نقش اصلی آهن برای حمل اکسیژن به خون، شناخته شده است. آهن یک جزء مهم از هموگلوبین است؛ پروتئینی در سلول های قرمز خون که اکسیژن را به سراسر بدن می رساند.

7 نشانه غیر معمول ناشی از فقر آهن را بشناسید

سلامت نیوز:نقش اصلی آهن برای حمل اکسیژن به خون، شناخته شده است. آهن یک جزء مهم از هموگلوبین است؛ پروتئینی در سلول های قرمز خون که اکسیژن را به سراسر بدن می رساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،کم خونی فقر آهن از بیماری های شایعی است که گروه های مختلف سنی را درگیر می کند. علل متفاوتی برای آن وجود دارد که مهم ترین آنها اشتباهات تغذیه ای است. در کم خونی ناشی از فقر آهن، و در اثر کاهش هموگلوبین، ظرفیت حمل اکسیژن نیز پایین می آید. در این بیماری میزان و حجم گلبول های قرمز خون پایین می آید.

گفته می شود زنان در سنین باروری بیشتر در معرض کم خونی ناشی از فقر آهن هستند و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اعلام کرده که روزانه 18 میلی گرم آهن باید به بدن زنان 19 تا 50 سال برسد. این میزان در زنان باردار 27 میلی گرم و در مردان بزرگسال 8 میلی گرم است.

سطوح ناکافی آهن در بدن می تواند با نشانه های غیر معمول زیر خود را نشان دهد:

خستگی و فرسودگی افراطی: مطالعات محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان می دهد که خستگی مزمن و بی حوصلگی از مهمترین نشانه های فقر آهن است. دلیل این موضوع نیز کمبود اکسی‍ژن در عضلات و مغز است.

عفونت های مکرر: آهن نقش کلیدی در حفظ سیستم ایمنی سالم ایفا می کند به طوری که سطوح ناکافی آن در بدن، استعداد ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.سلول های قرمز خون اکسیژن را به غدد لنفاوی بدن که شامل گلبول های سفید که برای مبارزه با عفونت ضروری هستند، حمل می کنند. حال اگر فردی که دچار فقر آهن است مبتلا به عفونت شود از آن جایی که گلبول های سفید کافی برای مبارزه با این عفونت ندارد با مشکل مواجه می شود چرا که سلول های او به قدر کافی اکسیژن دریافت نکرده اند.

پوست رنگ پریده: هموگلوبین پوست را گلگون می کند و کمبود آن موجب رنگ پریدگی پوست می شود. زمانی که فرد کم خون است سلول های خونی او کوچک و کم رنگ هستند و این امر در پوست او قابل مشاهده است. یکی از نشانه های کمبود آهن روشن بودن بیش تر از حد نرمال منطقه داخل پلک پایین چشم است.

تورم زبان: هنگاهی که اکسیژن کافی به عضلات نرسد، عضله های بدن متورم و دردناک می شوند و این تورم بیش از همه جا در عضلات زبان دیده می شود. ترک و زخم در گوشه دهان مبتلا به کم خونی فقر آهن بسیار شایع است.

پیکا یا هرزه خواری: هرزه‌خواری یا پیکا به خوردن مواد بدون ارزش غذایی همچون خاک، گچ، یخ و رنگ گفته می‌شود که حداقل به مدت یک ماه ادامه داشته باشد. این اختلال دلایل مختلفی مانند کم خونی فقر آهن، اختلالات روانی، کمبود روی و… دارد. پیکا کلمه لاتین به معنای زاغ است و از آنجایی که این پرنده به خوردن چیزهای گوناگون مشهور است، این اختلال را به این نام نامگذاری کرده‌اند. محققان هنوز علت ارتباط کم خونی فقر آهن و پیکا را نمی دانند اما این مساله باید جدی گرفته شود چرا که حتی می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد.

ریزش مو: زمانی که اکسیژن کافی به علت کم خونی فقر آهن به فولیکول های مو نرسد، فرد دچار ریزش مو می شود و تا زمانی که این فقر آهن درمان نشود موهای از دست رفته رشد نخواهند کرد. همه مردم هر روز تعدادی از موهایشان می ریزد اما مقادیر بیش از اندازه ریزش و عدم رشد مجدد آن ها یکی از علائم کم خونی فقر آهن است.

سندرم پای بی قرار: کمبود آهن در اغلب افراد همراه با تجربه سندرم پای بی قرار است؛ اختلالی که در آن فرد یک نیاز قوی به حرکت دادن پای خود دارد. این نیاز ناخوشایند بخصوص در هنگام خواب و استراحت بیشتر می شود.

منبع:everydayhealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha