معاون برنامه‌ریزی نظام پزشکی استان سیستان و بلوچستان با تشریح آسیب‌ها و عوارض ناشی از ازدواج در سنین پایین در این استان، فقر را مهمترین عامل اینگونه ازدواج ها عنوان کرد.

فقرعامل اصلی ازدواج‌های زودرس در سیستان و بلوچستان

سلامت نیوز:  معاون برنامه‌ریزی نظام پزشکی استان سیستان و بلوچستان با تشریح آسیب‌ها و عوارض ناشی از ازدواج در سنین پایین در این استان، فقر را مهمترین عامل اینگونه ازدواج ها عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز، سید سعید سیدالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که بیشترین آمار ازدواج در سنین پایین را به خود اختصاص داده و متاسفانه بیشترین ازدواج‌ها در جنوب این استان اتفاق می‌افتد.

سید الحسینی درباره ازدواج دختران و پسران در سنین پایین در این استان گفت:‌ این نوع ازدواج‌ها بیشتر برای دختران کم سن و سال اتفاق می افتد تا پسران. در این میان اگر ازدواج زودرس برای پسران صورت گیرد از طرف خانواده‌ها حمایت مالی می‌شوند و کمتر با مشکل روبرو می شوند اما آمارها نشان می دهد دختران با مشکلات بیشتری مواجهند.

این فعال اجتماعی با اشاره به دامنه سنی ازدواج‌ دختران در سنین پایین افزود: در این قبیل ازدواج ها سن دختران اغلب بین 12تا 13 سال است و بیشتر به عقد مردان مسن که دارای چند همسر هستند در می‌آیند که خود دلایل متفاوتی دارد.

سید الحسینی ادامه داد: از عمده دلایل این ازدواج فقر خانواده‌ها است که در قبال این ازدواج خانه، ماشین و پول به خانواده دختر پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل این نوع ازدوج اسم و رسم قبیله‌ای و خانوادگی داماد یعنی پیرمرد قبیله است که خانواده دختر برای نزدیک کردن خود به افراد متمول قبیله راضی به عقد دختر خود با افراد مسن می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی نظام پزشکی استان سیستان و بلوچستان همچنین گفت: تعدد فرزندان در خانواده و بیکاری پدر خانواده و همچنین اعتیاد و بیکاری و تعدد فرزندان از دیگر دلایل ازدواج این دختران است.

وی همچنین به عوارض این نوع ازدواج پرداخت و گفت:‌ از عمده این عارضه‌ها مشکلات روحی و روانی، سرخوردگی و خودکشی بین این دختران جوان است که البته خودکشی خیلی کم صورت می‌گیرد چرا که مردم از اعتقادات مذهبی قوی برخوردارند.

سیدالحسینی در ادامه متذکر شد: این دختران جوان متاسفانه تا آخر عمر سرخورده و دچار کشمکش‌های‌درونی‌می‌شوند چرا که هنوز 20 سال از عمرشان نگذشته که همسر آنها پیرمردی 70- 80 ساله می‌شود که به بیماری‌هایی مانند ناراحتی قلبی، پروستات و خیلی بیماری‌های دیگر دچار هستند و در مقابل دختران جوان تازه اول زندگی‌ هستند و اینها باعث می‌شود فرد دچار چالش های روحی شود.

وی در جایگاه یک پزشک گفت: بیماران بسیاری داشتم که در مراجعات خود عنوان می‌کردند که با مشکلات قلبی، گوارشی و ... روبرو هستند اما بعد از انجام معاینات و آزمایش های لازم مشخص شد که این مراجعین در سلامتی کامل به سر می برند و بیماری خاصی ندارند و تنها دلیل احساس بیماری در آنها مشکلات روحی و تنش درونی بوده است.

معاون برنامه‌ریزی نظام پزشکی استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: این قشر از زنان جوان حتی اقدام به طلاق هم نمی‌کنند چرا که طلاق در بین مردم این استان به دلیل سنتی و مذهبی‌ بودنشان عملی زشت و ناپسند تلقی می شود.

سیدالحسینی با بیان اینکه از دیگر معضلات این ازدواج زود بیوه شدن زنان است، افزود: همسران این قبیل زنان به دلیل کهولت سن و درگیری با انواع بیماری خیلی زودتر  فوت می‌کنند و سرپرست خود را از دست می دهند و به اصطلاح بیوه می‌شوند و اینگونه زنان معمولا تا جایی که برای‌شان امکان داشته باشد تن به ازدواج مجدد نمی‌دهند و تنها دلیل ازدواج دوباره آنها مشکلات اقتصادی است.

وی در مورد رویه ثبت این قبیل ازدواج‌ها تصریح کرد: معمولا عاقدی را به منزل آورده می‌شود و در حضور سه فرد عاقل و بالغ این دختر بچه را به عقد مرد مسن در می‌آورند و چون کسی از این ازدواج شاکی نیست به طور رسمی ثبت می‌شود و اگر در همان زمان ثبت نشود هنگام بچه‌دار شدن برای گرفتن شناسنامه کودک ناگزیر به ثبت ازدواج و نام مادر می‌شوند.

سیدالحسینی در پایان گفت:‌ امروزه از تعداد این قبیل ازدواج ها به دلیل افزایش سطح آگاهی و سواد در  افراد کاهش یافته ولی هنوز به طور کامل از بین نرفته و متاسفانه هنوز ما شاهد این معضل اجتماعی هستیم که امیدوارم با فرهنگ‌سازی مناسب شاهد از کاهش این آسیب اجتماعی در بین خانواده های سیستان و بلوچستان باشیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha