مصرف كنندگان نوشابه‌های انرژی زا باید مراقب مقدار كافئینی كه در روز مصرف می‌كنند باشند. چون مقدار بیش از حد این ماده می‌تواند باعث بروز حالت تهوع، دلشوره و عصبانیت شود چرا كه مصرف این نوشابه‌ها با افزایش پرخاشگری و رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان در ارتباط است.

از مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا درهنگام ورزش خودداری كنید
سلامت نیوز: كارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد گفت: ورزشكاران باید بدانند كه در حین ورزش نباید از نوشابه انرژی‌زا استفاده كرد. همچنین مصرف این نوشابه‌ها با دوز بالا پیامدهای نامطلوبی را به دنبال خواهد داشت.

محبوبه مهدی پناه در گفت‌وگو با (ایسنا)  اظهار كرد: مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا هر چند راهی برای كسب انرژی بیشتر است اما اگر به مقدار زیاد استفاده شود پیامدهای نامطلوبی در پی خواهد داشت.

وی افزود: مصرف كنندگان نوشابه‌های انرژی زا باید مراقب مقدار كافئینی كه در روز مصرف می‌كنند باشند. چون مقدار بیش از حد این ماده می‌تواند باعث بروز حالت تهوع، دلشوره و عصبانیت شود چرا كه مصرف این نوشابه‌ها با افزایش پرخاشگری و رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان در ارتباط است.

وی همچنین در خصوص مصرف نوشابه‌های انرژی زا با دوز بالا خاطرنشان كرد: زمانی بود كه مقدار كافئین مورد نیاز از قهوه یا نوشابه كولا تامین می‌شد ولی امروزه تعداد زیادی نوشابه‌ها حاوی كافئین زیاد به بازار عرضه شدند كه باید بیشتر مراقب بود و اگر بدانیم كه حداكثر مصرف كافئین روزانه 400 میلی گرم است پس باید به برچسب روی قوطی نوشابه توجه كنیم و اطمینان حاصل كنیم كه بیشتر از این میزان كافئین در طول روز مصرف نمی‌شود.

این كارشناس خاطرنشان كرد: 400 میلی گرم كافئین تقریبا معادل فقط یك قوطی نوشابه انرژی زا و یا دو فنجان قهوه است و بیشتر از این مقدار می‌تواند باعث بروز حالت تهوع، دلهره و نگرانی، تپش قلب و در موارد نادر علایم شدیدتر شود.

مهدی پناه افزود: ممكن است فرد بر اثر مصرف نوشابه انرژی زا با دوز بالا به علت وجود كافئین زیاد به علائمی شبیه آنفلوانزا دچار شود كه در واقع به علت مصرف كافئین زیاد بروز كرده است پس باید بدانیم در مصرف كافئین نیز باید همچون داروها دقت كنیم چرا كه می‌تواند مانند داروها دارای عوارض جانبی باشد.

وی توصیه كرد: در حین ورزش كردن از مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا پرهیز كنید زیرا آب بدن در این صورت به میزان زیادی از دست خواهد رفت.

وی تاكید كرد: علاوه بر كافئین، بیشتر این نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی مقادیر بسیار زیادی قند و سدیم هستند كه برای افراد مبتلا به دیابت و یا دارای فشار خون بالا بسیار خطرناك است و از سوی دیگر گروهی از كارشناسان اعلام كردند كه رشد نرخ مصرف این نوشیدنی‌ها در بین نوجوانان باعث تشدید نگرانی مسوولین و كاركنان مراقبت‌های بهداشتی شده است.

مهدی پناه در ادامه در خصوص میزان اطلاع خانواده‌ها از عوارض این نوشابه‌ها گفت: هنوز كسی نمی‌داند كه این نوشابه‌ها بتوانند چنین عوارضی را به دنبال داشته باشند اما والدین باید آگاه باشند كه نوجوانانی كه تمایل به سوء مصرف كافئین دارند احتمال اینكه به رفتارهای پرخطر دست بزنند بسیار بیشتر است.

وی گفت: طبق آمار ثبت شده در سالهای اخیر چندین مورد اورژانسی و خطرناك از بستری شدن نوجوانانی گزارش شده كه به دلیل مصرف زیاد این نوشابه‌ها دچار تپش قلب شدید، دلواپسی شدید و تعریق زیاد شده و راهی بیمارستان شدند.

كارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد در پایان اظهار داشت: در حال حاضر هیچ تعریف قانونی برای این نوشیدنی‌ها وجود ندارد، هر چند برخی از آنها حاوی ویتامین و مواد گیاهی مفیدی هستند اما مصرف كافئین زیاد در آنها می‌تواند تهدید كننده و خطرناك باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha