سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 204372

نشاسته نپخته در سیب زمینی ها می تواند به شکل گیری مشکلات گوارشی، گاز، و نفخ منجر شود. برای پیشگیری از هر خطری مصرف سیب زمینی پخته، بخار پز، سرخ کرده یا هر روش دیگر پخت توصیه می شود.

خام خواری این مواد غذایی ممنوع است!

سلامت نیوز: نشاسته نپخته در سیب زمینی ها می تواند به شکل گیری مشکلات گوارشی، گاز، و نفخ منجر شود. برای پیشگیری از هر خطری مصرف سیب زمینی پخته، بخار پز، سرخ کرده یا هر روش دیگر پخت توصیه می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، همه ما می دانیم که مصرف گوشت خام انسان را در معرض خطر سالمونلا و دیگر بیماری های ناشی از مواد غذایی قرار می دهد. اما وقتی موضوع سبزیجات و محصولات کشاورزی دیگر مطرح می شود، مصرف خام آنها بی ضرر به نظر می رسد. اما همواره این گونه نیست.

به گزارش "پریونشن"، برخی مواد غذایی در حالت خام حاوی سموم طبیعی یا قندهایی با گوارش سخت هستند که می توانند ناراحتی دستگاه گوارش یا دیگر نشانه های ناخوشایند را موجب شوند. همچنین، ممکن است آنها در حالت خام میزبان باکتری هایی مضر باشند. در ادامه با چند نمونه مواد غذایی که بهتر است از خوردن خام آنها پرهیز کنید، بیشتر آشنا می شویم.

سیب زمینی ها

نشاسته نپخته در سیب زمینی ها می تواند به شکل گیری مشکلات گوارشی، گاز، و نفخ منجر شود. برای پیشگیری از هر خطری مصرف سیب زمینی پخته، بخار پز، سرخ کرده یا هر روش دیگر پخت توصیه می شود. همچنین، از سیب زمینی های سبز دوری کنید. بخش های سبز سیب زمینی حاوی تراکم بالایی از سم سولانین هستند که حتی در مقادیر اندک می تواند به شکل گیری سردرد و تهوع منجر شود.

جوانه ها

در مصرف تربچه ها و جوانه های یونجه که روی سالاد خودنمایی می کنند، محتاط باشید. در حالت نپخته، آنها می توانند میزبان خوبی برای باکتری های مضر مانند سالمونلا، ئی کولای، و لیستریا باشند. جوانه ها باید به صورت تازه خریداری شوند و بهتر است کودکان، بانوان باردار، افراد مسن و آنهایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند از خوردن آنها پرهیز کنند.

لوبیا قرمز

لوبیا قرمز حاوی مواد مغذی مختلفی است و از این رو، یک افزودنی سالم و کم هزینه به رژیم غذایی محسوب می شود، اما پیش از مصرف باید آن را به خوبی بپزید. مصرف لوبیا قرمز خام می تواند تهوع شدید، استفراغ شدید و اسهال را به همراه داشته باشد. برای از بین بردن سم، لوبیاها را به مدت پنج ساعت در آب خیس کنید، سپس آب را خالی کرده و لوبیاها را در آب تازه به مدت 30 دقیقه بپزید.

عسل

امروزه دسترسی به عسل خام راحت‌تر از گذشته است، اما مصرف آن برای کودکان توصیه نمی شود. عسل خام غیر پاستوریزه است و ممکن است حاوی Grayanotoxin باشد که یک سم عصبی طبیعی است. اگرچه به طور معمول برای انسان کشنده نیست، اما از نشانه های مسمومیت با Grayanotoxin می توان به سرگیجه و افت فشار خون اشاره کرد.

شیر

شیر خام پاستوریزه نیست. شیر طی فرآیند پاستوریزه کردن پیش از آن سریع سرد شود، حرارت داده می شود. این فرآیند باکتری های بیماری‌زا مانند سالمونلا، ئی کولای و لیستریا را از بین می برد. با این وجود، گزارش ها نشان می دهند که بیماری های ناشی از نوشیدن شیر خام یا غذاهای تهیه شده از آن رو به افزایش است که یکی از دلایل آن ادعاهایی مربوط به پیشگیری از برخی بیماری ها به واسطه مصرف شیر خام است. کودکان احتمال بیشتری دارد در نتیجه مصرف شیر خام بیمار شوند.

همچنین بهتر است از مصرف مواد غذایی زیر نیز پرهیز کنید

سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم، کلم کیل، بروکلی، کلم بروکسل و کلم را بهتر است خام مصرف نکنید. برخی افراد نمی توانند این مواد غذایی را مصرف کنند زیرا حاوی قندهایی هستند که گوارش آنها بسیار دشوار است. دلیل پخت سبزیجات چلیپایی این است که قندهای موجود در آنها راحت‌تر گوارش شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha