دز مصرف داروها بسیار مهم است به طوری كه اگر دارویی بیشتر از حد خود مصرف شود و یا در سنین متناسب با دارو استفاده نشود، موجب مسمومیت دارویی و در نتیجه بستری شدن و یا حتی مرگ می‌شود كه استامینوفن‌ها از این نوع داروها محسوب می‌شوند.

مصرف خودسرانه استامینوفن موجب مسمومیت دارویی می‌شود
سلامت نیوز: یك داروساز در یزد گفت: استفاده خودسرانه و بی رویه داروها می‌تواند عوارض خطرناكی را به دنبال داشته باشد كه این عوارض از اثرات مفید دارو به مراتب بیشتر است و حتی موجب مسمومیت دارویی می‌شود.

دكتر مصطفی قاسمی در گفت‌وگو با  ایسنا  افزود: مصرف هر گونه دارو بر اساس سلیقه و با الگوبرداری از اشخاص دیگر عوارض خطرناكی را به دنبال دارد و علاوه بر بی تاثیر بودن دارو حتی می‌تواند عوارض و مسمومیت‌هایی را نیز ایجاد كند.

وی همچنین درخصوص عوارض جانبی برخی داروها، تصریح كرد: مجموعه داروهای شیمیایی و گیاهی ضمن اینكه خواص درمان كنندگی دارند در كنار این خواص از عوارض جانبی هم برخوردارند كه پزشك داروساز و تشخیص دهنده با توجه به عوارض دارو و بیماری و دیگر شرایط آن را تجویز می‌كند و اگر شخص با استفاده از تجارب خود یا دیگران از دارو استفاده كند، درگیر عوارض دارو می‌شود كه در اكثر مواقع این عوارض جانبی از خاصیت درمانی دارو نیز بیشتر است.

وی مصرف خود سرانه داروها را جهت درمان بیماری توصیه نكرد و بر استفاده دارو با تجویز پزشك و مشورت با داروساز تاكید كرد.

 قاسمی با بیان اینكه سن بیمار، وزن و مدت زمان مصرف در تجویز یك دارو توسط پزشك نقش مهمی دارند گفت: برخی از داروها با بعضی غذاها تداخل دارند، در برخی از داروها زمان مصرف دارو دارای اهمیت است و حتی مدت زمان مصرف دارو نیز توسط پزشكان مورد توجه قرار می‌گیرد بنابراین توصیه می‌شود بیماران از مصرف خودسرانه داروها خودداری كنند.

این داروساز خاطرنشان كرد: دز مصرف داروها بسیار مهم است به طوری كه اگر دارویی بیشتر از حد خود مصرف شود و یا در سنین متناسب با دارو استفاده نشود، موجب مسمومیت دارویی و در نتیجه بستری شدن و یا حتی مرگ می‌شود كه استامینوفن‌ها از این نوع داروها محسوب می‌شوند.

قاسمی همچنین با اشاره به مصرف داروهای خواب آور، آرام بخش و روان گردانها نیز بیان كرد: مصرف طولانی مدت این داروها وابستگی فیزیكی و روانی را به دنبال دارد و باعث می‌شود مصرف دز اولیه دارو اثربخشی خود را از دست بدهد بنابراین فرد مجبور می‌شود مرتبا مصرف دارو را افزایش دهد بنابراین ضروری است از مصرف این گونه داروها نیز بدون مجوز و دستور پزشك خود‌داری شود.

وی بی دقتی در مصرف داروها و همچنین قرار دادن داروها در منزل و در دسترس اطفال كه موجب مصرف و ایجاد مسمومیت دارویی در اطفال می‌شود را از دلایل مسمومیت دارویی برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha