خانواده بیمار باید توانایی تامین هزینه داروهای مورد نیاز او را در صورت ایجاد عوارض حین بستری و پس از ترخیص داشته باشد، چون در غیر این صورت بیمار در اثر عوارض ناشی از پیوند در خطر مرگ قرار می‌گیرد

متقاضیان پیوند ریه از حداقل شرایط اجتماعی و اقتصادی برخوردار باشند
سلامت نیوز: مسئول بخش پیوند ریه بیمارستان امام خمینی(ره)گفت: متقاضیان پیوند ریه باید از حداقل شرایط اجتماعی و اقتصادی چون حمایت خانوادگی و سواد كافی برخوردار باشند.

دكتر حمید رضا ابطحی در گفت وگو با (ایسنا) افزود: پیوند ریه در زمره پیچیده‌ترین عمل‌های پیوند در دنیا قرار دارد. بنابراین دانشگاه تهران برای متقاضیان پیوند این شرایط را در نظر گرفته است.

این فوق تخصص ریه در پاسخ به میزان موفقیت آمیز بودن عمل پیوند ریه گفت: آمار یك ساله موفقیت پیوند ریه در كشورهای توسعه یافته ای مانند آمریكا حدود 80 تا 90 درصد و آمار پنج ساله آن‌ها حدود 50 تا60 درصد است.

وی با اشاره به كیفیت زندگی بیماران نیازمند پیوند اظهار كرد: زندگی آنان پیش از عمل پیوند عمدتا وابسته به اكسیژن است و این افراد قادر به انجام حداقل فعالیت روزمره نیستند و در اصطلاح پزشکی بیماران نیازمند پیوند در كلاس سه یا چهار تنگی نفس قرار دارند.

مسئول بخش پیوند ریه بیمارستان امام خمینی(ره ) ادامه داد: در كلاس چهار، افراد هنگام استراحت دچار تنگی نفس هستند. در كلاس سه، بیماران با انجام كمترین فعالیت بدنی، تنگی نفس می‌گیرند. البته در صورت موفقیت آمیز بودن عمل پیوند ریه, این افراد می‌توانند در مشاغلی که معمولا نیازمند فعالیت سنگین نیستند، مشغول به کار شوند. در مقابل خطرات عمل جراحی پیوند و عوارض داروهای پس از پیوند برای بیمار وجود دارد.

دکتر ابطحی با اشاره به خطرات عمل جراحی و پیوند ریه گفت: این خطرات به دو دسته تقسیم می‌شود. از سویی چون ریه پیوندی متعلق به فرد دیگری است، بدن گیرنده ممكن است آن را پس بزند. از سوی دیگر به منظور جلوگیری از رد پیوند از سوی بدن گیرنده ، داروهای سركوب كننده ایمنی بدن برای او تجویز می‌شود كه این داروها علاوه بر عوارض دیگر احتمال عفونت را افزایش می‌دهند. در واقع بیشترین علت مرگ بیماران پیوندی، پس زدن پیوند وعفونت بیمار است.

مسئول بخش پیوند ریه بیمارستان امام خمینی(ره) به این پرسش كه آیا همسانی جنسیت دهنده و گیرنده ریه لازم ا ست،پاسخ منفی داد و تاكید كرد: اندازه ریه آنان باید با یكدیگر تناسب داشته باشد.

وی درباره ضرورت تحت پوشش قرار گرفتن داروهای پیوند ریه گفت: از این بیماران حمایت قابل توجهی می‌شود،به گونه‌ای كه هزینه‌های نگهداری دهنده ، تامین محلول‌های مورد نیاز جراحی و مراقبت‌های پس از پیوند در بیمارستان‌ها از سوی وزارت بهداشت و بیمارستان‌های دانشگاهی تامین می‌شود.

این فوق تخصص ریه تاكید كرد: خانواده بیمار باید توانایی تامین هزینه داروهای مورد نیاز او را در صورت ایجاد عوارض حین بستری و پس از ترخیص داشته باشد، چون در غیر این صورت بیمار در اثر عوارض ناشی از پیوند در خطر مرگ قرار می‌گیرد، البته این بیماران پیش از عمل پیوند برای بستری, مراجعات پزشکی وتامین داروهای مورد نیازخود هزینه‌ سنگینی پرداخت می‌كردند. بنابراین پرداخت هزینه‌های داروهای پس از پیوند از سوی بیماران قابل توجیه است، چرا که پیوند موفق ریه باعث افزایش کیفیت زندگی آنان می‌شود. با این وجود انتظار می‌رود سازمانهای خیریه غیر دولتی و افراد خیر از این بیماران حمایت بیشتری كنند.

وی گفت: برنامه‌ پذیرش بیمار از خارج از كشور در زمینه پیوند كبد وجود دارد اما در زمینه پیوند ریه این‌گونه نیست. چون دهندگان پیوند ریه بسیار محدود و ایرانیان متقاضی پیوند، زیاد هستند و بیشتر كشورها با توجه به اولویت انجام این عمل جراحی برای بیماران كشور خود ، بیمار از كشورهای دیگر نمی‌پذیرند. البته در این زمینه موانع قانونی نیز وجود دارد.

این متخصص ریه ادامه داد: پیوند ریه در بیمارستان امام خمینی (ره) به صورت دانشگاهی به منظور نزدیك شدن به استانداردهای جهانی انجام می‌شود ، بنابراین نمی توانیم ادعا كنیم كه در این زمینه به استانداردهای جهانی دست یافته‌ایم ، چرا كه به میزان كشورهای توسعه یافته درباره پیوند ریه و درمان عوارض ناشی از آن تجربه وجود ندارد و به علت محدودیت دهندگان ریه برنامه‌ای برای پذیرش بیمار متقاضی پیوند از خارج از كشور در حال حاضر وجود ندارد .

وی با بیان این كه حدود 30 سال از آغاز پیوند موفق ریه در جهان می‌گذرد ، خاطر نشان كرد: براساس بررسی‌های انجام شده در آمریكا ، عوارض پیوند مراكزی كه بیش از 20 عمل پیوند در سال انجام می‌دهند از مراكز دیگر كمتر است. در واقع هر چه تعداد پیوند ریه بیشتر باشد، وضعیت کیفیت پیوند بیماران بهتر است.

مسئول بخش پیوند ریه بیمارستان امام ادامه داد: این عمل، پیچیده است و به گروه ویژه‌ ای نیاز دارد اما در صورت كم بودن پیوند ریه ، یك گروه ویژه‌ تشكیل نمی‌شود و اعضای آن عمدتا به فعالیتهای دیگر درمانی متمرکز می‌شوند.

دکتر ابطحی در پایان گفت: نخستین پیوند ریه موفق در ایران را دكتر احمد میرخانی ــ رییس وقت بیمارستان امام خمینی (ره) و دكتر حسین احمدی در سال 79 در بیمارستان امام خمینی (ره) انجام دادند كه  از قدیمی‌ترین موارد پیوند ریه در خاورمیانه است و این بیمار پیوندی در حال حاضر شاغل است.  امکان عمل پیوند ریه در كشورهای محدودی از خاورمیانه وجود دارد از سوی دیگر نخستین پیوند موفقیت آمیز قلب و ریه ایران را نیز گروه دکتر میرخانی انجام داده‌اند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha