سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 204363

اینکه اکثر پزشکان موقع صحبت کردن به چشمان بیمارشان دقیق می شوند، صرفا به دلیل برقراری ارتباط کلامی نیست. برخی علائم بیماری ها در صورت نمود پیدا می کنند که گاهی جدی هستند. حتی می توانید از پزشک سئوال کنید چه چیز در صورت تان مشاهده می کند.

بیماری هایی که از روی صورت می فهمیم

سلامت نیوز: اینکه اکثر پزشکان موقع صحبت کردن به چشمان بیمارشان دقیق می شوند، صرفا به دلیل برقراری ارتباط کلامی نیست. برخی علائم بیماری ها در صورت نمود پیدا می کنند که گاهی جدی هستند. حتی می توانید از پزشک سئوال کنید چه چیز در صورت تان مشاهده می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان،بهترین کار این است که خودتان نیز نسبت به برخی علائم مشهود در صورت دقت بیشتری داشته باشید و در خصوص برخی تغییرات بی تفاوت نمانید. در این مطلب در خصوص برخی علائم آشکار در صورت که نشان دهنده مشکلات درونی هستند بیشتر صحبت می کنیم.
غدد زرد و نرم روی پلک ها؛ بیماری قلبی

برآمدگی های زرد و نرم روی پلک ها که پر از چربی هستند به اگزانتلاسما معروف هستند. اگزانتلاسما ممکن است نشان دهنده بیماری های قلبی باشد. نتایج یک پژوهش دانمارکی که در سال 2011 روی سیزده هزار بیمار انجام شده است نشان می دهد بیمارانی که دچار این برآمدگی ها هستند (حدودا 4 درصد مردم) به میزان 70 درصد بیشتر در معرض سخت شدن عروق و 50 درصد بیشتر در معرض خطر سکته قلبی در ده سال آتی هستند.


نامتقارنی صورت؛ سکته مغزی

به هم خوردن تقارن صورت می تواند از نخستین علائم بروز سکته مغزی باشد. بیماران زیادی هستند که می گویند در حین نگاه کردن به آینه صورت شان را متفاوت می بینند. احتمال دارد فرد احساس کند یک طرف صورتش حس ندارد و یا اینکه نمی تواند به طور کامل لبخند بزند.

رنگ پریدگی صورت می تواند نشان دهنده کم خونی باشد. رنگ زرد صورت حکایت از بیماری های کبدی دارد

همچنین ممکن است فرد دچار مشکل تکلم شود. اگر چنین تغییراتی را در صورت نزدیکان تان مشاهده کردید، فورا با اورژانس تماس بگیرید، چون ممکن است فرد در حال سکته مغزی باشد.


پوست و لب ها ؛ پنهان کننده برخی بیماری ها

اگر پوست تان خشک است، می تواند نشان دهنده یک مشکل رایج مانند کم آبی بدن باشد. اما این مسئله می تواند نشان دهنده مشکلی جدی تری مانند کم کاری تیروئید یا دیابت نیز باشد که روی عملکرد غدد فوق کلیوی تاثیر می گذارند. از دیگر علائم کم کاری تیروئید می توان به احساس سرمای دائمی در بدن، افزایش وزن و خستگی زیاد اشاره کرد. دیابت نیز خود را با علائمی مانند تشنگی بیش از اندازه، تکرر ادرار و اختلال بینایی نشان می دهد.


موهای زائد صورت ؛ اختلالات هورمونی

موهای زائدی که روی چانه، پیشانی و پشت لب زنان سبز می شوند ممکن است نشان دهنده سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. این مسئله یک مشکل هورمونی است که از تولید زیاد هورمون های مردانه در خانم ها ناشی می شود.

سیاهی و پف دور چشم ها ؛ آلرژی های مزمن

اگر چشمانتان خسته به نظر می رسند ممکن است از آلرژی های مزمن رنج ببرید. این آلرژی ها باعث انبساط عروق اطراف چشم ها می شوند. از آنجایی که پوست این نواحی بسیار نرم و حساس است، گردش خون زیاد باعث ایجاد پف و کبودی اطراف چشم می شود.


رنگ پریدگی ؛ کم خونی، بیماری های قلبی و ریوی

تغییرات رنگ چهره نشان می دهد که چیزی در درون بدن درست کار نمی کند. رنگ پریدگی صورت می تواند نشان دهنده کم خونی باشد. رنگ زرد صورت حکایت از بیماری های کبدی دارد. لب ها و ناخن های کبود نیز می تواند از وجود بیماری های قلبی یا ریوی نشات بگیرد. بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کرده و آزمایش بدهید.


ضایعات و لکه های روی صورت ؛ واکنش بدن نسبت به برخی ترکیبات

برخی مشکلات گوارشی تاثیر خود را روی پوست می گذارند و از این طریق نیز قابل تشخیص هستند. پلاک های قرمز رنگی که ایجاد خارش می کنند ممکن است نشان دهنده بیماری سلیاک باشد. این بیماری یک اختلال ایمنی است که در اثر واکنش بدن نسبت به گلوتن (پروتئین موجود در گندم) بروز می کند.

کوچک شدن چانه و عقب رفتن آن می تواند ناشی از مشکل آپنه خواب باشد

توجه داشته باشید جوش ها و کهیرهای پروانه ای شکلی که روی استخوان گونه و بینی را می پوشانند نیز ممکن است جزو علائم بیماری لوپوس باشند. لوپوس یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های خودی حمله می کند. این حملات نیز باعث ایجاد التهاب و آسیب دیدگی نقاط مختلفی از بدن از جمله پوست، مفاصل، کلیه ها، قلب و ریه ها می شود.

یادتان باشد که مشکلاتی مانند آلرژی ها، اگزما، رزاسه (رگ های عنکبوتی شکل قرمز زیر پوست صورت) و برخی عفونت ها نیز باعث ایجاد ضایعات پوستی در صورت می شوند.


چانه کوچک و عقب رفته ؛ آپنه خواب

کوچک شدن چانه و عقب رفتن آن می تواند ناشی از مشکل آپنه خواب باشد. باید بدانید که این مشکل با قطع شدن موقتی(در حدود 10 ثانیه) تنفس در حین خواب بروز می کند. اگر اطرافیان تان شکایت دارند که شما با صدای بلندی خر و پف می کنید و یا صبح با سردرد از خواب بیدار می شوید و در طول روز احساس خستگی زیادی دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha