با شروع فصل سرما و فرا رسیدن پاییز و زمستان، شیوع بیماری های میکروبی و ویروسی تنفسی آغاز می شود و خانواده هایی که جهت تشخیص سرماخوردگی به پزشک مراجعه می کنند بر تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک اصرار نداشته باشند.

سلامت نیوز: دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بیماری سرماخوردگی عامل ویروسی است و ضرورتی برای مصرف آنتی بیوتیک وجود ندارد.
دکتر سهیلا ولدیان در گفت و گو با خبرنگار وب دا  با بیان این که استفاده  بی رویه از  آنتی بیوتیک علاوه بر عوارض جانبی دارویی موجب ایجاد مقاومت میکروبی در فرد می شود، افزود: با شروع فصل سرما و فرا رسیدن پاییز و زمستان، شیوع بیماری های میکروبی و ویروسی تنفسی آغاز می شود و خانواده هایی که جهت تشخیص سرماخوردگی  به پزشک مراجعه می کنند بر  تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک اصرار نداشته باشند.
وی عنوان کرد: به علت سرایت آسان ویروس از طریق تنفس و هوا، افراد زیادی در جامعه به سرماخوردگی مبتلا می شوند و اگاهی داشتن از علائم سرماخوردگی و راه های درمان آن می تواند به فرد کمک نماید تا  از سلامت خود، خانواده و جامعه مراقبت نماید.
وی احتقان بینی، عطسه، گلو درد، سردرد، آبریزش بینی، دردهای عضلانی، گلو و حنجره و بی اشتهایی را از علائم سرماخوردگی برشمرد و افزود: بیماری های دیگری نظیر آنفلوانزا و برونشیت ممکن است به دلیل علائم تقریبا مشترک، فرد را به اشتباه بیندازند، که در این خصوص تاکید کرد: تشخیص بیماری بر عهده پزشک است و فرد بیمار به جای مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها بهتر است به پزشک مراجعه کند.
مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: در صورتی که عوامل میکروبی دخیل باشد، در اکثرموارد گلو درد چرکی ایجاد می شود که عامل آن میکروب استرپتوکوک است و برای فرد بیمار، آنتی بیوتیک به مدت 10 روز  تجویز می شود.
دکتر ولدیان در پایان با بیان این که  بیماران باید در هنگام سرماخوردگی از آب، مایعات و غذاهای گرم استفاده کنند، توصیه کرد: برای جلوگیری از ابتلای دیگران، هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان خود را با دستمال بگیرید و در صورتی که بیماری شما به گونه ای است که بنا بر تشخیص پزشک باید آنتی بیوتیک مصرف کنید، حتما دوره درمان خود را کامل کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha