت‌زمانی را باید اختصاص دهید. برنامه‌ریزی کردن روز خود و اولویت‌بندی کردن وظایف خودتان در تصمیم‌گیری‌های مربوط به مدیرت زمان به شما کمک می‌کند و درنتیجه احساس کنترل بیشتری روی زندگی خود خواهید داشت.


11. از کلمه «بله» زیاد استفاده می‌کنید: گاهی از اوقات برای سبک کردن بار مسئولیت‌های شخصی خود اشکالی ندارد که از کلمه «نه» استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید به دوست خود بگویید که نمی‌توانید او را به فرودگاه ببرید، چون از قبل برای صرف شام باکسی برنامه‌ریزی کرده‌اید یا نمی‌توانید برای مهمانی شرکت یا اداره خود یک کیک میوه‌ای درست کنید، چون به زمان زیادی نیاز دارد.


12. همواره تلفن همراه شما در دستانتان است: سعی کنید که این عادت نامناسب را کنار بگذارید. تحقیقات نشان داده‌اند که دسترسی همیشگی به ایمیل و اینترنت و تلفن همراه می‌تواند باعث فشار روانی یا استرس شود. توصیه می‌شود که برای جلوگیری از استرس یا فشار روانی در طول روز برای مدت معلومی تلفن همراه یا رایانه خود را خاموش‌کنید.


13. به‌تازگی در رسیدن به یک هدف بزرگ موفق بوده‌اید: تحقیقات نشان داده‌اند که موفقیت در دستیابی به هدف‌های مربوط به همدردی با دیگران و مهربانی به آنان، یعنی اهدافی که برای شما و دیگران سودمند هستند، بیشتر می‌توانند اضطراب پس از موفقیت را نسبت به نائل شدن به اهداف شخصی کاهش دهند. به‌عبارت‌دیگر، اگر آدم بهتری باشید می‌توانید احساس بهتری هم داشته باشید.
منبع:ٍ EveryDay Health

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha