اجرای طرح غربالگری سرطان گردن رحم زنان از اول مهر آغاز شد و به زودی طرح غربالگری سرطان سینه زنان و سرطان روده بزرگ نیز آغاز می‌شود.

آغاز طرح غربالگری و تشخیص زودرس سرطان گردن رحم زنان
سلامت نیوز: رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح غربالگری سرطان گردن رحم زنان از اول مهر آغاز شد و به زودی طرح غربالگری سرطان سینه زنان و سرطان روده بزرگ نیز آغاز می‌شود.

به گزارش فارس، رشید رمضانی افزود: با توسعه نظام ثبت جمعیتی سرطان در 20 دانشگاه علوم پزشكی، پوشش نظام ثبت سرطان در كشور به بیش از 90 درصد رسیده است.

وی گفت: ثبت سرطان در كشور در 3 تا 4 سال گذشته به صورت آزمایشگاهی انجام می‌شد و با توجه به اینكه برخی بیماری‌ها نظیر تومورهای مغزی، پانكراس، كبد و نوع پیشرفته سرطان ریه، مورد بررسی آزمایشگاه قرار نمی‌گرفت، فقط 80 درصد موارد سرطان ثبت می‌شد.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر با اجرا و توسعه الحاق نظام ثبت سرطان جمعیتی و ثبت آزمایشگاهی در 20 دانشگاه علوم پزشكی كشور، پوشش نظام ثبت سرطان به 90 درصد رسیده است.

رمضانی در تشریح برنامه‌های این اداره به طرح غربالگری تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ و راست روده در كل نظام شبكه، برای گروه‌های پرخطر كه سابقه فامیلی دارند اشاره كرد و همچنین از اجرای طرح غربالگری و تشخیص زودرس سرطان گردن رحم در زنان از اول مهر امسال جاری خبر داد و گفت: در این طرح میزان آلودگی به ویروس پاپیلومای انسانی كه عامل 90 درصد سرطان گردن رحم است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی همچنین افزود: طرح غربالگری سرطان سینه نیز در زنان با تأمین اعتبارات لازم به زودی در 5 یا 6 استان كشور اجرا می‌شود.

هر ساله 8 تا 15 بهمن، مطابق با 4 فوریه (روز جهانی سرطان) هفته سرطان در كشور نامگذاری شده است كه در این هفته برای پیشگیری و كنترل سرطان در كشور و با هدف شناسایی عوامل خطر سرطان، به عموم مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha