آیا شما هم از آن دسته افراد هستید که گمان می‌کنید مسمومیت با غذا فقط در فصول گرم سلامتی شما را تهدید می‌کند؟ باید بگویم خیر. در فصل سرما هم خطر ابتلا به مسمومیت‌ها وجود دارد.

مسمومیت‌ها را جدی بگیرید

سلامت نیوز: آیا شما هم از آن دسته افراد هستید که گمان می‌کنید مسمومیت با غذا فقط در فصول گرم سلامتی شما را تهدید می‌کند؟ باید بگویم خیر. در فصل سرما هم خطر ابتلا به مسمومیت‌ها وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه نسل فردا نوشت: هنگام ابتلا به مسمومیت غذایی، بدن نسبت به حالت معمولی آب بیشتری از دست می‌دهد؛ بنابراین سعی کنید حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید تا دچار کم‌آبی نشوید. علاوه‌بر این آب، به دفع مواد سمی و باکتری‌ها کمک می‌کند. به‌غیراز نوشیدن آب می‌توانید آب‌میوه و غذاهای آبکی مانند سوپ نیز میل کنید؛ همچنین می‌توانید بلافاصله با استفاده ازآنچه در منزل در دسترس است درمان خود را شروع کنید که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 علائم مسمومیت غذایی
با تشخیص سریع و صحیح علائم مسمومیت، می‌توان به‌موقع به پزشک مراجعه و آن را برطرف کرد. علائم خاص مسمومیت را که مربوط به التهاب معده و روده در اثر ویروس، باکتری و مواد شیمیایی است،
 بشناسید. این علائم عبارت‌اند از: دل‌درد، اسهال، تهوع و تب. یکی از محکم‌ترین علائم مسمومیت، بروز اسهال و استفراغ باهم است. بعضی از انواع مسمومیت باعث سختی نفس‌کشیدن می‌شوند که ناشی از فلج‌شدن ریه‌ها در اثر ویروس است. در این شرایط فوراً باید به پزشک مراجعه کرد تا یک لوله برای نفس‌کشیدن به داخل مجرای تنفسی فرستاده شود و مایعات داخل وریدی (مثل سرم) استفاده ‌شوند. مراقب علائم کم‌آبی بدن باشید که یکی از خطرناک‌ترین عوارض مسمومیت غذایی است و در اثر دفع بیش‌ازحد مایعات بدن از طریق تهوع و اسهال به‌وجود می‌آید. علائم کم‌آبی عبارت‌اند از: احساس ضعف و کمبود انرژی، ادرار تیره‌رنگ، تهوع، گرفتگی عضلات بازو و ساق پا، خشکی دهان و بینی و بروز سرگیجه. تفاوت بین علائم مسمومیت غذایی و سایر مشکلات گوارشی را بشناسید. علائم مسمومیت غذایی بعد از هضم غذا کمتر نمی‌شوند و با انتشار مسمومیت در جریان خون، شدت می‌یابند.


 یک دل‌درد ساده به‌ندرت با تب همراه است؛ درحالی‌که مسمومیت غذایی باعث افزایش دمای بدن (تب) می‌شود. به‌محض مشاهده هریک از علائم مسمومیت و کم‌آبی بدن به‌دنبال درمان پزشکی باشید. مسمومیت‌های غذایی خفیف ممکن است بدون نیاز به پزشک، برطرف شوند؛ ولی موارد شدید و خطرناک نیاز به مایعات داخل وریدی و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها دارند تا اثرات باکتری، ویروس یا مواد شیمیایی را ازبین ببرند. علائم مسمومیت غذایی را بشناسید و دنبال درمان پزشکی آن باشید. قبل از این‌که بر اثر کم‌آبی بدن، ضعیف و رنجور شوید علائمی را که ممکن است چند هفته پس از درمان برخی انواع مسمومیت‌ها (مثل مسمومیت سالمونلایی) بروز کنند، بشناسید. در موارد زیادی، این علائم شبیه التهاب مفاصل، خشکی مفاصل و درد دست‌وپاها
هستند.


 جبران کم‌آبی بدن ناشی از مسمومیت غذایی
بیشتر مسمومیت‌های غذایی علائم مشابهی دارند؛ مثل دل‌درد، سردرد، اسهال، استفراغ، ضعف بدن و تب؛ اما اولین علامت مسمومیت غذایی که باید درمان شود، کم‌آبی بدن است. علائم کم‌آبی شامل تشنگی شدید، کم‌ادراری یا بی‌ادراری، ضعف شدید و خشکی دهان است. برای درمان کم‌آبی و مسمومیت باید علائم آن‌ها را بشناسید و بهترین راه درمان را پیدا کنید.
 بهبود کم‌آبی به‌طورمعمول دوازده تا 48 ساعت طول می‌کشد؛ هرچند که در بعضی موارد طولانی‌تر هم است. اگر علائم کم‌آبی شما هم چنان ادامه داشت با پزشک مشورت کنید.


 در اینجا تعدادی روش برای جبران کم‌آبی بدن و بهبود مسمومیت غذایی پیشنهاد می‌شود:
1.تا زمانی که اسهال وجود دارد، از مصرف غذاهای سفت و جامد پرهیز کنید. 2.مایعات کافئین‌دار مثل قهوه و کولا ننوشید. 3.تا زمان بهبود از مصرف لبنیات خودداری کنید. 4.برای بهبود سریع‌تر کم‌آبی از نوشابه‌های ورزشی استفاده کنید.5. در صورت تشخیص پزشک و در موارد نیاز از املاح معدنی مثل سدیم، پتاسیم و کلسیم استفاده کنید تا تعادل مایعات را در بدن برقرار کنند؛ به‌خصوص بچه‌ها نیاز به این املاح دارند. 6. هرگز بدون مشورت پزشک، داروی مصرفی خود (مثل داروهای ادرارآور) را قطع نکنید.


 هشدارها:
1. توجه داشته باشید که علائم مسمومیت غذایی ممکن است بعد از مدتی ظاهر شوند که این مسئله، تعیین علت مسمومیت را دشوار می‌کند؛ به‌عنوان‌مثال، علائم برخی از انواع مسمومیت سالمونلایی بعد از 72 ساعت ظاهر می‌شوند.
2. اگر دچار مسمومیت غذایی ناشی از باکتری شده باشید، نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک دارید؛ اما بیشتر مسمومیت‌های غذایی نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارند.
 3.برخی خوراکی‌ها خواص ضد قارچی داشته و پس از مسمومیت کاربرد دارند؛ به‌عنوان‌مثال، سیر، به‌دلیل خاصیت ضدباکتریایی و ضدویروسی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به‌ هنگام مسمومیت خوردن آن توصیه می‌شود.
4. به هنگام مسمومیت، پتاسیم بدن افت می‌کند؛ به همین دلیل جبران آن با خوردن موز و سیب توصیه می‌شود.
5.خوردن لیمو مفید است و مصرف ریحان در ماست نیز توصیه‌شده است.
6.استراحت‌کردن، عدم استعمال دخانیات، نخوردن کافئین مثل قهوه و نخوردن خودسرانه دارو از نکاتی است که باید رعایت شود.
7.مصرف جوشانده شیرین‌بیان، ریشه زنجبیل و گون، همچنین دارچین نیز به رفع مسمومیت غذایی کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha